2009-08-23, 23:24
Bannlyst
Glad att han är inspärrad :O Min hest står i Lerum
Citera
2009-08-23, 23:25
Bannlyst
Jag börjar tvivla på att han är seriemördar material, visst kan han ha någon sorts störning som gjorde honom besatt av mördare, typ autism.

MEN, han läser ju bara facit på vad en äkta seriemördare "ska" göra, typ "ahaa, seriemördare dödar ofta djur i ung ålder, det måste jag göra!" och pga sin besatthet driver han sig själv till att döda djur.

Samma sak med bränderna och breven till familjerna, han ville göra sig så sjuk som möjligt, men tvivlar på att han hade varit kapabel till att faktiskt döda/våldta människor..
Citera
2009-08-23, 23:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Sjuk i våra ögon men inte kliniskt sjuk tror jag.
Åtminstone är han tillräckligt frisk för att hållas ansvarig för det han har gjort.
Han har gjort sina val. Han var ju medveten om att han var 'störd', men ändå valde han att göra något ont istället för att söka hjälp.
Utan att ha några kunskaper om detta, så är min gissning att han blir tvångsintagen. Allt annat vore oansvarigt.
Citera
2009-08-23, 23:32
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Jag tänker inte säga emot dig därför att jag inte vet sanningen själv. Det jag skriver är spekulationer eller argument i en sakfråga inget annat. Your guess is as good as mine.

Psykiatrin kommer väl förhoppningsvis att komma till nån slags slutsats vad gäller denne Joel och till dess får vi väl tåla oss. Tvärtemot Dig så tror jag han är fullt "frisk" med sadistisk läggning men för feg (eller försiktig) för att ge sig på sina drömmars offer: tjejer som har nobbat honom.

Sjuka människor ger sig ofta på random offer i busskön eller hugger ihjäl människor med svärd på en tunnelbanestation. Joel är INTE sjuk. Han vet vad han gör och han vet vad som driver honom.

Hmm.. Men min tanke är mer att just eftersom han inte är frisk så har han så pass hatiska tankar mot kvinnor att han först tar djur för att senare ta kvinnor. En annan hade ju försökt må bättre på annat sätt. Undra om hans mamma gjort honom något? Psykiska sjukdomar finns ju i stor utstäckning.

Har läst en del psykologi och eftersom allting verkar ske i hans huvud och inte känslomässigt någonstans, så är det för mig en psykisk sjukdom vi pratar om utan att vet vilken. Tankarna går ju i högvarv hos honom men till synes en lugn och introvert kille.. förutom nu då när han åkt fast, då gråter han.. men som jag läste i ett annat inlägg här någonstans, han gråter för att han är fast och inte för att han ångrar något.

Vi friska människor pendlar ju mellan psyke och hjärta oftast.. huvudet säger en sak men känslorna en annan. Man kan vara arg och tänka en ond tanke.. typ.. jag hatar honom/henne så mycket så jag skulle kunna bla bla bla.. men efter en stund när vreden lagt sig så får vi dåligt samvete för vi tänkt så och undrar om man håller på att bli knäpp för man tänker sånna saker.. sen tänker man ju oftast att det kan ju ha varit ett missförstånd och man vill sedan diskutera saken med vederbörande. osv osv..

Men joel verkar ju inte alls ha något sådant, man ser ju i vilka forum han rört sig här och det finns lixom ingenting som är personligt på något sätt, utan bara tankeverksamhet som behöver stillas
Citera
2009-08-23, 23:35
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Sjuk, men helt medveten om sitt handlande.

Ja.. medveten är han ju! Men om han inte va sjuk, så hade det nog aldrig upptäckts tror jag.. för om han hade varit frisk i huvudet så hade han förstått att han inte kunde prata om sina bravader någonstans.. en 20 åring är fullt medveten om att ip-nr registreras och att man kan söka efter folk på nätet hur lätt som helst.

Speciellt en smart kille som Joel
Citera
2009-08-23, 23:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brynja76
Ja.. medveten är han ju! Men om han inte va sjuk, så hade det nog aldrig upptäckts tror jag.. för om han hade varit frisk i huvudet så hade han förstått att han inte kunde prata om sina bravader någonstans.. en 20 åring är fullt medveten om att ip-nr registreras och att man kan söka efter folk på nätet hur lätt som helst.

Speciellt en smart kille som Joel
Men han slutade att tala om sina bravader efter det första (möjligtvis andra) dådet. Så uppenbarligen hade han detta i åtanke.
Citera
2009-08-23, 23:41
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag tycker det är helt omöjligt att svara på frågan om han hade gått över till att mörda människor eller inte.

Hans uppträdande tyder på att han är påläst på ämnet serimördare, men han verkar handla väldigt stereotypt, ungefär som ett dåligt filmmanus. T ex har han gått på myten att seriemördare har hög IQ och verkligen pluggat in att dessa, i barndomen/ungdomen ofta uppvisat grymhet mot djur och tänt eld på saker.

Hade han haft de "rätta" seriemördaranlagen, då hade hans grymhet mot djur varit något som förekommit under hela hans uppväxt och det hade antagligen uppmärksammats av omgivningen, om inte av andra, så av vänner/lekkamrater.

