2009-09-08, 12:51
Medlem
abecedefs avatar
Fanns det ingen som förstod mitt resonemang?
Citera
2009-09-08, 14:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abecedef
Fanns det ingen som förstod mitt resonemang?

Joda, jag tyckte bara inte det var sa mycket att diskutera vidare kring.

Att bara lara sig ett sprak genom 30 timmars lyssna-och-repetera kommer ju aldrig nagonsin innebara att man nar upp till niva B2 eftersom att man missar sa otroligt mycket som man lar sig genom traditionell inlarning.

Jag anser att en kurs som Michel Thomas ar ett helt fantastiskt satt att komma igang pa, och att det man lar sig mer anvandbart pa kortare tid an man gor vid traditionella sprakstudier dar man noter verbbojningar och grammatiska regler. Men vill man bli duktig pa ett sprak och verkligen beharska det sa kan man inte strunta i den traditionella inlarningen, det gar liksom inte. Det ar ju det som ar anledningen till varfor man nar upp till B2 pa vissa punkter men bara A2 pa andra.

Eftersom att det inte ar (vad jag forstatt) nagon som pastatt att man bemastrar ett sprak fullstandigt bara genom sprakkurser av Michel Thomas-typ sa var det val inte mycket att resonera kring?

Gor man t ex DELF/DALF-testen sa ser man ju vad man har for svagheter respektive styrkor, och da vet man ju vad man behover ova mer pa.
Citera
2009-09-08, 16:44
Medlem
abecedefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Gor man t ex DELF/DALF-testen sa ser man ju vad man har for svagheter respektive styrkor, och da vet man ju vad man behover ova mer pa.

Jag ser en viss problematik i de restultat man får fram när man testar sina språkkunskaper genom DELF eller genom att använda en nivåskala. Dessa tester är ju utformade att mäta dina resultat utifrån vad du förväntas kunna genom den traditionella undervisningen i skolan. I och med att de inte testar absolut allt du kan, utgår resultaten dels från vad du svarat på och dels antaganden om vad du bör kunna utifrån det.

Det är inte alla som utgår från att det som är närmast mig själv (mina familjeförhållanden, intressen etc ) är det man börjar med när man lär sig ett språk, ej heller det man tycker är enklast. Därför är språktester begränsade och låsta till skolans värld och den pedagogik som bedrivs där.

Citat:
Att bara lara sig ett sprak genom 30 timmars lyssna-och-repetera kommer ju aldrig nagonsin innebara att man nar upp till niva B2 eftersom att man missar sa otroligt mycket som man lar sig genom traditionell inlarning.

Man missar vissa saker till förmån för andra vill jag säga. Det finns väl inget facit på detta.

Citat:
Eftersom att det inte ar (vad jag forstatt) nagon som pastatt att man bemastrar ett sprak fullstandigt bara genom sprakkurser av Michel Thomas-typ sa var det val inte mycket att resonera kring?

En grej som saknas i MT inlärning är att eftersom eleven är passiv utvecklar den inte heller en vana utveckla språket själv. Men jag anser att efter en MT kurs har man bättre verktyg att fortsätta lära sig själv efter motsvarande 30 timmar i skolans regi.
Citera
2009-09-08, 17:38
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abecedef
Jag ser en viss problematik i de restultat man får fram när man testar sina språkkunskaper genom DELF eller genom att använda en nivåskala. Dessa tester är ju utformade att mäta dina resultat utifrån vad du förväntas kunna genom den traditionella undervisningen i skolan. I och med att de inte testar absolut allt du kan, utgår resultaten dels från vad du svarat på och dels antaganden om vad du bör kunna utifrån det.

Det är inte alla som utgår från att det som är närmast mig själv (mina familjeförhållanden, intressen etc ) är det man börjar med när man lär sig ett språk, ej heller det man tycker är enklast. Därför är språktester begränsade och låsta till skolans värld och den pedagogik som bedrivs där.

Man missar vissa saker till förmån för andra vill jag säga. Det finns väl inget facit på detta.

En grej som saknas i MT inlärning är att eftersom eleven är passiv utvecklar den inte heller en vana utveckla språket själv. Men jag anser att efter en MT kurs har man bättre verktyg att fortsätta lära sig själv efter motsvarande 30 timmar i skolans regi.
Ja, det var väl ungefär samma sak som jag skrev?

