Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-24, 14:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Efter den senaste uppdateringen har jag som ovan version 1709(OS Version 16.299.492. enligt Windowstangenten + R och winver.

Ok. Nöjd så? Det finns sätt att få den senaste uppdateringen, du ligger en del bakom.
Citera
2018-06-25, 11:48
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ok. Nöjd så? Det finns sätt att få den senaste uppdateringen, du ligger en del bakom.
Är nöjd för tillfället får hoppas att inte framtida uppdateringar strular till det. Är första gången det gjort det, kanske dags att köpa ny dator denna fasta dator har sju år på nacken, men det tar emot att kasta ut pengar eftersom den fungerar
Citera
2018-06-25, 12:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Är nöjd för tillfället får hoppas att inte framtida uppdateringar strular till det. Är första gången det gjort det, kanske dags att köpa ny dator denna fasta dator har sju år på nacken, men det tar emot att kasta ut pengar eftersom den fungerar

Det kommer de med stor säkerhet att göra.

Det går ju utan problem att stanna där du är om du inte behöver egenskaperna och funktionerna man får i uppdateringarna och om säkerheten på datorn är god nog ändå.
Citera
2018-07-08, 07:03
Medlem
Enydrions avatar
Mitt win 10 ville uppdatera sig för nåt halvår sen, laddade ner tre gig och misslyckades sen med att installera det... Lösningen på detta problem var tydligen att ladda ner allt igen och sen misslyckas igen... Upprepa.

Då jag har mobilt bredband på 20 gig i månaden så blev jag tvungen att stänga av uppdateringarna och det har funkat bra tills nu...

Den har nu börjat varna och ladda ner 3 gig igen osv.. så har väl 6 gig kvar av de 20 och är bara en vecka in på månaden

Kan ta med datorn dit jag har riktigt bredband, kan jag ladda ner alla uppdateringar manuellt där på nåt sätt och sen ta hit den igen och försöka installera skiten i lugn och ro?

Har nån sorts pro version tror jag 64 bitars...

Var laddar jag ner detta?

Tacksam för hjälp, de här dolda automatiska uppdateringarna på win 10 är verkligen en plåga...
Senast redigerad av Enydrion 2018-07-08 kl. 07:34.
Citera
2018-07-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Mitt win 10 ville uppdatera sig för nåt halvår sen, laddade ner tre gig och misslyckades sen med att installera det... Lösningen på detta problem var tydligen att ladda ner allt igen och sen misslyckas igen... Upprepa.

Då jag har mobilt bredband på 20 gig i månaden så blev jag tvungen att stänga av uppdateringarna och det har funkat bra tills nu...

Den har nu börjat varna och ladda ner 3 gig igen osv.. så har väl 6 gig kvar av de 20 och är bara en vecka in på månaden

Kan ta med datorn dit jag har riktigt bredband, kan jag ladda ner alla uppdateringar manuellt där på nåt sätt och sen ta hit den igen och försöka installera skiten i lugn och ro?

Tacksam för hjälp, de här dolda automatiska uppdateringarna på win 10 är verkligen en plåga...

Du kan ställa in din anslutning som "Metered Connection" och då ska inte Windows 10 ladda ner uppdateringar på den anslutningen. Kör du den senaste releasen?

https://www.windowscentral.com/how-set-ethernet-network-connection-metered-windows-10-creators-update
Citera
2018-07-08, 10:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Bra info om hur du tar kontroll över problemet -https://www.howtogeek.com/224471/how-to-prevent-windows-10-from-automatically-downloading-updates/.

Det finns bra inställningar i Windows för försenande av uppdateringar som ger kontroll över "överraskningsmomentet".

För att själv hämta och ladda ner uppdateringar - https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx. Man tar reda på KB-numret och skriver in det i sökrutan och hämtar den lämpliga kumulativa bland de som kommer upp.

Själv har jag allt fördröjt så när Windows meddelar mig om tillgängliga uppdateringar så händer inget förrän jag gör något. Då tar jag dem ifrån "katalogen" och installerar dem själv då det enligt min erfarenhet oftast går bättre med installationen då.

Använder man Windows defender så kan man inte stänga av och fördröja hursomhelst, då är det bättre att köra med MS programmet på "Geeklänken" som kan dölja uppdateringar efter att man har fått uppdateringsmeddelandet. För valfri tidslängd. Man kan då också utesluta det man inte vill ha. Och sedan hämta genom katalogen.
Citera
2018-07-08, 10:55
Medlem
Enydrions avatar
Är vid datorn nu, jag kör Windows 10 Pro
Version 1703
Os-version 15063.850

har kört wub sen december förra året
Citera
2018-07-08, 13:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Är vid datorn nu, jag kör Windows 10 Pro
Version 1703
Os-version 15063.850

har kört wub sen december förra året

1703 är ett tag sedan.

Wub?...utveckla!
Citera
2018-07-08, 18:30
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
1703 är ett tag sedan.

Wub?...utveckla!

Windows uppdate blocker, tror du tipsade om det...

Uppdaterade med wumt

Men det står fortfarande 1703?

Och den verkar inte tycka det finns några mer uppdateringar?

Edit körde den igen nu, och då fanns 1803...
Senast redigerad av Enydrion 2018-07-08 kl. 18:33.
Citera
2018-07-08, 20:21
Medlem
Enydrions avatar
Efter att ha kört Windows update ett antal gånger, är det nu 1803 på datorn

Ska kolla på dina alternativ till wub..

Då jag har märkt nyligen att defender klagat ibland...
Citera
2018-07-08, 21:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Windows uppdate blocker, tror du tipsade om det...

Uppdaterade med wumt

Men det står fortfarande 1703?

Och den verkar inte tycka det finns några mer uppdateringar?

Edit körde den igen nu, och då fanns 1803...

Ok, wub. Ja ja, det var jag.

Det här är bra om man kör W.defender - http://www.majorgeeks.com/files/details/wumt_wrapper_script.html. Ett smart uppdateringsprogram.
Läs infon noga.
Citera
2018-07-08, 21:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Efter att ha kört Windows update ett antal gånger, är det nu 1803 på datorn

Ska kolla på dina alternativ till wub..

Då jag har märkt nyligen att defender klagat ibland...

Själv kör jag numera enligt mitt inlägg #942.

Har satt tiden för uppdateringsinstallation till en tidsrymd då datorn är av så meddelandet om uppdateringar kommer innan, medans jag använder den. Då kör jag show/hide enligt "geeklänken". Registrerar KB numret innan döljande. Vid tid så hämtar jag uppdateringen hos w.u.katalogen och installerar. Brukar avdölja i show/hide först. Kör show/hide igen efteråt.

Fördelen med förfarandet är att jag får kontroll samt slipper krångel med uppdateringarna på datorn som det vart ibland när de gick genom W.update.

Kanske du behöver köra en skan!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in