2009-08-16, 00:22
Medlem
Efter att ha läst på wiki (klaga inte på källan, klaga på innehållet om ni vet att det är fel) så undrar jag om det inte är den bästa opiaten.

Argumentation:

Hydromorphone is preferred even over morphine in many cases ranging from the emergency department to the operating suite to ongoing treatment of chronic pain syndromes on account of hydromorphone's superior solubility and speed of onset and less troublesome side effect profile and lower dependence liability as compared to morphine and heroin. Hydromorphone is thought to be 8-10 times stronger than morphine, but with a lower dependence liability. However other studies have suggested hydromorphone is less than twice as potent as hydrocodone or oxycodone and therefore just over twice as strong as morphine via oral administration.

Hydromorphone's side effect profile is closer to that of dihydromorphine than to that of morphine or heroin and importantly produces less nausea and vomiting and fewer histamine-related side effects (itching, redness of skin, &c.) than morphine as a result. In cases where significant doses are anticipated, hydromorphone may be easier to titrate to the needed dose for this and other related reasons.

Hydromorphone also lacks the toxic metabolites of many opioids related to pethidine and some of the methadone class. Hydromorphone also tends to cause less nausea than morphine.

Observera att jag inte tänker ta den för rekreation utan för smärta och jag har redan provat allt utom starka opiater, Tom några av dem, som Oxycodine som gjorde mig sjuk, morfin, var OK. Fast detta verkar ha mindre biverkningar än morfin, speciellt då jag har GERD och nu är det slut på losecen är det viktigt, jag har redan frätskador av magsyra på tänderna så nausea och spyor är inte bra, inte heller för strupen.

Kodein, sjuk,
Tramadol, sjuk
Dexofen, sjuk
No more NS-aids och ingen paracetamol.
Möjligen norflex. Fast det tar vi isf senare.
Varför ska jag INTE ta kortverkande palladon utan istället ngt annat om du ser det ur Dr synvinkel? Jag har ingen missbruksstämpel. Jag kommer inte att druttta runt med plåster eller metadon, då får jag gå till angrepp mot mig själv. Frågan är hur, jag har lekt Bruce lee ett tag nu, kanske det vore en teatralisk effekt om de diskuterar beroende eller smättålighet att ta fram en stror kniv och skära upp sig själv rejält och säga: Jag tål smärta, mer än du anar, men jag är trött på den. Ring en ambulans nu och sluta se dum ut!
Jag sluar med BZ imorrn för att visa drogfrihet på ev tester om jag skulle behöva gå crazy. Men fan, läkemedelsverket höll ju med mig....
Fast de ordinerar inte, det gör en individ med egna tankar och värderngar, de behöver inte lyssna på argument, de kan alltid spela beroendekortet, eller sända tlll ngn smärtkinik, vilket jag inte har lust med.
Citera
2009-08-16, 05:26
Medlem
Bangar_intes avatar
Smärtlindring är väldigt individuellt och vissa ämnen verkar bättre på vissa sorters smärta. Att säga att just Hydromorphone är BÄST för dig är omöjligt, men det kan nog fungera bra. Väldigt svårt att få ut i Sverige dock. Jag rekomenderar dig att få en riktig smärtanalys gjord på dig av en expert som sedan kan hjälpa dig att hitta ett bra läkemedel. Vad har du för typ av smärta och vad har du gjort/lider du av?
Citera
2009-08-16, 09:17
Medlem
petters avatar
Hydromorfon är jävligt effektivt även om jag aldrig tagit det i smärtlindrande syfte. Men jag vill kritisera den där texten lite. Det är väldigt beroendeframkallande då det är så effektivt. Första gången jag testade hydro så var jag ganska tolerant då jag tryckte heroin i armvecket ett par gånger per dag. Jag blev dock bjuden på injektionslösningen som låg på 20mg/ml. Fick 0,5ml, dvs kring 10mg, vilket såg sjukt lite ut men det slog hårdare än en 0,2g horsefix. Finns ett par här på fb som upplevt samma lösning, vet att t.ex Bläckfisken beskrivit det bra. När hydromorfonet sinade i den staden så fick folk gå tillbaka till heroin men var ändå jävligt abstinenta.