Har vi föresten hört några exempel på detta?

Onekligen är han en seriemördar-wannabe som har fått utveckla smått grandiosa och höga tankar om sig själv, men nu när han sitter hos polisen så lipar han som ett bortskämt barn över vad han har gjort och tycker synd om sig själv.

Ett "seriemördar-ämne" hade snarare hånflinat eller inte fattat någonting. Typ: "Vafan! Jaga upp sig till den milda grad över några smådjur som kom i vägen för mig. Snälla rara!"

Jag kan tänka mig att JA har fått sitta lite för mycket på kammaren med låst dörr och har antingen haft lite för snälla föräldrar alternativt lite för frånvarande sådana. Kort och gott, föräldrar som av någon underlig anledning inte hade kollat upp vad deras lille överintelligente son har haft för sig, förrän han fullständigt hade grävt ner sig i sina egna fantasier, men jag lämnar utrymme över att jag kan ha helt fel, att det är mycket möjligt att de har kämpat hårt mot grabbens dumheter.

Jag tror JA innerst inne är en feg och omogen skit som växte först när han började diskutera med folk här på FB, då han fick flasha runt med sin höga IQ, fick respekt av gelikar och blev något av en kung över ett gycklarhov. De som förfärades över hans utspel i trådarna stärkte antagligen honom i hans sjuka grubblerier.

Meningen "Han ljuger så att tror sig själv" passar nog väldigt bra in på honom, men något seriemördare tror jag aldrig att han blir, särskilt inte nu när han har ertappats med brallorna neddragna.

Gripandet är en seger för rättvisan och för kluriga medlemmar här på FB som pusslat på ett föredömligt sätt och visat att även deras IQ räcker väldigt långt.

Det du skriver överenstämmer mycket med mina tankegångar. Hela agerandet med dödande av djur verkar mer inlärt än en drift som exploderat av ett uppdämt behov.

Har för mig att han själv beskrivit sig som att han har DRAG av aspergers men inläggen i tråden är så många och när tillräckligt många skrivit att han HAR diagnosen aspergers så kan man lätt tro på det.

Beskrivningarna han gör verkar vara det mest lockande i dåden och vem vet hur han saltat och pepprat sina berättelser för att få uppmärksamhet.

Min bild av honom är en omogen 20-åring som lever i ett utanförskap, har autistiska drag och snöat in på detta med seriemördare. Får han då för mycket ostörd tid att odla denna fixering utan att andra, mer mogna vuxna, går in och bryter, förvillar, hjälper till att föra in tankarna på mer normala och sunda intressen så är jag övertygad om att detta kan få honom att begå dessa avskyvärda handlingar.

Seriemördare?, psykopat? - tror inte han är "rätt" ämne för det
Citera
2009-08-23, 23:43
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Det du skriver överenstämmer mycket med mina tankegångar. Hela agerandet med dödande av djur verkar mer inlärt än en drift som exploderat av ett uppdämt behov.

Har för mig att han själv beskrivit sig som att han har DRAG av aspergers men inläggen i tråden är så många och när tillräckligt många skrivit att han HAR diagnosen aspergers så kan man lätt tro på det.

Beskrivningarna han gör verkar vara det mest lockande i dåden och vem vet hur han saltat och pepprat sina berättelser för att få uppmärksamhet.

Min bild av honom är en omogen 20-åring som lever i ett utanförskap, har autistiska drag och snöat in på detta med seriemördare. Får han då för mycket ostörd tid att odla denna fixering utan att andra, mer mogna vuxna, går in och bryter, förvillar, hjälper till att föra in tankarna på mer normala och sunda intressen så är jag övertygad om att detta kan få honom att begå dessa avskyvärda handlingar.

Seriemördare?, psykopat? - tror inte han är "rätt" ämne för det

Där klargjorde du mina tankar!
Citera
2009-08-23, 23:47
Medlem
Alltså bildern där Joel ler gör mig så himla rädd. De är så obehagliga! Grejen är det att han bara ser så himla normal ut på de bilderna, framförallt på bilden från studenten (antar jag att det är). Jag antar att det är bilden som man inte riktigt kan koppla ihop med en djurplågare, man förväntar sig en "konstig" människa. De andra bilderna gör mig inte alls lika illa till mods, säkert för att han ser mysko ut på dem.
Citera
2009-08-23, 23:51
Medlem
wembis avatar
Synd att fb bidrar till att tillfredsställa och öka detta sjuka beteende med MGB.
Citera
2009-08-23, 23:52
Medlem
Brynja76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men han slutade att tala om sina bravader efter det första (möjligtvis andra) dådet. Så uppenbarligen hade han detta i åtanke.

Jo.. det är ju klart.. men varför raderade han i så fall inte allting och tog bort sig härifrån??
Citera
2009-08-23, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SteveUrkel
Håller med, med tanke på det bilder man sett har man trott att det är en smal spinking person men den här personen ser ju mer satt ut, om ej småtränad?
Nej, man ser magen och kärlekshandtagen, knappast tränad, eller är faktiskt helt säker på att han inte är i form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in