Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag tycker det är helt omöjligt att svara på frågan om han hade gått över till att mörda människor eller inte.
Hans uppträdande tyder på att han är påläst på ämnet serimördare, men han verkar handla väldigt stereotypt, ungefär som ett dåligt filmmanus. T ex har han gått på myten att seriemördare har hög IQ och verkligen pluggat in att dessa, i barndomen/ungdomen ofta uppvisat grymhet mot djur och tänt eld på saker.
Hade han haft de "rätta" seriemördaranlagen, då hade hans grymhet mot djur varit något som förekommit under hela hans uppväxt och det hade antagligen uppmärksammats av omgivningen, om inte av andra, så av vänner/lekkamrater.
Har vi föresten hört några exempel på detta?
Onekligen är han en seriemördar-wannabe som har fått utveckla smått grandiosa och höga tankar om sig själv, men nu när han sitter hos polisen så lipar han som ett bortskämt barn över vad han har gjort och tycker synd om sig själv.
Ett "seriemördar-ämne" hade snarare hånflinat eller inte fattat någonting. Typ: "Vafan! Jaga upp sig till den milda grad över några smådjur som kom i vägen för mig. Snälla rara!"
Jag kan tänka mig att JA har fått sitta lite för mycket på kammaren med låst dörr och har antingen haft lite för snälla föräldrar alternativt lite för frånvarande sådana. Kort och gott, föräldrar som av någon underlig anledning inte hade kollat upp vad deras lille överintelligente son har haft för sig, förrän han fullständigt hade grävt ner sig i sina egna fantasier, men jag lämnar utrymme över att jag kan ha helt fel, att det är mycket möjligt att de har kämpat hårt mot grabbens dumheter.
Jag tror JA innerst inne är en feg och omogen skit som växte först när han började diskutera med folk här på FB, då han fick flasha runt med sin höga IQ, fick respekt av gelikar och blev något av en kung över ett gycklarhov. De som förfärades över hans utspel i trådarna stärkte antagligen honom i hans sjuka grubblerier.
Meningen "Han ljuger så att tror sig själv" passar nog väldigt bra in på honom, men något seriemördare tror jag aldrig att han blir, särskilt inte nu när han har ertappats med brallorna neddragna.
Gripandet är en seger för rättvisan och för kluriga medlemmar här på FB som pusslat på ett föredömligt sätt och visat att även deras IQ räcker väldigt långt.
Det du skriver överenstämmer mycket med mina tankegångar. Hela agerandet med dödande av djur verkar mer inlärt än en drift som exploderat av ett uppdämt behov.
Har för mig att han själv beskrivit sig som att han har DRAG av aspergers men inläggen i tråden är så många och när tillräckligt många skrivit att han HAR diagnosen aspergers så kan man lätt tro på det.
Beskrivningarna han gör verkar vara det mest lockande i dåden och vem vet hur han saltat och pepprat sina berättelser för att få uppmärksamhet.
Min bild av honom är en omogen 20-åring som lever i ett utanförskap, har autistiska drag och snöat in på detta med seriemördare. Får han då för mycket ostörd tid att odla denna fixering utan att andra, mer mogna vuxna, går in och bryter, förvillar, hjälper till att föra in tankarna på mer normala och sunda intressen så är jag övertygad om att detta kan få honom att begå dessa avskyvärda handlingar.
Seriemördare?, psykopat? - tror inte han är "rätt" ämne för det