Min rekommendation (om du har problem med läkaren osv) är att vända dig till en privatläkare. De är faktiskt mer frikostiga. I alla fall om man är lite äldre.

Edit: Hittade tråden där bläckfisken beskriver det mer ingående. https://www.flashback.org/showthread.php?p=7451395
Senast redigerad av petter 2009-08-16 kl. 09:20.
Citera
2009-08-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Smärtlindring är väldigt individuellt och vissa ämnen verkar bättre på vissa sorters smärta. Att säga att just Hydromorphone är BÄST för dig är omöjligt, men det kan nog fungera bra.

Nu tog det för lång tid att skriva så det försvann....
Jag tål ju morfin och om inte hyrdomorfonet funkar, med sina fördelar vad gäller biverkningsprofil, så är det ju bara att byta.
Smärtan verkar Nocipativ + att jag trolligen har artros.
Kan även vara artrit men det är de stora lederna som smärtar, knän, övre delen av ryggen.
Citat:

Väldigt svårt att få ut i Sverige dock.
Jag förstår inte det, enligt SBU så är starka opiater ungefär likvärdiga, kan jag då ta en mer effektiv tablett som ger mindre biverkningar....

Citat:
Jag rekomenderar dig att få en riktig smärtanalys gjord på dig av en expert som sedan kan hjälpa dig att hitta ett bra läkemedel.

Inte speciellt sugen på det, stor risk för konflikter och att jag självskadar mi för att visa att jag kan ta smärta när idioten föreslår ngt plåster eller metadon.
Citat:
Vad har du för typ av smärta och vad har du gjort/lider du av?
Förutom smärtorna i ryggen, låt oss kalla det "dataförlitningsskador" som började för 15 år sen, så är det knäna. Sen har jag RLS och grava smärtor i vänster underben. Ska försöka hitta fler... :P
Citera
2009-08-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Hydromorfon är jävligt effektivt även om jag aldrig tagit det i smärtlindrande syfte. Men jag vill kritisera den där texten lite. Det är väldigt beroendeframkallande då det är så effektivt.
Citat:
Withdrawal

The short length of action of hydromorphone and other metabolic factors mean that the abstinence syndrome (withdrawal) is brief but intense; a heavy and/or long-term user of hydromorphone opting or otherwise forced to quit "cold turkey" can expect a withdrawal syndrome as intense as that of morphine but much more severe in that it is compressed into a spike which will peak in 14 to 21 hours and resolve in 36 to 72 hours, provided they were not taking other longer-acting opioids, or have abnormalities in drug metabolism and/or liver or kidney function. All of the effects of hydromorphone and its attendant withdrawal syndrome can be significantly lengthened by such factors; possible but less common is the opposite: some patients require oral doses of hydromorphone as frequently as every 90 minutes and the withdrawal syndrome would compress into an even more violent spike which can peak in as little as 9 hours....

Ser inte det som relativt nyttan som ngn fara. Med rätt utsättning, kanske man kan söva mig, eller åka och ta ibogain, whatever, lär det vara rätt soft.
Några dagars helvete kan jag ta för månader, år, av god funktion.
Det ska ju vara värre med Benz, och jag har inga större problem där.

