• 1
  • 2
2009-08-15, 10:48
Medlem
Jag har länge varit aktiv läsare av matlagningsforumet, även om jag nästan aldrig skriver nåt. Under denna tid har det funnits en sak som jag funderat mycket på. Varför e svenskar så förbannat förälskade i bearnaise? Jag är själv finlandssvensk och fastän jag tycker att bearnaise är en helt god sås så ser jag inte den överanvändning av just den såsen som verkar finnas bland gemene man på matlagningsforumet. Inte nog med att folk tycker om det på pizza, men jag har t.o.m. sett att folk sätter bearnaise på burgare!

Finns det nån orsak till att svenska folket älskar bearnaise? Eller är det kanske bara flashbacks matforum som har nån sorts bearnaise-fetisch?
Citera
2009-08-15, 10:57
Medlem
Luftiss avatar
Jag tycker precis som du att det är en god sås, men att den inte passar till precis allt. Förmodligen är det brist på fantasi som skapat denna bea-hysteri. I svenskens värld finns det två såser - brunsås till vardags och bea till "fest"

Värst är de som rör ut pulver i smält margarin och vatten och kallar det för bearnaise.
Citera
2009-08-15, 11:41
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Jag har länge varit aktiv läsare av matlagningsforumet, även om jag nästan aldrig skriver nåt. Under denna tid har det funnits en sak som jag funderat mycket på. Varför e svenskar så förbannat förälskade i bearnaise? Jag är själv finlandssvensk och fastän jag tycker att bearnaise är en helt god sås så ser jag inte den överanvändning av just den såsen som verkar finnas bland gemene man på matlagningsforumet. Inte nog med att folk tycker om det på pizza, men jag har t.o.m. sett att folk sätter bearnaise på burgare!

Finns det nån orsak till att svenska folket älskar bearnaise? Eller är det kanske bara flashbacks matforum som har nån sorts bearnaise-fetisch?
Tycker den är god.. skulle dock aldrig smeta den på en pizza
men chilibea på en burgare är sjukt gott
Citera
2009-08-15, 12:28
Medlem
Trumpeters avatar
Béarnaisesås känns rätt mycket som 80-tal. Var otroligt länge sedan jag åt det.
Citera
2009-08-15, 13:04
Medlem
bumps avatar
Den är väl ok, men inte mycket mer än så..
Var ett bra tag sedan det inmundigades, och då var det nog bara för att rädda en stackars köttbit från sin ensamhet när jag var lite sådär smålat.
Citera
2009-08-15, 14:05
Medlem
Bengrots avatar
En av orsakerna till överanvändningen är nog att det är en sås som alla Syrianer och andra invandrare klarar av att tillaga och servera på sin pizzerior utan att det smakar alltför sunkigt. Det är säkert många som inte känner till så många andra såser pga det.
Citera
2009-08-15, 14:15
Medlem
balzams avatar
Fett är gott, helt enkelt. Bearnaisesåsen man får på restaurang i jämförelse med en svenssonfamiljs dagliga bruk skiljer sig avsevärt. Detsamma gäller bearnaisesåsen turkarna kletar på pizzan, det är smör med smak och inget annat. Så självfallet förhöjer man smakupplevelsen då man tillför fett i maten och kräsna människor/barn törs inte smaka på rödvinsås, svampsås eller pepparsås när det finns bearnaisesås. Därför ett säkert kort.
Citera
2009-08-15, 15:18
Medlem
Salgouds avatar
Hm tycker pizza och burgare är där bea gör sig bäst, till köttbitar och annan mat föredrar jag ovan nämda rödvin/peppar/svampsåser.
Citera
2009-08-15, 17:42
Moderator
rotadents avatar
Jag gillar bearnaise till grillat. Det är gott till nöt, fläsk och även kyckling. Men det är väl bara en av såserna jag brukar äta, inget direkt speciellt med den. Som flera har nämnt är pepparsås, rödvinssås, whiskey-sås etc. också gott. Bearnaise är nog mer en i mängden. Däremot rör jag inte pizzeriornas bearnaise eller äckliga pulvervarianter, ska det vara så ska det vara ordentligt...

Till pizza gillar jag det absolut inte dock. Hela pizzan blir som en ännu fetare slemklump om man öser på bearnaise också
Citera
2009-08-15, 17:51
Medlem
trillaomkulls avatar
jäkligt bra fråga egentligen, bott 3 år i England och där var det inte ofta man stötte på bea-sås. Gick så långt att vi Svenskar som höll ihop där ofta köpte med bea sås från sverige och hade bea-kvällar

Varför just vi svenskar är så förälskade i denna sås, som annars finns i princip över hela världen, är fan lustigt.
Citera
2009-08-15, 17:56
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Värst är de som rör ut pulver i smält margarin och vatten och kallar det för bearnaise.
Faktum är att det är den godaste versionen av bearnaise. Knorr ska det vara. Sen blandar man i ketchup i bean på tallriken för att få till en ännu godare sås, men det är en annan historia.
Citera
2009-08-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof

Tycker helt som du, är själv också finne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in