Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Gor man t ex DELF/DALF-testen sa ser man ju vad man har for svagheter respektive styrkor, och da vet man ju vad man behover ova mer pa.
Jag ser en viss problematik i de restultat man får fram när man testar sina språkkunskaper genom DELF eller genom att använda en nivåskala. Dessa tester är ju utformade att mäta dina resultat utifrån vad du förväntas kunna genom den traditionella undervisningen i skolan. I och med att de inte testar absolut allt du kan, utgår resultaten dels från vad du svarat på och dels
antaganden om vad du bör kunna utifrån det.
Det är inte alla som utgår från att det som är närmast mig själv (mina familjeförhållanden, intressen etc ) är det man börjar med när man lär sig ett språk, ej heller det man tycker är enklast. Därför är språktester begränsade och låsta till skolans värld och den pedagogik som bedrivs där.
Citat:
Att bara lara sig ett sprak genom 30 timmars lyssna-och-repetera kommer ju aldrig nagonsin innebara att man nar upp till niva B2 eftersom att man missar sa otroligt mycket som man lar sig genom traditionell inlarning.
Man missar vissa saker till förmån för andra vill jag säga. Det finns väl inget facit på detta.
Citat:
Eftersom att det inte ar (vad jag forstatt) nagon som pastatt att man bemastrar ett sprak fullstandigt bara genom sprakkurser av Michel Thomas-typ sa var det val inte mycket att resonera kring?
En grej som saknas i MT inlärning är att eftersom eleven är passiv utvecklar den inte heller en vana utveckla språket själv. Men jag anser att efter en MT kurs har man bättre verktyg att fortsätta lära sig själv efter motsvarande 30 timmar i skolans regi.