Citat:
Första gången jag testade hydro så var jag ganska tolerant då jag tryckte heroin i armvecket ett par gånger per dag. Jag blev dock bjuden på injektionslösningen som låg på 20mg/ml. Fick 0,5ml, dvs kring 10mg, vilket såg sjukt lite ut men det slog hårdare än en 0,2g horsefix. Finns ett par här på fb som upplevt samma lösning, vet att t.ex Bläckfisken beskrivit det bra. När hydromorfonet sinade i den staden så fick folk gå tillbaka till heroin men var ändå jävligt abstinenta.
Ja, får jag inte ngt av dessa lär väl jag söka mig till Heroin också. Men det är inget jag önskar.
Citat:
Min rekommendation (om du har problem med läkaren osv) är att vända dig till en privatläkare. De är faktiskt mer frikostiga. I alla fall om man är lite äldre.
Vi får se, den förre läkaren skulle ge mig morfin/dylikt när levern var utredd, nu slutade hon och jag fick en svensk. Mao, jag måste skrika som en gris och föra politik. Frågan är HUR. Men som sagt, jag verkar ha LMV på min sida iom att de givit mig ALLT under 5 år och att läkare efter läkare intygat att ingen som helst fara fanns.....
Citat:

Edit: Hittade tråden där bläckfisken beskriver det mer ingående. https://www.flashback.org/showthread.php?p=7451395
Jo, jag läste den igår, men FB är lite lustigt, för ag menar ju att äta detta som medicin, men jag får läsa vad illegala missbrukare skriver....
Läkarna här, och överallt, talar bara beroende. Det ordet ska inte nämnas.
LMV har en behdlingsrek där jag kan fylla i svaren på de frågor läkaren ska ställa. Så spar vi tid.
Citera
2009-08-16, 14:47
Medlem
petters avatar
Det är bara att inse. Läkare är ett sattyg. Antingen får du prata med din nuvarande eller byta. Men jag vet att privatpsykiatriker är bra på att skriva ut även mot värk. De är ju dyra att besöka men det kan vara värt det.
Citera
2009-08-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Det är bara att inse. Läkare är ett sattyg. Antingen får du prata med din nuvarande eller byta. Men jag vet att privatpsykiatriker är bra på att skriva ut även mot värk. De är ju dyra att besöka men det kan vara värt det.
Ja, men man får ju försöka, och sen nu under tiden sammanställa dokument och söka stöd hos SOS och LMV. Läkaren går inte emot dem. Faktiskt har SBU varit ett stort stöd för mig, när jag visar deras rapporter så brukar läkare följa, vilket de också ska.

Läkaren måste nästan skriva ut en stark opioid, frågan är bara vilken...
Då gäller det ju att fixa så det blir palladon...
När jag väl fåt den från landstinget så....
Men ngn smärtklinik besöker jag inte! Då måste man börja föra krig och frågan är hur man gör det, hur besegra fienden som inte gör som jag vill?
Funderat på att hugga mig själv på kliniken det kan vara kontraproduktivt men det är teatraliskt . Andra vägar är ju att poroklamera och exerimentera själv med att koka droger av allehanda sorter, helst inte illegala. Men lagom farliga så jag kostar och de ger upp förösken att rädda mig från det hemska beroendet, annars lär jag snart vara död.....

Men att läsa om hur amn för enmanipulerande vårdpolitik i egenintrese är väldigt svårt, om man inte är narkoman då, då är det ju en kakbit, inga problem, bara att punda ner sig och söka vård gång på gång.
De måste, vad de än anser....
Men jag vill inte ha en knarkarstämpel.
Citera
2009-08-16, 15:27
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Men jag vill inte ha en knarkarstämpel.

Nä...Vem fan vill det?
Citera
2009-08-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Nä...Vem fan vill det?
Om du gör vinster på det så.
Bodde på ett hak med många pundare ett tag, de hade stora "sjukdomsvinster" när de väl fått stämpeln.
Och sen kan man ju leka crybaby och gå tala om sitt BEROENDE.
Vilket är en sjukdom.
Du kan få hjälp till lgh och jobb, utbildning, om du "slutar".