Men när det gäller nivåtesterna så behöver man ju inte gå igenom samtliga, utan man väljer den nivån man anser sig ligga på. Det innebär ju att du helt klart kan sätta C1 trots att du kanske inte skulle klara dig igenom A2 om man tolkar deras krav rent bokstavligt...

Edit: Här kan du testa dig om du vill http://www.fraita.su.se/franska/dok/fra-diagnprov.pdf
Senast redigerad av jumpcut 2009-09-08 kl. 18:36.
Citera
2009-09-16, 17:17
Medlem
Ferres avatar
Har nu tankat Michel Thomas - French. Finns 8 cd och varje cd har en French 1-12 och/eller 1-10 osv osv. Jag antar att det här är rätt.

Är det nåt man behöver göra innan man börjar lyssna? Ska stoppa in den i mp3n eller mobilen och bara börja lyssna.
Citera
2009-09-16, 18:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Har nu tankat Michel Thomas - French. Finns 8 cd och varje cd har en French 1-12 och/eller 1-10 osv osv. Jag antar att det här är rätt.

Är det nåt man behöver göra innan man börjar lyssna? Ska stoppa in den i mp3n eller mobilen och bara börja lyssna.

Du borde tanka hem hela kursen, och inte bara grundkursen. Det ska finnas en PDF-fil med där orden man går igenom står också, det kan vara en bra idé att titta på den samtidigt som du lyssnar.
Citera
2009-09-16, 18:09
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Du borde tanka hem hela kursen, och inte bara grundkursen. Det ska finnas en PDF-fil med där orden man går igenom står också, det kan vara en bra idé att titta på den samtidigt som du lyssnar.

Jaha, hittade inte den på TPB. Trodde det var hela kursen. Fan, nu måste jag leta mer.
Citera
2009-09-16, 18:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre
Jaha, hittade inte den på TPB. Trodde det var hela kursen. Fan, nu måste jag leta mer.

Det tog ungefär två sekunder för mig att googla michel thomas thepiratebay, här är första träffen: http://thepiratebay.org/torrent/4331704/Michel_Thomas_Complete_V2
Citera
2009-09-16, 19:40
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Det tog ungefär två sekunder för mig att googla michel thomas thepiratebay, här är första träffen: http://thepiratebay.org/torrent/4331704/Michel_Thomas_Complete_V2

Jag vet, kollade ordentligt 2 sec efter att jag skrivit inlägget. Den seedas dåligt bara. Har tankat, fast tog ryska, portugisiska och spanska och franska såklart.
Får kolla instruktionerna ordentligt.
Citera
2009-09-16, 23:21
Medlem
lönnmördares avatar
Någon som har italienska/franska/spanska (eller något av dem) som kan lägga upp dem på någon site typ megaupload eller skapa en egen torrent el nått.

Går sjukt långsamt att tanka ner dem :/ 30kbps för tillfället...
Citera
2009-09-18, 00:43
Medlem
Intressant metod det här, håller på att tanka ner alla filer och ska börja med franska imorn. Läser franska steg 3 just nu, men är inte särskilt bra faktiskt. Så får hoppas att denna kurs kan hjälpa mig lite då jag faktiskt verkligen vill lära mig bra franska
Läser även tyska så det är bra att det finns. Finns det något bra komplement för att lära sig grammatik/stavning/att skriva osv. på ett bra sätt? Vad är Rosetta Stone förresten? Vet att jag borde googla, men man brukar få bättre svar samt egna åsikter på Flashback
Citera
2009-09-18, 01:23
Medlem
fugus avatar
Detta är ju helt fantastiskt. Lyssnat på de första två skivorna av spanskakursen vilket tog ca: 2 timmar + paustid. Så låt säga 2.5 timmar då totalt. På den tiden hade jag med vanligt lärande ur skolboken lyckats lära mig något i stil med; Hej, vad heter du? Jag heter X, och ett par liknande fraser.
Nu kan jag svänga mig med fraser såsom, Vad tycker du om den politiska och ekonomiska situationen i spanien idag?

Två tummar upp hittils.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in