Michel Thomas är riktigt bra, började lyssna på hans spanska för nybörjare. Jag lärde mig mer spanska på två dagar än den tyska jag läste i högstadiet och gymnasiet.
... vilket verkar vara ett "vedertaget faktum" som av någon anledning aldrig ifrågasätts.
Finns det någon förklaring till detta?
Det är väl mest för att det är så logiskt. Ju mer du övar, desto bättre blir du. Bosätter du dig i ett område där språket talas får du mer övning än om du inte gör det
Visst kan du väl hemma i Sverige bara läsa nyheter på det aktuella språket, bara chatta med folk från det landet, skaffa vänner från det landet som du kan prata med, lyssna på radio och kolla på TV osv, men det är lite mer omständligt
Men du... Du påstod att det bästa sättet att lära sig språk var att åka till ett land där språket talades och helt enkelt bara suga upp allting. När jag frågade dig om det inte skulle vara bättre att befinna sig i landet samtidigt som man studerade så betedde du dig som ett jävla barn och vägrade svara, hänvisade till icke namngivna experter i icke namngivna böcker och deras icke namngivna teorier helt utan att någonsin understödja dina påståenden med någonting annat än att du minsann är lärare och att du inte kunde svara på någonting du inte hade erfarenhet av, trots att du glatt påstod att någonting du inte hade erfarenhet av var bäst... Till slut kröp det fram att du minsann menade att det var bättre att först befinna sig i landet och sen studera språket än att bara studera språket, någonting som jag upprepade gånger förklarat att jag inte menat.
Lite roligt är det iofs att du även fullständigt ignorerade andra, mer kunniga debattörers ifrågasättande och vägrade förklara varför du tyckte vad du tyckte.
Själv tycker jag att du är löjlig när du måste ljuga i en nätdiskussion för att få fram en poäng i stället för att debattera, och jag vidhåller att jag tycker synd om dina elever, förutsatt att du beter dig likadant i klassrummet.
Men som du säger, grammatiken är ständigt närvarande. Är det då inte nödvändigt med grammatik för att lära sig språket? Om du vore läskunnig skulle du för länge sedan förstått att jag ger blanka fan i om du lär ut grammatik med knepig terminologi eller om du genom ramsor nöter in regler, det är just förklarandet av reglerna och inte bara ett ignorerande av att de överhuvudtaget existerar som jag tycker är viktigt. Har du förstått det nu, eller ska jag förklara det igen?
Läs trådarna i stället för att sitta och hitta på saker eller göra bort dig på grund av att du inte läst vad jag skrivit ordentligt.
Du är fortfarande oförskämd. Påstod aldrig att metoden jag tog upp var "det bästa sättet" att lära sig ett språk på, utan att det fanns/finns språkforskare som anser det. Att jag nämnde det exemplet var för att påvisa att det finns en hel del varierande teorier om hur man bäst lär sig ett språk och i just den tråden höll jag med om att för en tonåring är det oftast inte speciellt stimulerande med rabblande av grammatiska regler som man inte kan applicera på något intressant.
Att jag inte svarade moderatorn, trots att jag letat upp min studentlitteratur och både hade tänkt ge en hel del namn på språk- och psykologiforskare och ett exempel från veckans lektioner med nybörjarna och grammatik, var för att han vill att jag skulle outa mig och jag trodde i mitt stilla sinne att detta var otillåtet på forumet. Ser också att du blivit lite styv i korken av hans inlägg och förljer i samma spår med att jag i mitt yrke inte skulle vara duglig, något varken du eller hon/han vet någonting om. Diskuterar gärna men då får ju nivån vara högre än kränkningar.
Har du förstått nu då att det var ett exempel, eller? Namn kan du få några trots att jag igen lagt undan litteraturen: OBS! här är ingen värdering av mig, Skinner, Chomsky, Lenneberg, Selinker, Pienemann, Krashen och Lightbown.
Vad är det jag ljugit om? Och hur beter jag mig så att jag inte bör vara i ett klassrum??
Du är fortfarande oförskämd. Påstod aldrig att metoden jag tog upp var "det bästa sättet" att lära sig ett språk på, utan att det fanns/finns språkforskare som anser det. Att jag nämnde det exemplet var för att påvisa att det finns en hel del varierande teorier om hur man bäst lär sig ett språk och i just den tråden höll jag med om att för en tonåring är det oftast inte speciellt stimulerande med rabblande av grammatiska regler som man inte kan applicera på något intressant.