Så det finns ju en hel del politiska fördelar med att bli stämplad som narkoman. Speciellt om man inte är en beroendecrybaby, som de kommer att anta att du är, bar att spela, "o det är så jobbigt!" INgen tvivlar på dig, ryggdunken haglar för du drogfri osv.
Citera
2009-08-16, 17:55
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Om du gör vinster på det så.
Bodde på ett hak med många pundare ett tag, de hade stora "sjukdomsvinster" när de väl fått stämpeln.
Och sen kan man ju leka crybaby och gå tala om sitt BEROENDE.
Vilket är en sjukdom.
Du kan få hjälp till lgh och jobb, utbildning, om du "slutar".

Så det finns ju en hel del politiska fördelar med att bli stämplad som narkoman. Speciellt om man inte är en beroendecrybaby, som de kommer att anta att du är, bar att spela, "o det är så jobbigt!" INgen tvivlar på dig, ryggdunken haglar för du drogfri osv.

Nja, vet inte om jag riktigt håller med... Javisst, för narkomaner inom 12-stegsrörelsen kanske det dunkas lite i ryggen, men oftast så ses ju gamla narkomaner som ganska suspekta och fördomarna haglar(även om det ju är så att narkomaner i allmänhet är oerhört manipulativa och opålitliga). Just den, i många fall, berättigade fördomen om narkomanens opålitlighet är ju ingenting man eftersträvar att bli förknippad med och att bli flaggad som narkoman innebär ju enbart negativa saker inom sjukvården när det kommer till möjligheterna att erhålla adekvat medicinering vid t ex ångest och smärttillstånd.

Men, visst, en narkomans drogfrihet prisas ju emellanåt av både socialtanter och drogmotståndare... Dock så skulle jag hellre nästan klassas som regelrätt psykiskt sjuk än som missbrukare...

Hittills har iaf jag inte vunnit ett skit inför de som känner till mitt droganvändande, men det kan ju se olika ut iof för andra personer. Överlag så ses det dock ner på drogberoende...
Citera
2009-08-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Nja, vet inte om jag riktigt håller med... Javisst, för narkomaner inom 12-stegsrörelsen kanske det dunkas lite i ryggen, men oftast så ses ju gamla narkomaner som ganska suspekta och fördomarna haglar(även om det ju är så att narkomaner i allmänhet är oerhört manipulativa och opålitliga).

Jaa, visst men så länge man gör "som man ska" och spelar spelet, är en god samhällsmedborgare och antar förväntade normer så...

Sen kan du ju strunta i det, du blir ju fysikt sjuk om du pundar loss, och då måste du få vård, efter ett tag så är du frisk nog att börja en ny vända....
Visst, ingen gillar det, och det tjabblas men ändå.
Citat:
Just den, i många fall, berättigade fördomen om narkomanens opålitlighet är ju ingenting man eftersträvar att bli förknippad med och att bli flaggad som narkoman innebär ju enbart negativa saker inom sjukvården när det kommer till möjligheterna att erhålla adekvat medicinering vid t ex ångest och smärttillstånd.
Ja, delvis iaf, i längden, men samtidgt så har du ju en perfekt ursäkt att vara kriminell "jag är sjuk, inte bara genom min beroendesjukdom men läkarna vill inte ge mig medicin, så jag har inget val. Jag hade aldrig gjort de här sakerna om jag fått adekvat medicinering mot min ADHD och smärtorna jag fick när jag misshandlades och våldtogs(bre på, bre på)...".tex...
Citat:
Men, visst, en narkomans drogfrihet prisas ju emellanåt av både socialtanter och drogmotståndare... Dock så skulle jag hellre nästan klassas som regelrätt psykiskt sjuk än som missbrukare...
Ja, det beror ju på, det är ju som hela livet ett spel, jag är ju psykiskt sjuk-klassad...
Personligen har jag inga vinster patt klassas som narkoaman, men som en snubbe jag vet som tröttnade på att röka B, gick och fick hjälp och stod på ngt center och duttade o kollades...så fick han lgh, som blev bostadsrätt och så tjänade han en miljon...
Citat:
Hittills har iaf jag inte vunnit ett skit inför de som känner till mitt droganvändande, men det kan ju se olika ut iof för andra personer. Överlag så ses det dock ner på drogberoende...
Jo, men det e ju sant, du måste ju föra en politik som ger dig vinster, och beroende öht är ju föraktfulllt i mina ögon,fast, det kanske är för att jag inte blir det....
Möjligen vad gäller cigaretter... Men jag är tveksam även där, jag kan sluta rätt lätt men jag TÅL inte rök, rökare och allt annat som stinker så in i helvete att jag inte står ut!

Jag är beroende av vissa effekter däremot som "droger" ger, som mina sömnsvårigheter, min ångest, min smärta, men...det e ju lite annat än att vara sugen på en rövpannna tjack för att knasa runt...
Dessutom är ju de flesta opålitliga, de smiter från skulder, luras, och är uberego över SINA rättigheter till nöjen.
Citera
2009-08-16, 18:44
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Jaa, visst men så länge man gör "som man ska" och spelar spelet, är en god samhällsmedborgare och antar förväntade normer så...

Sen kan du ju strunta i det, du blir ju fysikt sjuk om du pundar loss, och då måste du få vård, efter ett tag så är du frisk nog att börja en ny vända....
Visst, ingen gillar det, och det tjabblas men ändå.
Ja, delvis iaf, i längden, men samtidgt så har du ju en perfekt ursäkt att vara kriminell "jag är sjuk, inte bara genom min beroendesjukdom men läkarna vill inte ge mig medicin, så jag har inget val. Jag hade aldrig gjort de här sakerna om jag fått adekvat medicinering mot min ADHD och smärtorna jag fick när jag misshandlades och våldtogs(bre på, bre på)...".tex...
Ja, det beror ju på, det är ju som hela livet ett spel, jag är ju psykiskt sjuk-klassad...
Personligen har jag inga vinster patt klassas som narkoaman, men som en snubbe jag vet som tröttnade på att röka B, gick och fick hjälp och stod på ngt center och duttade o kollades...så fick han lgh, som blev bostadsrätt och så tjänade han en miljon...
Jo, men det e ju sant, du måste ju föra en politik som ger dig vinster, och beroende öht är ju föraktfulllt i mina ögon,fast, det kanske är för att jag inte blir det....
Möjligen vad gäller cigaretter... Men jag är tveksam även där, jag kan sluta rätt lätt men jag TÅL inte rök, rökare och allt annat som stinker så in i helvete att jag inte står ut!

Jag är beroende av vissa effekter däremot som "droger" ger, som mina sömnsvårigheter, min ångest, min smärta, men...det e ju lite annat än att vara sugen på en rövpannna tjack för att knasa runt...
Dessutom är ju de flesta opålitliga, de smiter från skulder, luras, och är uberego över SINA rättigheter till nöjen.

Ja, jag säger inte direkt emot...

Själv drogar jag för det mesta inte för att det är roligt utan för att jag skall stå ut med livet. Har alltid känts som om något fattats mig och även om droger inte är bra för mig(dock beror det väldigt mycket på hur det ses på droger i samhället) så gör de att jag finner det lättare att leva pga olika psykiska och miljöbetingade anledningar. Hade t ex opiater varit lagliga skulle de problem som drogerna fört med sig knappt existera... Skulle nästan hellre levt på stenålden i området där Afghanistan nu ligger och upptäckt vallmon blommandes och fröjdats åt dess effekter... Lite väl utsvävande nu kanske...

Skitsamma, fel diskussion på fel plats tror jag, tråden gällde Palladon(Hydromorfon) och när det gäller det så antar jag att det väl kan vara en utopi att tänka sig få något sådant utskrivet, men jag vet ju inte säkert. Metadon brukar vara ändhållplatsen för såväl heroinister som smärtpatienter. Det görs ingen större skillnad rent medicinskt tror jag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in