2003-12-13, 17:57
Medlem
Rauzes avatar
Jag hatar i regel konstnärer därför hoppas jag att Pål Hollender inte är konstnär!
Killen är så jävla klockren i allt han gör.
Citera
2003-12-13, 19:05
Medlem
Skägg-Krales avatar
Du kan inte vara konstnär genom dina handlingar, det blir du bara av att andra människor tycker du gör/är/tillverkar konst.

Pål provocerar iaf. Kanske inte mig men människor som läser aftonbladet.
Citera
2003-12-13, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skägg-Krale
Du kan inte vara konstnär genom dina handlingar, det blir du bara av att andra människor tycker du gör/är/tillverkar konst.

Pål provocerar iaf. Kanske inte mig men människor som läser aftonbladet.

Aftonbladet provocerar mig, men de är fanimej inte konstnärer. Snarare pajaser.
Citera
2003-12-13, 20:03
Medlem
Vädurs avatar
Pål Hollenders dokumentär "Pelle Polis" har gjort att jag utan att tveka backar upp honom i ur och skur. Det skulle krävas ett rejält klavertramp av honom för att jag skulle börja tvivla på hans förmåga att förmela budskap.
Även om formen av budskapet som han väljer kan vara en smula upprörande för vissa.

Observera hur Aftonbladet presenterar de kvinnliga deltagarna i hans film Bye Buy Beauty som prostituerade... Kvinnorna har andra jobb, och anledningen att de ställer upp på att bli puckade framför kameran är att det står med som en klausul i kontraktet. Var med på en intervju om din situation, bli påsatt framför kameran, få ditt pröjs för din medverkan.

Det var ju flera personer som polisanmälde Pål efter att det blev ett moralpanikdrev i media och i riksdagen efter hans films premiär. Inte en enda anmälan gick igenom, då hans produktion var vattentät juridiskt sett.
Citera
2003-12-13, 21:16
Medlem
Le Saboteurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Pål Hollenders dokumentär "Pelle Polis" har gjort att jag utan att tveka backar upp honom i ur och skur. Det skulle krävas ett rejält klavertramp av honom för att jag skulle börja tvivla på hans förmåga att förmela budskap.

Vad handlar Pelle Polis om? Har inte sett den så en snabb summering hade suttit fint. Sen tycker jag inte horfilmen var så mycket att tjöta om, det enda bra är ju slutet när han knullar på brudarna som han framstält som offer..
Citera
2003-12-13, 21:34
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Saboteur
Vad handlar Pelle Polis om? Har inte sett den så en snabb summering hade suttit fint.

Här kan du läsa om "Pelle Polis", följ t.ex. översta länken;
http://www.google.se/search?q=Pelle+Polis+&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

... och nej, jag tycker inte att det är påkallat med snabba summeringar av saker som är lätt åtkomliga via google. Det blir bara onödigt mycket arbete för den som skriver ett inlägg.
Citera
2003-12-13, 21:37
Medlem
hehe, han är ju tuff (inlägget borde kanske ligga i fylletråden)
Citera
2003-12-14, 00:27
Medlem
Cineastens avatar
Re

Är allt konst så fort vi kallar det för konst? Utför jag konstverk när jag torkar gamla kärringar i arslet på mitt jobb? Utför jag stor konst när jag tar blodprover på patienter? Är det nydanande och djärvt att måla väggarna med hjälp av fekala kräkningar ?
Citera
2003-12-14, 01:47
Medlem
RootMoss avatar
Det irriterande är att vad som kallas konst har gått från att vara något estetiskt tilltalande till något som provocerar. Att vara provokativ är inte svårt, att måla Mona Lisa är. Jag är kanske gammaldags, men jag tycker att konst skall kräva ett mått av kunnande hos konstnären.
Citera
2003-12-14, 13:27
Medlem
Rauzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RootMos
Det irriterande är att vad som kallas konst har gått från att vara något estetiskt tilltalande till något som provocerar. Att vara provokativ är inte svårt, att måla Mona Lisa är. Jag är kanske gammaldags, men jag tycker att konst skall kräva ett mått av kunnande hos konstnären.

Så Pål är inte kunnig?
Han är ju hur kunnig som helst inom det han gör. Jag menar han åkte ju inte till Lettland med en sliten gammal super8, söp till, köpte knark och skrek "Nu jävlar ska här knullas horor".
Istället körde han med sköna jämförelser och visade hur mycket pengar betyder. Han använde sig själv som "monstret" han ville visa och lyckades uppenbarligen med just den biten... Däremot misslyckades han med att få folk att förstå budskapet, folk såg bara att han betalade och knullade.
Det sköna med Pål är ju att han inte är någon djup konstnär som filmar i konstiga vinklar och snackar massa trams som ingen förstår. Han är helt igenom genomrak och kastar verkligheten i ansiktet på publiken, ingen censur och inget tvetydigt.
Citera
2003-12-14, 16:51
Medlem
Locco Roccos avatar
Att avgöra vem som är konstnär är ungefär lika svårt som att avgöra vem som är journalist. Enligt t.ex. Personuppgiftslagen så har journalister större rättigheter att publicera saker på webben... men knäckfrågan är vem som avgör om du är journalistisk i din publicering eller ej. Det handlar ju knappast om du har presskort eller inte. snarare är det din avsikt som bedöms i ett eventuellt tryckfrihetsmål. detta tänk kanske man kan applicera på konst. Det är avsikten som avgör om det är konst eller inte... inte själva installationen...
Citera
2003-12-14, 18:43
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Det irriterande är att vad som kallas konst har gått från att vara något estetiskt tilltalande till något som provocerar.

Det estetiskt tilltalande är väl dekoration snarare än konst?
Inget ont om dekorationer, dock.

Citat:
Att vara provokativ är inte svårt, att måla Mona Lisa är.

Jo, det är svårt att vara provokativ, i alla fall om man vill säga något med provokationen.
Det finns idag teknik som gör det lätt att reproducera Mona Lisa i önskat antal kopior. Jag kan gå med på att Mona Lisa var konst, men jag kan inte hålla med om att framställandet av ett st. Mona Lisa skulle var konst idag.

Citat:
Jag är kanske gammaldags, men jag tycker att konst skall kräva ett mått av kunnande hos konstnären.

Kunnande när det gäller vad? Hur man blir positivt omnämnd i DN-Kultur, det är inte lätt skulle jag gissa. Hur man kommer in på kändisfester? Inte så lätt det heller skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in