Har jag ifrågasatt att det inte är det mest stimulerande sättet att lära sig ett språk? Vad jag säger är att saker som att traggla regelbundna verbändelser och oregelbundna verbs böjningsformer är mer effektivt än att inte göra det. Stimulerande eller inte, känner du till något bättre sätt att lära sig sådant?
Citat:
Att jag inte svarade moderatorn, trots att jag letat upp min studentlitteratur och både hade tänkt ge en hel del namn på språk- och psykologiforskare och ett exempel från veckans lektioner med nybörjarna och grammatik, var för att han vill att jag skulle outa mig och jag trodde i mitt stilla sinne att detta var otillåtet på forumet. Ser också att du blivit lite styv i korken av hans inlägg och förljer i samma spår med att jag i mitt yrke inte skulle vara duglig, något varken du eller hon/han vet någonting om. Diskuterar gärna men då får ju nivån vara högre än kränkningar.
Ja, då kanske du kan gå tillbaka och svara på hans inlägg nu då?
Citat:
Har du förstått nu då att det var ett exempel, eller? Namn kan du få några trots att jag igen lagt undan litteraturen: OBS! här är ingen värdering av mig, Skinner, Chomsky, Lenneberg, Selinker, Pienemann, Krashen och Lightbown.
Okej, det var ett exempel. Frågan är ju varför du påstod att jag skulle lära mig om inlärningsmetoder samtidigt som du vägrade svara på mina frågor om dina personliga åsikter och vad du trodde om inlärningsmetoder? Du ville få det till att jag tvingade dig att försvara någonting när verkligheten var att jag helt enkelt bara ställde en fråga som du gång på gång vägrade svara på.
Citat:
Vad är det jag ljugit om? Och hur beter jag mig så att jag inte bör vara i ett klassrum??
Citat:
Du är för lustig du! Tragglandet av grammatik! Var det inte det som var så viktigt? Nu hämtar du upp grammatiken genom ett av de sätt jag förespråkat och du fnyst åt. Är du verklig eller en fantasi? Kunde inte hålla mig att kommentera.
Är du fullständigt jävla sinnesförvirrad eller bara dum i huvudet? Jag trodde man var tvungen att vara läskunnig för att få vara lärare... Jag har aldrig fnyst åt andra sätt att lära sig ett språk utöver att nöta regler, jag har alltid förespråkat mångfald.
Blev det tydligare nu?
Jag trodde att du i början helt enkelt inte förstod, men ju mer du skrev desto mer övertygad blev jag att du, likt Kinyo, bara gjorde ditt bästa för att provocera. När du kom med ett så fullständigt vrickat påstående som det i spoilern blev jag övertygad om att du bara trollade. Är det så att du faktiskt inte förstår så ber jag om ursäkt, men då tycker jag att du ska backa lite och läsa om vår diskussion för att förstå varför jag tycker att det du skrev var provocerande. Om du inte gjort det än dvs.
Ja, då kanske du kan gå tillbaka och svara på hans inlägg nu då?
Jag trodde att du i början helt enkelt inte förstod, men ju mer du skrev desto mer övertygad blev jag att du, likt Kinyo, bara gjorde ditt bästa för att provocera. När du kom med ett så fullständigt vrickat påstående som det i spoilern blev jag övertygad om att du bara trollade. Är det så att du faktiskt inte förstår så ber jag om ursäkt, men då tycker jag att du ska backa lite och läsa om vår diskussion för att förstå varför jag tycker att det du skrev var provocerande. Om du inte gjort det än dvs.
Får se om jag orkar gå igenom diskussionen igen. I så fall blir det senare har inte tid nu.
Moderatorns påstående provocerade mig en hel del. Bland annat med hans antaganden om min person och som sagt, jag hade tänkt svara, tills jag insåg att för att göra det måste jag avslöja för mycket om mig själv och det var och är det inte värt. Så tyvärr!
Bumpar denna mycket användbara tråd och undrar ifall någon kan rekommendera någon likvärdig fortsättningskurs i tyska?
Just där man själv ska formulera meningar etc.
Har använt mig av Michel Thomas men vill nu använda samma metod fast på en djupare nivå!