• 1
  • 2
2009-08-16, 02:44
Medlem
vemomintedus avatar
Jag har ett väldigt gott recept på en chokladkräm(?) som jag brukar ha på mina kärleksmums. nu när jag ska baka kanelbullar satt jag och funderade på om man inte kan använda den krämen emellan kanelbullarna istället?

det enda jag funderar på är om det kan bli fel för att krämen är varm när man lägger på den på degen. plus att krämen är rätt så rinnig.

receptet till krämen ser ut såhär
100 g smör
2 dl mjölk
4 msk strösocker
2 tsk vetemjöl
2 msk kakao

vad tror ni? funkar det funka eller kommer det bli katastrof?
Citera
2009-08-16, 03:04
Medlem
Gör som vi alla andra matglada fantaster, och framförallt konditor galne jag. Testa dig fram, det är aldrig fel om det blir tokigt eller smakar galet. Mitt tips är att göra en plåt med denna "kladd" fyllning.

Om inte annat tackar inte änderna nej till dina bullar Självklart blir det utmärkt.

Lycka till.
Citera
2009-08-16, 03:07
Bannlyst
Jag tror det kan funka

Helt osökt får det mig att tänka på den gången då jag använde Nutella som fyllning i mina kanelbullar. Attans vad gott det blev... Det MÅSTE ni testa om ni redan har
Citera
2009-08-16, 03:33
Medlem
De blir säkert hur bra som helst annars kanske du kan ha i lite mer mjöl eller nåt så de inte blir så rinnit??

Kan inget om bakning men tycker de låter logiskt?
Citera
2009-08-16, 04:03
Medlem
vemomintedus avatar
okej. testade mig fram nu. Ska bli spännande är på sista jäsningen. blev jävligt kladdigt med fyllningen men ser fantastiskt gott ut redan nu så jag hoppas på succé faktiskt.

återkommer när jag är klar för att berätta hur dem blev. ska även berätta att jag hade mer mjöl i som någon sa här. hällde inte heller på krämen fören den var någelunda ljummen.
Citera
2009-08-16, 04:03
Medlem
vemomintedus avatar
funderar lite. ska man ha pärlsocker på eller tycker ni att man ska ha kokos på kanske?
Citera
2009-08-16, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
funderar lite. ska man ha pärlsocker på eller tycker ni att man ska ha kokos på kanske?

Pärlsocker, helt klart
Citera
2009-08-16, 04:29
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av froosh
Pärlsocker, helt klart

nu är dem inne i ugnen. de jäste precis som de skulle ialla fall och pärlsocker blev det dessutom. om ca 10 min är dem klara. spännande!
Citera
2009-08-16, 04:35
Bannlyst
Citat:
nu är dem inne i ugnen. de jäste precis som de skulle ialla fall och pärlsocker blev det dessutom. om ca 10 min är dem klara. spännande!

Oj oj oj Du råkar inte bo i Göteborg va...?
Citera
2009-08-16, 05:02
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Oj oj oj Du råkar inte bo i Göteborg va...?

haha jo det gör jag faktiskt. på djävulsön ^^ nu är dem klara. och JA!!!!!!!!!!! de blev hur goda som helst. dock så är jag så dum att följa grundreceptet där det stod 250grader i ugnen blev ju brända! dock andra plåten blev himla fin! den gjorde jag med min egna temperatur
Citera
2009-08-16, 05:23
Bannlyst
Citat:
haha jo det gör jag faktiskt. på djävulsön ^^ nu är dem klara. och JA!!!!!!!!!!! de blev hur goda som helst. dock så är jag så dum att följa grundreceptet där det stod 250grader i ugnen blev ju brända! dock andra plåten blev himla fin! den gjorde jag med min egna temperatur

Låter underbart! Måste bara fråga, utav ren nyfikenhet, man eller kvinna?
Citera
2009-08-16, 05:25
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Låter underbart! Måste bara fråga, utav ren nyfikenhet, man eller kvinna?

ja det är härligt. nu har jag något att bjuda på när jag får besök. har även ett paket jäst i kylen till så kan köra på en sats till imorgon haha kvinna ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in