2009-09-19, 16:25
Medlem
99grams avatar
Väldigt intressant. Jag har läst ryska i 1½ år och ja, jag kan typ ingeting. Skolmetoden suger. Jag kan ju bokstäverna & alfabetet och uttal på bokstäverna, men jag har inget ordförråd alls nästan, kan bara enkla fraser i typ med "jag heter bla bla och kommer från bla bla" osv.
Citera
2009-10-05, 15:06
Medlem
Jag har nu lyssnat i en halvtimme
Men jag vill även kunna lära mig skriva orden som jag har lärt mig.
Meningen med detta var att jag skulle kunna smsa mina franska kompisar.
Verka lite häftigt att kunna förstå
Senast redigerad av Hihad 2009-10-05 kl. 15:10.
Citera
2009-10-05, 17:22
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hihad
Jag har nu lyssnat i en halvtimme
Men jag vill även kunna lära mig skriva orden som jag har lärt mig.
Meningen med detta var att jag skulle kunna smsa mina franska kompisar.
Verka lite häftigt att kunna förstå

Om du söker efter Michel Thomas Complete V2 på TPB så kan du leta dig fram till mappen där det finns massa PDF-filer. Det finns nämligen en fil per kurs där orden och vilken tid de kommer finns uppskrivna, så att man kan hänga med när det gäller stavning också.
Citera
2010-04-21, 13:41
Medlem
TengilJrs avatar
Har nu lyssnat klart på 8h foundations för franska och undrar vad nästa steg är. Är det language builder eller advanced jag ska börja med?

Förövrigt har jag lärt mig riktigt mycket på dem här 8 timmarna.
Citera
2010-04-21, 13:55
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilJr
Har nu lyssnat klart på 8h foundations för franska och undrar vad nästa steg är. Är det language builder eller advanced jag ska börja med?

Förövrigt har jag lärt mig riktigt mycket på dem här 8 timmarna.
Jag tror att jag gick till advanced och sedan language builder... Kör på!
Citera
2010-04-21, 21:14
Bannlyst
Kan verkligen rekommendera Michel Thomas, extra bra blir det om kursen kombineras med en gammal hederlig kurs som består av en CD skiva och textbok. Grammatiken i valfritt språk kan se näst intill omöjlig ut om man kollar i krångliga gramamtikböcker eller liknande. Med Michel Thomas kurserna så blir allt förklarat på ett lättbegripligt och logiskt sätt så man slipper att sitta och rabbla böjningar 90% av tiden, det kommer av sig självt.
Citera
2010-04-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag varvade kurserna med vanliga progressiva sprakstudier via bocker for att nota in regler och skrift, sen ar det ju tvavagskommunikation som gjort att det fastnat.

Jag forstar inte riktigt vad du menar med att "ga vidare". Den som bara forlitar sig pa en sprakkurs pa CD for att lara sig ett sprak kommer ju bara lara sig tala spraket, och utvecklar sig genom att tala med andra manniskor. Ar man intresserad av att lara sig ett sprak riktigt ordentligt sa hoppas jag att man som vuxen manniska ar intelligent nog att forsta att man maste ta lite eget ansvar och aven lagga till traditionella studier.

Som sagt, "nota ord" ar ju inte direkt intressant i sig. Sarskilt inte om man kommit forbi den forsta nivan, da ar det ju bara att skaffa sig litteratur som ligger i narheten av ens niva. Att lasa barnbocker av typen "stor bild, tva meningar per sida" ar ju helt fantastiskt nar det kommer till att lara sig sprak. Jag tror manga gor misstaget att direkt ga och kopa en dagstidning pa spraket och borja traggla sadant nar faktum ar att saker man lar sig i barnbocker faktiskt ar sa mycket viktigare (i min mening) att borja med.

For att ge ett exempel sa studerar jag pa franska, och jag laser en Agatha Christie-bok for tillfallet for att fa in "en annan slags franska" an den jag far i mig genom studierna. Men nar jag for nagon manad sedan tittade i en barnbok sa insag jag hur simpelt det var, och att de anvander ett vokabular som "alla" kan som en annan har missat (olika djur t ex) samtidigt som meningarna ar sa pass enkla att de grammatiska reglerna blir mycket tydligare an de var nar man laste en passage ur t ex sociologi-boken

Med det sagt sa ska jag forsoka ta sa manga chanser jag kan till att lasa barnbocker for vanner och bekantas barn i framtiden
Du är för lustig du! Tragglandet av grammatik! Var det inte det som var så viktigt? Nu hämtar du upp grammatiken genom ett av de sätt jag förespråkat och du fnyst åt. Är du verklig eller en fantasi? Kunde inte hålla mig att kommentera.
Citera
2010-04-21, 23:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Du är för lustig du! Tragglandet av grammatik! Var det inte det som var så viktigt? Nu hämtar du upp grammatiken genom ett av de sätt jag förespråkat och du fnyst åt. Är du verklig eller en fantasi? Kunde inte hålla mig att kommentera.
Är du fullständigt jävla sinnesförvirrad eller bara dum i huvudet? Jag trodde man var tvungen att vara läskunnig för att få vara lärare... Jag har aldrig fnyst åt andra sätt att lära sig ett språk utöver att nöta regler, jag har alltid förespråkat mångfald.

Ar man intresserad av att lara sig ett sprak riktigt ordentligt sa hoppas jag att man som vuxen manniska ar intelligent nog att forsta att man maste ta lite eget ansvar och aven lagga till traditionella studier.

Man får ju hoppas att du är tvärfull eller ljugit om att du är lärare, för med folk som dig kan det inte gå bra för våra unga...
Citera
2010-04-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Är du fullständigt jävla sinnesförvirrad eller bara dum i huvudet? Jag trodde man var tvungen att vara läskunnig för att få vara lärare... Jag har aldrig fnyst åt andra sätt att lära sig ett språk utöver att nöta regler, jag har alltid förespråkat mångfald.

Ar man intresserad av att lara sig ett sprak riktigt ordentligt sa hoppas jag att man som vuxen manniska ar intelligent nog att forsta att man maste ta lite eget ansvar och aven lagga till traditionella studier.

Man får ju hoppas att du är tvärfull eller ljugit om att du är lärare, för med folk som dig kan det inte gå bra för våra unga...
Tycker du är oerhört oförskämd! I och för sig väntade jag mig något liknande. I den tråd du opponerade dig emot mig kritiserade jag tragglande av grammatik på "svarta tavlan" och det försvarade du intill döden, "för utan grammatik kan man inte lära sig språk" var ditt ständiga svar då jag hävdade att grammatik använder man ständigt och metoderna bör varieras och arbetas in på djupet i en kontext.

Kan tillägga att vi hade nationella prov i ett av mina språk för ett par veckor sedan och som vanligt (kan faktiskt inte låta bli att nämna det, trots motviljan till det) så hade mina elever både högsta medelvärde och meridian av kommunens skolor. Det är så synd att folk inte begriper så man näst intill behöver outa sig, vilket gjorde att jag la den diskussionen på hyllan.
Citera
2010-04-22, 23:54
Medlem
OM jag skulle börja lära mig ett språk skulle jag farit till landet som talar det språket går nog snabbast och man lär sig bäst.
Citera
2010-04-23, 10:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Tycker du är oerhört oförskämd! I och för sig väntade jag mig något liknande. I den tråd du opponerade dig emot mig kritiserade jag tragglande av grammatik på "svarta tavlan" och det försvarade du intill döden, "för utan grammatik kan man inte lära sig språk" var ditt ständiga svar då jag hävdade att grammatik använder man ständigt och metoderna bör varieras och arbetas in på djupet i en kontext.

Kan tillägga att vi hade nationella prov i ett av mina språk för ett par veckor sedan och som vanligt (kan faktiskt inte låta bli att nämna det, trots motviljan till det) så hade mina elever både högsta medelvärde och meridian av kommunens skolor. Det är så synd att folk inte begriper så man näst intill behöver outa sig, vilket gjorde att jag la den diskussionen på hyllan.
Men du... Du påstod att det bästa sättet att lära sig språk var att åka till ett land där språket talades och helt enkelt bara suga upp allting. När jag frågade dig om det inte skulle vara bättre att befinna sig i landet samtidigt som man studerade så betedde du dig som ett jävla barn och vägrade svara, hänvisade till icke namngivna experter i icke namngivna böcker och deras icke namngivna teorier helt utan att någonsin understödja dina påståenden med någonting annat än att du minsann är lärare och att du inte kunde svara på någonting du inte hade erfarenhet av, trots att du glatt påstod att någonting du inte hade erfarenhet av var bäst... Till slut kröp det fram att du minsann menade att det var bättre att först befinna sig i landet och sen studera språket än att bara studera språket, någonting som jag upprepade gånger förklarat att jag inte menat.

Lite roligt är det iofs att du även fullständigt ignorerade andra, mer kunniga debattörers ifrågasättande och vägrade förklara varför du tyckte vad du tyckte.

Själv tycker jag att du är löjlig när du måste ljuga i en nätdiskussion för att få fram en poäng i stället för att debattera, och jag vidhåller att jag tycker synd om dina elever, förutsatt att du beter dig likadant i klassrummet.

Men som du säger, grammatiken är ständigt närvarande. Är det då inte nödvändigt med grammatik för att lära sig språket? Om du vore läskunnig skulle du för länge sedan förstått att jag ger blanka fan i om du lär ut grammatik med knepig terminologi eller om du genom ramsor nöter in regler, det är just förklarandet av reglerna och inte bara ett ignorerande av att de överhuvudtaget existerar som jag tycker är viktigt. Har du förstått det nu, eller ska jag förklara det igen?

Läs trådarna i stället för att sitta och hitta på saker eller göra bort dig på grund av att du inte läst vad jag skrivit ordentligt.
Citera
2010-04-23, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blocket
OM jag skulle börja lära mig ett språk skulle jag farit till landet som talar det språket går nog snabbast och man lär sig bäst.

Dock kommer du att få plugga på samma sätt tills du kan tillräckligt för att kunna prata med folk, sen så har väll inte alla heller råd att bara resa iväg hux flux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in