Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ok, är det det som avses...ja då håller jag också med. Kan till detta lägga de som säger 'människan är ett flockdjur' och därmed anser sig mena något signifikant.
Frågan som intresserar mig är eg. en helt annan - gränsen för medvetande, och huruvida olika djur har medvetande.
Menar du ett självmedvetande med någon förmåga till reflektion över det egna jaget, eller menar du helt enkelt om det finns "någon" som tittar tillbaka på dig bakom exempelvis ett par hundögon?
Jag skulle kunna tänka mig att en chimpans på sitt vis har ett slags medvetande med förmåga att reflektera, och jag antar att det finns ett "spöke", en individ, som ser dig genom djurets ögon. Men jag är ju inte zoolog så jag vet ju inte. Hursomhelst så tror jag att djur styrs delvis av kännslor till skillnad för vad man fick lära sig på gymnasiet för 10 år sedan. Modern forskning tyder ju på det. Den forskningen har jag tagit del av väldigt sammanfattat genom diverse dokumentärfilmer som bla visats på svt. Och om djuren styrs delvis av känslor, så måste någon "känna" känslorna.
Det roliga i samanhanget är inte om det är rätt eller fel att slakta ett djur med känslor, utan att människor tillskriver just känslor som något som bara människor har. Till och med reptiler kan ju möjligtvis ha känslor.