2009-08-16, 02:35
Medlem
Har sålt en bössa för längesedan men upptäcker att jag har en del ammunition kvar till den. Kan jag sälja den mot att köparen visar sin vapenlicens eller vad är det som gäller egentligen?
Citera
2009-08-16, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NidoKing
Har sålt en bössa för längesedan men upptäcker att jag har en del ammunition kvar till den. Kan jag sälja den mot att köparen visar sin vapenlicens eller vad är det som gäller egentligen?

Det bästa är att du säljer den mot uppvisande av licens och sedan får du inte skicka den hur som helst på grund av explosionsrisken. Själv använder jag 8x57JS .
Citera
2009-08-16, 11:30
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NidoKing

Du måste ha tillstånd för att sälja eller överlåta ammunition. (Får alltså inte ens skänka bort den.) Sådana tillstånd meddelas endast den som bedriver yrkesmässig handel.

Sen om Du inte har licens för vapen i samma kaliber, vilket Du förmodligen inte har, så begår Du vapenbrott.

Enklast med minst trassel, sänk skiten i någon sjö.
Citera
2009-08-16, 14:19
Medlem
Ajfan, så nu är man en brottsling också. Tackar för svaren
Citera
2009-08-16, 17:21
Medlem
Jomenvisst

Nu ska vi inte överdriva, Jag tror inte ens polisen ser särskilt allvarligt på dig om du avyttrar ammunitionen till nån du vet har licens för ammunitionen i fråga.

Jag har vid flertal tillfällen köpt ammunition åt andra när det passat utan att fundera om det var kriminellt eller inte.

/ArneTW
Citera
2009-08-16, 22:21
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneTW
Nu ska vi inte överdriva, Jag tror inte ens polisen ser särskilt allvarligt på dig om du avyttrar ammunitionen till nån du vet har licens för ammunitionen i fråga.

Jag har vid flertal tillfällen köpt ammunition åt andra när det passat utan att fundera om det var kriminellt eller inte.

/ArneTW

Tyvärr är det nog så att den/dom sista man ska fråga om lagar o förordningar i detta land är vår polis.

Nu frågade TS vad som krävs för att få sälja lite ammunition.

Den beska sanningen är: Tillstånd.

Att sen "alla" (även undertecknad) inte vet/bryr sig, är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in