• 1
  • 2
2009-08-15, 10:36
Medlem
Mongouls avatar
snälla jag behöver snabb hjälp här!:

igår fick jag en massa popups om pc antispyware 2010 lr ngt sånt, jag fattade att det var skit så jag sket i det. jag instalerade "windows defender" för att ta bort det, men jag vet inte om det funka...

idag på morgonen så surfade jag på som vanligt, och efter att ha hämtat ett par mackor så kommer jag tillbaka för att finna att mina webbläsare inte funkar: de kopplar inte upp sig på någon sida, men jag kan vara ute på spotify o lyssna på musik t.ex, så internet är fortfarande igång. jag prövar att stänga av datorn: nya uppdateringar installeras.

5 minuter senare startar jag den, men då händer detta: den startas, visar lite text som vid varje start, men sen kommer en blue-screen, och man hinner inte läsa den förrän datorn startas om!!! det går inte att starta den i felsäkert läge eller ngn annan av dem alternativen som fanns!!! sen så klickade jag på felsäkert läge med internetanslutning, och klickade bort att den skulle starta en sak som man inte ser: det står bara "press esc to stop XXXX.XXX".
hursom lyckades jag komma in i felsäkert läge, och här är jag nu!
jag måste fixa till datan, har sjukt mkt info på den som behöver sparas! nästan 50 gig saker som måste sparas, och helst vill jag inte omformatera datan: vad ska jag göra!?!?!?! snälla hjälp!
jag har inget antivirusprogram!

P.s: jag har fått bort vissa små filer till ett minneskort, men jag behöver fler saker från datan! d.s

Operativsystem (2000, Xp, Vista, Win7):XP
Service Pack: 3?
Antivirus:inget
Brandvägg:inget
Märkesdator eller självbyggd:köpt på komplett 2005?
Problembeskrivning:startar om sig och man kan inte komma in ens till inloggningssidan
Felmeddelande:ser ej, men det är en blue-screen
Försökt hittills:starta datorn
Vad har du för skiva till Windows:Xp service pack 1
Senast redigerad av Mongoul 2009-08-15 kl. 10:41.
Citera
2009-08-15, 10:40
Medlem
raggarsvins avatar
installera AVG free edition (antivirus) och scanna datorn med det. scanna även med malwarebytes anti malware.
Citera
2009-08-15, 10:42
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
installera AVG free edition (antivirus) och scanna datorn med det. scanna även med malwarebytes anti malware.
funkar det i felsäkert läge? det e det enda jag kommer in på
Citera
2009-08-15, 10:47
Medlem
raggarsvins avatar
har du internetanslutning i felsäkert läge sak det väl gå. annars hämtar du exe-filen från en annan datorn till ett usb minne och för över.
Citera
2009-08-15, 10:50
Medlem
Mongouls avatar
tack! håller på att instalera antivirus programmet de hade 30 dagars trial på den bästa versionen så jag tog den så att jag verkligen kan bli av med skiten! hoppas att detta funkar annars så är jag körd!

till alla som kollar: all hjälp uppskattas enormt! snälla skriv om ni vet något!
Citera
2009-08-15, 10:53
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
tack! håller på att instalera antivirus programmet de hade 30 dagars trial på den bästa versionen så jag tog den så att jag verkligen kan bli av med skiten! hoppas att detta funkar annars så är jag körd!

till alla som kollar: all hjälp uppskattas enormt! snälla skriv om ni vet något!
smart. Men när/om du har fixat det sen, ta och installera AVG Free Edition istället. Men kör på dendär 30-dagars trailen nu.
Citera
2009-08-15, 11:05
Medlem
Har ett liknande problem: https://www.flashback.org/showthread.php?t=980011

Vi kanske har samma?

I övrigt har AVG upptäckt tre stycken "Change": kernel32.dll; shell32.dll; ntoskrnl.exe;

Filerna ligger i Windows/system32..
Citera
2009-08-15, 11:11
Medlem
927s avatar
troligtvis ett rootkit. gör även en scan med superatispyware,
genväg till SAS uppdateringar
http://www.superantispyware.com/down...EFINITIONS.EXE
Citera
2009-08-15, 11:29
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Har ett liknande problem: https://www.flashback.org/showthread.php?t=980011

Vi kanske har samma?
nej jag tror inte det :S du kunde ju komma ut på datorn och lite internet, jag kommer inte ut på webbläsare men på internet (via applikationer som spotify). men man vet aldrig . jag hoppas att min virusscan via AVG funkar. annars är det ett halvårs arbete åt helvette
Citera
2009-08-15, 11:36
Medlem
Citat:
nej jag tror inte det :S du kunde ju komma ut på datorn och lite internet, jag kommer inte ut på webbläsare men på internet (via applikationer som spotify). men man vet aldrig . jag hoppas att min virusscan via AVG funkar. annars är det ett halvårs arbete åt helvette

Samma här, har en hel del mycket viktigt på hårddisken. Hårddisken verkar dock vara normal, bara det inte slutar med någon ultimate crash nu bara.

Lycka till!
Citera
2009-08-15, 11:50
Medlem
Mongouls avatar
har nu kört AVG´s antivirusprogram. den öppnade en sak i kommandotolken och letade virus. när den var klar stängdes den ner, inget meddelande inget sånt . sen försöker jag starta datorn: funkar inte komma in på vanliga inloggningen, så nu är jag här igen i felsäkert läge och vet inte vad jag ska göra
obs! jag tanka även ner denna: http://www.superantispyware.com/down...EFINITIONS.EXE men det kommer ingen ikon efter jag har installerat klart det! måste man starta om datan innan?
Senast redigerad av Mongoul 2009-08-15 kl. 11:59.
Citera
2009-08-15, 12:28
Medlem
Citat:
har nu kört AVG´s antivirusprogram. den öppnade en sak i kommandotolken och letade virus. när den var klar stängdes den ner, inget meddelande inget sånt . sen försöker jag starta datorn: funkar inte komma in på vanliga inloggningen, så nu är jag här igen i felsäkert läge och vet inte vad jag ska göra
obs! jag tanka även ner denna: http://www.superantispyware.com/down...EFINITIONS.EXE men det kommer ingen ikon efter jag har installerat klart det! måste man starta om datan innan?

Samma problem för mig angående SAS! Jag har sökt runt nu i 15 min och startat om datorn. Vet inte var den hamnar, sökt igenom hårddiskarna efter den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in