Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-19, 11:08
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag vill itne ha en xbox-meny som OS

Det kommer du inte att få.
Citera
2016-08-19, 11:58
Medlem
Så de kommer i praktiken att släppa ett service pack varje månad? Det känns inte som nåt större problem så länge de ser till att hålla storleken nere. Sitter man på sunklina är det ju surt att tanka flera gigabyte uppdateringar varenda månad om dessa uppdateringar dessutom är sånt man redan har sedan förra månaden.
Citera
2016-08-19, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det gjorde de ju innan gratisperioden försvann, så det är inte omöjligt att dom försöker flera gånger.
Det går dock fortfarande att få Win 10 gratis: http://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade

Gäller väll bara med handikapptillstånd?
Citera
2016-08-19, 12:40
Avstängd
konstapels avatar
TS och vissa andra verkar helt missa vad det här handlar om. Istället för att wu ska stå och stampa i en evighet för att ladda ner 200+ uppdateringar så blir det mycket smidigare med cumulative updates.

Det här är alltså något mycket positivt för Microsofts kunder som fortfarande kör antika system som W7/W8/W8.1.
Citera
2016-08-19, 13:51
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Har jag betalat för hård och mjukvara vill jag bestämma själv när och vad som ska installeras, inte vara försökskanin för betaversioner av drivrutiner mm.

Du har ju helt missuppfattat vad det är frågan om. Det är som Konstapel nämner ovan. Det är alltså bara uppdateringar till ditt OS det är frågan om, inte halvfärdiga drivrutiner.

Det enda MS gör i det här fallet är att försöka hålla mjukvaran du betalat för säker och fungerande. Men det är klart vill du ha ett OS som är så osäkert och buggit som möjligt så låter det ju som att du hittat en bra strategi.
Citera
2016-08-19, 18:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Alla är uppenbarligen inte nöjda med MS agerande i frågan!

"Integritetsorganisationen EFF riktar hård kritik mot Windows 10. Microsoft struntar blankt i både användarnas valfrihet och integritet, skriver de i ett blogginlägg"

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.663769/kritik-windows-10-integritet

https://www.eff.org/deeplinks/2016/08/windows-10-microsoft-blatantly-disregards-user-choice-and-privacy-deep-dive
Citera
2016-08-19, 18:51
Medlem
Det är väl ett sätt för MS att påtvinga deras användare de mög-uppdateringar som aktivt väljs bort av många.
Citera
2016-08-19, 19:07
Medlem
Detta kommer ju bli problem på företagssidan det kommer ju x antal patchar varje år som man inte vill ha in i miljön.

Har man tänkt efter lite hur man vill ha sin patchhantering så patchar man ju inte miljön dag 1 patcharna kommer utan man drar på patchar på test gruppen lusläser patchsiter/forum om någon har problem sen patchar man resten av miljön.

Hittar man någon dålig patch så blockar man den i sin WSUS server.

Det var väl senast i juni MS släppte en patch som ändrade hur man filtrerar GPOs.
Citera
2016-08-20, 08:17
Moderator
Protons avatar
OT Raderat.

Dillande om Linux ooch dess förträfflighet passar föga i ett windowsforum och framförallt inte i en tråd om framtida uppdateringar från MS.

Håll er nu till topic tack. /Mod
Citera
2016-08-23, 16:34
Medlem
Sedan senaste "patch tuesday", dvs augusti, så har jag nu uppdaterat ett hyfsat antal maskiner manuellt.

De har alltså "uppdatera automatiskt" urbockad, men är istället väl ompysslade och uppdaterade. Versioner är blandat WVista/Win.7/Win.8/Win.8.1 och 32/64 med både engelskt och svenskt installationsspråk. Och från urklena laptopar till skapliga stationära.

Alla dessa uppdateringar har gått föredömligt fort?! - Ungefär som jag minns att "det brukade göra" de gånger det gick bra innan Win.10 blev officiellt. Senaste 6-8-10? månader har samma installationer nästan alltid uppdaterats "plågsamt", dvs på 10-20-48 timmar.

Dessa maskiner är stand-alone - Inget AD, WSUS, SMB eller annan MS-fildelning inblandat. Men alla har vid uppdateringen varit sladd-anslutna till skaplig bandbredd/nätkvalitet.

Jag har inte behövt ominstallerings-uppdatera någon i augusti och har endast några få kvar att uppdatera.

Ni som också "lidit" av WUapp sista året - hur var augusti för er?
Har ni några intressanta iakttagelser?

Och är det någon som sett en som uppdaterar automatiskt - var det annorlunda på nåt sätt?
Senast redigerad av iconicatab 2016-08-23 kl. 16:36.
Citera
2016-08-23, 23:14
Medlem
Win Update problem

mitt OS är Win 10, laddade hem den stora uppdateringen i början på augusti, allt gick bra, strax efter fanns det en uppdatering till Win Defender, jag har avaktiverat den använder ett annat program, men försökte ladda hem det då jag inte kan välja bort det.
klickade på ladda hem, men det händer inget står 0% så har det gjort nu i ca. 10 dagar, det är som om det har "låst" sig, Tacksam om jag kan få hjälp med detta.
Citera
2016-08-24, 08:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitsen
mitt OS är Win 10, laddade hem den stora uppdateringen i början på augusti, allt gick bra, strax efter fanns det en uppdatering till Win Defender, jag har avaktiverat den använder ett annat program, men försökte ladda hem det då jag inte kan välja bort det.
klickade på ladda hem, men det händer inget står 0% så har det gjort nu i ca. 10 dagar, det är som om det har "låst" sig, Tacksam om jag kan få hjälp med detta.

Använd det här vilket löser alla dina problem - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod)

När du inte använder W.update så "inaktiverar" du dess tjänst.

När man startar om tjänsten så kan man ibland behöva köra detta för att återfå full funktion - http://www.tenforums.com/tutorials/24742-windows-update-reset-windows-10-a.html. 2 omstarter av datorn är ibland nödvändiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in