• 1
  • 2
2009-08-15, 02:08
Medlem
Säg att man hällde ut all tändvätska i en skål och doppade ner en fackla eller dylikt.

Nu menar jag inte vad som skulle hända med personen som gör det, utan vad som skulle hända med tändvätskan. Skulle den bara brinna normalt eller skulle det bli någon sorts explosion?

mvh
Citera
2009-08-15, 02:49
Bannlyst
Jag skulle gissa på att det bara flammar till jävligt snabbt, och stort, och sedan bara brinner.
Citera
2009-08-15, 02:53
Bannlyst
Explosion börjar nästan gråta...
Edit: du måste trolla/under 15 år eller? Skulle vara trevligt att veta vilken utbildning du har!
Senast redigerad av Psychomachy 2009-08-15 kl. 03:00.
Citera
2009-08-15, 03:24
Medlem
suryoyos avatar
Häll i en skål sen provar du tända med tändare så ser du att ingenting händer.
Doppar du i en brinnande fackla är det annat.
Prova och omkom.
Citera
2009-08-15, 03:36
Medlem
Cincardos avatar
Vet inte vad som händer efter ! flaska tändvätska men vet vad som händer med innehållet från 15 flaskor

Bakgrund:
Jag och en moppekompis på den tiden var ute på nattliga körningar och vi bestämmer oss för att åka en sväng ner till "macken" då det ibland har hänt att de glömt att plocka in saker när de stänger.

Sagt och gjort drar vi ner och vad får vi se om inte 1 kartong med tändvätska som står kvar där med 15 stycken kvar i.

Vi hugger den direkt och åker iväg till en gammal grusgrop där det körs motorcross och grillas och donas.

Där står ett 200 liters tomt oljfat som har använts som papperskorg och vi tömmer alla flaskor i detta fat,dränker in kanten så det rinner ner längs den och streckar med lite slangad bensin längs marken ca 10m.

Ni börjar förstå vad detta leder till va?

Med en bensin och oljeindränkt trasa startar vi spåret och springer fort som fan ca 40-45 meter och just som vi vänder oss om lyses himlen upp av en enorm eldpelare rakt upp och ljudet som hördes kan bara beskrivas med ett FLOOOWOOOSSSH och hettan slår emot oss är enorm,antagligen så var det kanske en massa olje/bensinrester kvar i tunnan och det brann i en cirkel på ca 2 meter runt tunnan

Vi står som två fån och flinar likt barn på julafton när vi plötsligt hör biljud och sirener i fjärran och bestämmer oss för att det är dags att åka.

vart ett jäkla liv om detta men kul var det
Citera
2009-08-15, 10:53
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Som du kanske lagt märke till så är inte tändvätskeflaskan markerad med vare sig varningssymbol om brandfarlighet eller explosivitet, så det kommer inte explodera. Tändvätska är egentligen vanlig lampolja, det som ger en stor låga när man sprutar på glödande kol är att kolet är väldigt varmt och snabbt förångar tändvätskan som flammar upp. Lär inte bli mycket mer uppseendeväckande än de gamla "trefötterna" eller vad dedär oljefaten på tre ben man använde för upplysning under forntiden hette.

Sedan blir det ju inte mer spännande om du så använder 100m^3 tändvätska. Det intressanta sker väl egentligen om du har en väligt stor och väldigt varm kolbädd som du samtidigt lyckas släppa ett tunt lager tändvätska över.
Senast redigerad av Obersturmfuhrer 2009-08-15 kl. 10:55.
Citera
2009-08-15, 10:59
Medlem
eckick1s avatar
det är inte sådär himmla lätt att få fyr på i en skål med den tändsticka. med om det absorberas av något så är det lättare.
Citera
2009-08-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychomachy
Explosion börjar nästan gråta...
Edit: du måste trolla/under 15 år eller? Skulle vara trevligt att veta vilken utbildning du har!

Nej, jag är 18 år och trollar inte. Min enda utbildning är nio år i grundskola och tre år på gymnasiet med inriktning natur.

Mår du kanske lite dåligt över vänstra punghalvan? Finns ett forum här om du skulle behöva hjälp.
Citera
2009-08-15, 12:47
Medlem
Tack för svaren alla ni som svarat seriöst.
Citera
2009-08-15, 12:55
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Har du gått 3 år natur blir jag faktiskt besviken
Citera
2009-08-15, 17:15
Medlem
Måhända. Då kommer jag göra dig/er ännu mer besvikna nu.

Vilka ämnen kommer att explodera om man tänder eld på en relativt stor mängd? Bensin t ex, exploderar det? Fläckborttagningsmedel som är mycket brandfarliga?
Citera
2009-08-15, 19:06
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
De flesta lösningsmedel brinner explosionsartat i gastillstånd eller som aerosol. Dynamit exploderar i stora mängder, men det känns som om det här är lite off topic...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in