WhoAmI, om det glädjer dig så kommer jag att referera till dig som "en typ av konstnär".
Jag har haft den här debatten med en konstnärsbekant (en bekant som försöker försörja sig som konstnär, med mindre lyckat resultat). Han å sin sida har en väldigt snäv (och i mina ögon väldigt trångsynt) syn på vilka som har rätten att kalla sig för konstnärer.
"Man föds till det. Vissa har det, andra inte. Jag är konstnär och målar, annat patrask försöker kalla sig för konstnärer men är bara medelmåttiga kluddare som bara skapar skit."
Han hade väldigt svårt att förklara var gränsen går, och varje gång han försökte hamnade han själv utanför sina snäva gränser, och blev mer och mer aggresiv i talet.
Min definition på konst och konstnärer är väldigt enkel.
Konstnärer är personer som skapar konst. Konst är allt som är skapat för att roa eller glädja andra utan att ha en ren praktisk funktion.
Att måla byggplatsens lyftkran röd är alltså en form av konst. Inte särskilt avancerad, och vem som helst kan själv utföra den, men likväl en "onödig" extra touch för att höja stämningen. Konstnären i det fallet är den som kommer på idén och får lyftkranen målad efter idén.
Att snida in små mönster i smörknivar är definitivt konst. I vissa fall enkel och billig, i andra fall väldigt imponerande och "konstnärligt".
I princip kan man jämföra konstnär med löpare.
Alla kan springa ett 100-meterslopp. Endast ett fåtal gör det så bra att de kan försörja sig på det. Elitlöpare tex. Samma sak med konst. Alla kan kladda med färg, knåpa med lera - endast ett fåtal kan försörja sig på det genom att de är så skickliga med handen/penseln.
Likväl är alla som utför något som är mer än det nödvändiga konstnärer i någon grad. Somliga så lite att det är försumbart, och är därmed försumbart mycket konstnär. Vissa lägger ner betydligt mera av tiden åt utseendet än funktionen, och är därmed mer konstnär än konstruktör.
Nå, det här är min syn på saken, vilken ni inte lär hitta i vare sig nationalencyklopedin eller koranen. Men det är en konstnärsdiletants syn på konst och konstnärer.