2004-05-13, 21:42
Medlem
KMG; alltså, det är inte gubbarna på förrådet som är ditt problem.
det är befälen.
först måste du lämna in en AFSE på det du tappat bort, å efter att du fått onda ögat så får du hämta ut en ny pryl på förrådet, för då har befälet gett dig tillstånd till det. annars ger inte förrådet dig ett piss.
alt. kan du bli ersättningsskyldig.
en kille fick ägna en hel dag åt att leta efter sina peltor kåpor 1.5mil från regementet. tillslut gav dom upp å han fick ut ett par nya förvånansvärt nog.
du har persisk marknad lite då å då och när det sker så skriver befälen ner alla personer i plutonen som saknar ngn form av mtrl.
det ger minus i deras papper på dig som soldat om du slarvar bort pryl efter pryl.
att plocka hem förbrukningsvara är inget problem dock.
kläder å annan personlig mtrl. är inte lika lätt, tex på K4 är det inte tvättbyte som på andra regementen, utan man har samma m90 hela vpl.en, man får dock ut en ny vid högvakten.
man tvättar m90.en max 2 ggr under sin vpl. alla andra klädesplagg tvättar ni själva, tex strumpor, kalsonger osv.

har du dock fått händerna på en förbrukningsvara som du vet att ingen kommer sakna ochdu känner att du vill riskera "kicken", lägg skiten i ditt grovskåp i källaren, efter visitationen av logementet, dig själv, inre städområde och ditt bagage, då har ni cirkus 2-3 timmar tills bussen går, fri tid alltså. då knallar du till grovskåpet å hämtar dina prylar å sen hoppar du på bussen som tar dig från auschwitzjaur.

så har jag hört att man kan göra iaf
Citera
2004-05-28, 18:01
Medlem
feldgraus avatar
Först och främst har jag "tappat bort"/"slarvat bort" ett antal exemplar av de vanliga "varorna", d v s kalsonger, strumpor, skjortor o s v. Man glömmer dem hemma eller i tvättmaskinen och byter till sig nya på tvättbytet. Det jag medvetet har tagit med mig hem är:

2 st skjorta 90 (bra farsdagspresent)
2 st långkalsong 90 (bra farsdagspresent)
1 st t-shirt
3-4 st böcker (soldf, soldr mtrl, m m)
1 st pappmål 1/3-figur (schysst att ha på dörren)
1 st armbindel "skyddsvakt"
1 st namnbricka "skyddsvakt"
1 st plåtskylt "skyddsobjekt"

När vi lämnade in vår utrustning vid muck var det fullständig kaos, och ingen vid förrådet höll koll på vad vi lämnade in, förutom vapnet. Om man vetat detta hade man väldigt enkelt kunnat sno vad som helst av den utrustning man hade. Stridsväst, 90-uniformen, regnkläderna, tröja 90, värmekläderna, t om kroppsskyddet hade man kunnat gömma undan någonstans för att hämta upp det senare... Men nu visste man naturligtvis inte om att det skulle bli kaos, och det är svårt att gömma 90-uniformen under civilkläderna när man kommer ut från serviceförrådet igen...

/feldgrau
Citera
2004-05-31, 20:21
Medlem
Siddhartas avatar
2x kronans pyjamas
kalsonger
fältskjorta
träningsoverall
ficklampa
snöskjorta
ca 15 skarpladdade patroner
Citera
2004-06-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KMG
Jag ska för hoppnings viss göra lumpen på K4. hoppas det finns något kul att av misstag få med sig hem
någon som vet något om gubbarna på förådet på K4???
typ vilka som inte bryr sig mm
Som ODA-506 sa så är inte gubbarna på förrådet några problem...
Och vissa av dom är faktiskt schyssta att dom ger en grejer även utan AFSE!!! Dock bara smågrejer typ brännare till köket, spritflaska osv..
Men tro inte att de inte har koll på vem du är nere på förrådet... fast med lite bambi-ögon å en snyfthistoria kommer du ganska långt...

Citat:
Ursprungligen postat av ODA-506
en kille fick ägna en hel dag åt att leta efter sina peltor kåpor 1.5mil från regementet. tillslut gav dom upp å han fick ut ett par nya förvånansvärt nog.

Och samma kille fick efter första fältveckan knalla ett par km in i skogen mitt i natten å leta efter sitt 1,5 m långa "Jägarsnöre"... Hahaha... å han hittade det...

Ett sista tips... Sno ingenting viktigt.... det kom bort ett par signalpistoler en gång.... ojojoj... hela skvadronen vändes upp å ned... grovskåpet, civil-skåpet... allt!!...
Citera
2004-06-06, 11:21
Medlem
Lite småplock blev det ju. Värmetröjan (mysig) Ca 20 par kallsingar som va helt nya. Låg inplastade=) Fint att gå patrullrunda mitt i natten. Annars inget märkvärdigt. Intresserade inte mig så mycket att plocka massa skit. Lejon dojjorna följde ju med hem men dom fick man ju=)
Citera
2004-06-07, 05:03
Medlem
Hehe. kommer ihåg vad farsan berättade. om sin Lumpen tid. det var två gökar. som alltid fick in sprit och söp som fan,, dom lyckades,, sno en lastbil. o köra över en båt med.. vilka puckon,,, sen,, äldade dom upp sitt eget tält. med smarta gossar..
Citera
2004-06-08, 14:17
Medlem
Imponerande...
En m90 hjälm och 20kg skyddsväst skulle inte vara fyskam o ha, tycker att det är idiotiskt att med sig hem sprängdeg och stubiner osv. då man kan skada sig riktigt illa.

Någon som vet hur svinneri förhållanden är på Amf4 eller S1 ?

Puss
Citera
2004-06-08, 16:46
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etx666
Hehe. kommer ihåg vad farsan berättade. om sin Lumpen tid. det var två gökar. som alltid fick in sprit och söp som fan,, dom lyckades,, sno en lastbil. o köra över en båt med.. vilka puckon,,, sen,, äldade dom upp sitt eget tält. med smarta gossar..

Hur äldar man upp ett tält
Citera
2004-06-08, 17:41
Medlem
call3s avatar
har en trevlig historia som min handledare i skolan berättade för mig när vi snackade lite om lumpen,
Han och hans polare gjorde lumpen ganska långt borta.
Så dom fick flyga till och från.
Och hans polare fick för sig att han skulle sno ett sprängämne från förrådet.
han snodde ett par hekto av något som jag inte kommer på vad det heter just nu, enda problemet var att det var tryck känsligt.
Detta band han om kroppen.
Och sen flög dom hem,
Vadå idiot
Citera
2004-06-14, 01:27
Awaiting Email Confirmation
Sh33ters avatar
Jag tryckte upp en 2 hekto sprängdeg inlindat i gladpack rätt upp i skitan och gick lite konstigt ut från regementet...
Citera
2004-06-14, 18:57
Medlem
Daz-RauLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh33ter
Jag tryckte upp en 2 hekto sprängdeg inlindat i gladpack rätt upp i skitan och gick lite konstigt ut från regementet...

Kul om det hade smält.
Citera
2004-06-14, 19:14
Medlem
Dr.Dings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daz-RauL
Kul om det hade smält.

Ett rövhål mindre då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera