2009-08-16, 12:15
Medlem
Jo hejsan vet inte om denna frågan passar här men ger det ett försök.
Det är så att jag skulle behöva kunna kopiera filer till ett sdhc kort men eftersom min kortläsare i datan inte kan läsa sdhc kort så tänkte jag gå via kameran i stället...men får det inte till att fungera.
När jag kopplar kameran till datorn så kommer den upp som kamera enhet och det är ju ganska logiskt...men det går icke att kopiera filer till kortet.
Frågan är ju då om det går att lösa detta?? eller om jag helt enkelt blir "tvungen" att köpa mig en minneskortläsare?

mvh Venz
Citera
2009-08-16, 12:18
Medlem
Oanads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venzyr
Det är så att jag skulle behöva kunna kopiera filer till ett sdhc kort men eftersom min kortläsare i datan inte kan läsa sdhc kort så tänkte jag gå via kameran i stället...men får det inte till att fungera.
När jag kopplar kameran till datorn så kommer den upp som kamera enhet och det är ju ganska logiskt...men det går icke att kopiera filer till kortet.
Frågan är ju då om det går att lösa detta?? eller om jag helt enkelt blir "tvungen" att köpa mig en minneskortläsare?

mvh Venz

Jag vet inte ifall jag har fattat frågan rätt, men du vill alltså kopiera filer från din dator in på ditt sdhc-kort? Eller tvärt om? Från minneskortet till datorn?

Jag skulle tippa på att du allt få inhandla en minneskortläsare.
Citera
2009-08-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oanad
Jag vet inte ifall jag har fattat frågan rätt, men du vill alltså kopiera filer från din dator in på ditt sdhc-kort? Eller tvärt om? Från minneskortet till datorn?

Jag skulle tippa på att du allt få inhandla en minneskortläsare.

Kanske var lite "rörig" i min fråga men ja det stämmer behöver kopiera filer till sd kortet medans det sitter i kameran ifrån datorn.

ps. jag får det att fungera om jag använder min garmin men överföringshastigheten är pinsamt långsam...ingen usb 2.0 antar jag överför filer med 400kb/s men men sånt man får leva med antar jag om jag nu inte köper en läsare...
Citera
2009-08-16, 12:44
Medlem
Bakelits avatar
har du igång kameran?
Citera
2009-08-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelit
har du igång kameran?

Är det ens en fråga?
Självfallet har jag igång kameran...
Citera
2009-08-16, 22:12
Medlem
scream2mes avatar
Citat:

mvh Venz

Jag hade problem med det med förr. Men jag kunde kopiera bilder till minneskortet i kameran under förutsättning att jag hade minst en bild på minneskortet.

Prova ta en bild med kameran och prova sen igen. Funkade så för mig iaf.
Citera
2009-08-17, 17:33
Medlem
Bakelits avatar
Citat:
Är det ens en fråga?
Självfallet har jag igång kameran...

nej det var ett försök att hjälpa dig men skit ska skit ha
Citera
2009-08-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakelit
nej det var ett försök att hjälpa dig men skit ska skit ha

Jaså aja man får väll tacka då, inte för att jag förstår vad din tanke var med det du skrev...
Citera
2009-08-17, 19:48
Medlem
Är det inte så att Nikon har gått över från MSC till MTP/PTP som överföringsmetod? I det fallet är det omöjligt att använda kameran som en vanlig "kortläsare" som accessar ett filsystem.
Citera
2009-08-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scream2me
Jag hade problem med det med förr. Men jag kunde kopiera bilder till minneskortet i kameran under förutsättning att jag hade minst en bild på minneskortet.

Prova ta en bild med kameran och prova sen igen. Funkade så för mig iaf.

Jo testade det oxå men verkar inte fungera, efter lite efterforskning så verkar det som att nikon medvetet har tagit bort funktionen att använda kameran som en "minneskortsläsare".
Citera
2009-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Är det inte så att Nikon har gått över från MSC till MTP/PTP som överföringsmetod? I det fallet är det omöjligt att använda kameran som en vanlig "kortläsare" som accessar ett filsystem.

Hehe där ser man vad man kan få för svar när man sitter och skriver själv, tack för infon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in