Citat:
Ursprungligen postat av ODA-506
KMG; alltså, det är inte gubbarna på förrådet som är ditt problem.
det är befälen.
först måste du lämna in en AFSE på det du tappat bort, å efter att du fått onda ögat så får du hämta ut en ny pryl på förrådet, för då har befälet gett dig tillstånd till det. annars ger inte förrådet dig ett piss.
alt. kan du bli ersättningsskyldig.
AFSE var ju inte så svårt att komma runt. Det vanligaste var att byta kängor eller snödräkt som gjordes ganska regelbundet. Om man såg till att göra det vid "lågtrafik" var det ganska fritt fram att komplettera andra delar med bara nån förrådssnubbe som häckade vid utgången. (ING3, Boden)
Nån innovativ sopa bytte sopsäck med mig vid tyginlämingen och hade tydligen snott hälften av sina grejor. Tråkigt nog för honom hade jag inte sprättat namn/kragspeglarna och det var inte svårt att hitta en skitnervös menig som försökte lämna in uniform och prylar med sergeantspeglar och mitt namn på.
Annars var det ju inte speciellt svårt att plundra om man ville som "plutonchef" mtp alla trista uppgifter som diverse lata fänrikar och löjtnanter fick oss att göra (typ samla in och lämna in ammunition efter övningar).
Nöjde mig med souvenirer typ en patron av varje kaliber, en 40mm hylsa snodd från MekB19 när de demade Strf90, tygmärken och den typen.