• 9
  • 10
2009-08-22, 15:42
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
När jag säger "jag är djurvän" syftar jag på de djur folk brukars syfta på när de säger sig vara djurvänner. Gulliga små fyrfotadjur man kan ha inomhus. typ hundar och katter. Det är inte så mycket att diskutera där.

Du har för övrigt fel när du säger att diskussionen handlar om definitionen av ordet djur.
Den kan man ju slå upp.

Det jag ville uttrycka medi denna trådstart var irritationen över de som gör jämförelser mellan människor och djur i diskussioner av moralisk psykologisk eller sociologisk art. Sådana jämförelser är ju ofta bara retorik för att understryka ideologi. Djurens och människornas värld är skilda världar.

Ja jag förstår din poäng. Snacket om sexualitet, alfahanar/honor, föda, tankar osv i all evighet härleds ofta till paralleler i djurriket kors och tvärs. 99.9% av gångerna är paralellerna gravt felaktiga. Och bara ett bevis på kanske inte dumhet, men iaf likgiltighet inför argumentets värde. Så ja på den punkten håller jag med dig.
Citera
2009-08-23, 11:27
Bannlyst
Citat:
Djurens och människornas värld är skilda världar.
Vad baserar du detta på?
Citera
2009-08-23, 13:38
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinator
Vad baserar du detta på?

Eftersom människan förmått skapa kultur och inte lever livet styrd av instinkter, beroende av Naturen, utan i Samhället,.

Vi lever i en artificiell miljö i en av människan skapad kultur. När vi äter köper vi vaacumförpackat kött som är tillverkade utifrån industriell masshantering av framavlade djur som växer upp i fångenskap. Vi är mer beroende av att våra maskiner fungerar än vi är av väder och vind och hur skörden går i år. Vi har upprättat globala system för distribution av varor tjänster och livsmedel. På så vis lever vi inte längre I naturen på samma sätt som forna tiders självförsörjande människor i bondesamhället gjorde.
Senast redigerad av Von0ben 2009-08-23 kl. 13:41.
Citera
2009-08-24, 04:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Ja jag förstår din poäng. Snacket om sexualitet, alfahanar/honor, föda, tankar osv i all evighet härleds ofta till paralleler i djurriket kors och tvärs. 99.9% av gångerna är paralellerna gravt felaktiga. Och bara ett bevis på kanske inte dumhet, men iaf likgiltighet inför argumentets värde. Så ja på den punkten håller jag med dig.

Ok, är det det som avses...ja då håller jag också med. Kan till detta lägga de som säger 'människan är ett flockdjur' och därmed anser sig mena något signifikant.

Frågan som intresserar mig är eg. en helt annan - gränsen för medvetande, och huruvida olika djur har medvetande.
Citera
2009-08-24, 18:50
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ok, är det det som avses...ja då håller jag också med. Kan till detta lägga de som säger 'människan är ett flockdjur' och därmed anser sig mena något signifikant.

Frågan som intresserar mig är eg. en helt annan - gränsen för medvetande, och huruvida olika djur har medvetande.

Menar du ett självmedvetande med någon förmåga till reflektion över det egna jaget, eller menar du helt enkelt om det finns "någon" som tittar tillbaka på dig bakom exempelvis ett par hundögon?

Jag skulle kunna tänka mig att en chimpans på sitt vis har ett slags medvetande med förmåga att reflektera, och jag antar att det finns ett "spöke", en individ, som ser dig genom djurets ögon. Men jag är ju inte zoolog så jag vet ju inte. Hursomhelst så tror jag att djur styrs delvis av kännslor till skillnad för vad man fick lära sig på gymnasiet för 10 år sedan. Modern forskning tyder ju på det. Den forskningen har jag tagit del av väldigt sammanfattat genom diverse dokumentärfilmer som bla visats på svt. Och om djuren styrs delvis av känslor, så måste någon "känna" känslorna.

Det roliga i samanhanget är inte om det är rätt eller fel att slakta ett djur med känslor, utan att människor tillskriver just känslor som något som bara människor har. Till och med reptiler kan ju möjligtvis ha känslor.
Citera
2009-08-24, 19:16
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Eftersom människan förmått skapa kultur och inte lever livet styrd av instinkter, beroende av Naturen, utan i Samhället,.

Vi lever i en artificiell miljö i en av människan skapad kultur. När vi äter köper vi vaacumförpackat kött som är tillverkade utifrån industriell masshantering av framavlade djur som växer upp i fångenskap. Vi är mer beroende av att våra maskiner fungerar än vi är av väder och vind och hur skörden går i år. Vi har upprättat globala system för distribution av varor tjänster och livsmedel. På så vis lever vi inte längre I naturen på samma sätt som forna tiders självförsörjande människor i bondesamhället gjorde.

Men kan du inte se detta istället för vad det är. Nämligen en art som gynnats pga artens egenskaper? Vad är det som du tycker gör att kultur "skiljer människan från djuren"? Om du inte anser att vi människor "är djur", vad är vi då?? Är vi gudar? Är vi livets tempel? Är vi en fulländad organism som pga dess fulländning inte kan placeras i samma fack som resten av livet? Eller vad menar du?

Läs gärna min länk nedan.
Citera
2009-08-24, 19:42
Medlem
Von0bens avatar
Egentligen var inte detta tänkt som en diskussion som handlar om definitionen av ordet "djur". Jag håller med dig, singularitet, att människan är en biologisk varelse som kan ses som en av många arter. Det jag tänkte på när jag startade diskussionen, var detta med att jag ofta finner det dumt när människor i diskussioner av moralisk eller sociologisk typ, blandar in påståenden som "människan är ett djur" och gör selektiva liknelser med vissa djurs beteende, för att bekräfta sin egen ideologi och sina egna åsikter.

Det finns en viss kategori människor som vill diskutera människors beteende utifrån pseudovetenskapliga uttryck och uttrryck i stil med "alphahannar" och /eller dra in darwinismen på ett ovetenskapligt vis, t ex att påstå att det eller det beteendet "inte gynnar artens utveckling" och liknande. Jag tycker man i en diskussion utifrån etiska och moraliska synvinklar bör skilja på människor och djur. Bla eftersom de verktyg vi har att tillgå i diskussioner om människan är av psykologisk eller sociologisk art, och sällan biologisk.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in