Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-15, 14:46
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Juristerna på apple nekar också en hel del skit som samlas hos cydia istället och en del av det materialet har även skadlig kod i sig som kan butt-fucka telefonen med något som får FB-kuken att likna en prinskorv.

Tethering är ju tillåtet nu, så varför skulle det vara ett argument för att jailbreaka din iPhone idag?

Mycket vill ha mer - Att alla former av emulatorer är förbjudna med motiveringen att "de kör ju kod som apple inte har möjlighet att godkänna innan den når slutkonsumment" är ju bara löjligt.

Det är som att förbjuda motorsågar eftersom att black & decker inte vet vad slutkonsumment kommer att såga i...

Ännu mer komiskt blir det när applikationer som låser upp program och funktioner som redan finns på telefonen blir förbjudna. ssh, ftp, putty, multitasking mm finns alla där från början, dessa program är några få kb stora följdaktligen.

Om folk vill leka med sina telefoner och löpa risk att de måste nollas så skall de väl få göra det.

De gör ju inte alls sån här kvalitetskontroll/skojbegränsning på alla program som släpps till macos så varför behövs det på iphone?
Citera
2009-08-15, 15:18
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Mycket vill ha mer - Att alla former av emulatorer är förbjudna med motiveringen att "de kör ju kod som apple inte har möjlighet att godkänna innan den når slutkonsumment" är ju bara löjligt.

Det är som att förbjuda motorsågar eftersom att black & decker inte vet vad slutkonsumment kommer att såga i...

Ännu mer komiskt blir det när applikationer som låser upp program och funktioner som redan finns på telefonen blir förbjudna. ssh, ftp, putty, multitasking mm finns alla där från början, dessa program är några få kb stora följdaktligen.

Om folk vill leka med sina telefoner och löpa risk att de måste nollas så skall de väl få göra det.

De gör ju inte alls sån här kvalitetskontroll/skojbegränsning på alla program som släpps till macos så varför behövs det på iphone?
Argumentet var alltså att folk ska kunna få förstöra mjukvaran i sina mobiler om de vill det? Det kan jag hålla med om. Men varför vill/vill inte du?
Citera
2009-08-15, 16:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Argumentet var alltså att folk ska kunna få förstöra mjukvaran i sina mobiler om de vill det? Det kan jag hålla med om. Men varför vill/vill inte du?

Förstöra mjukvaran är inget självändamål, men det kan vara en konsekvens av klåfingrighet - curiosity killed the cat som det så fint heter.

När jag gjorde trippleboot med leopard, backtrack 3 och sedan lade till xp så sabbades refit efter en uppdatering i xp. Konsekvensen blev att jag inte längre kunde boota upp min macbook alls utan jag blev tvungen att blåsa hela skiten.

Meningen med att installera xp var att jag var tvungen att göra ansi-c och windows binärer för skolarbete. Det enda jag gör med xp är att köra devcpp så jag har stängt av allt vad nätverk heter den vägen.

Jag gjorde något som tillverkaren inte hade avsett med produkten i fråga och det sket sig den gången. Jag har sedan dess lyckats ordna upp allt så att det fungerar efter mina förväntningar.

Jag är klåfingrig med alla mina prylar, har chippat min gamecube och min wii själv, min macbook kör jag både osx, linux och windows på. har bytt kylpasta på den också. Har skrivit en hel del program till symbian som jag kör på min nokia n95. Bla en shoppingkalkylator och ett program som komprimerar amr till mp3 och normaliserar ljudet.

Skulle jag mot förmodan skaffa mig en iphone så skulle jag definitivt jailbreaka den och använda icke godkända program till den. Är väldigt intresserad av iphone som pda - som telefon är den dock rätt så hjärndöd. Jag vet att ipod touch kan köra samma mjukvara och kostar 1/6 så mycket men vem orkar gå runt med en till tegelsten i fickan bara för att kunna köra homebrew program på den? Att den kostar multum avskräcker mig än så länge.
Citera
2009-08-15, 16:48
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Förstöra mjukvaran är inget självändamål, men det kan vara en konsekvens av klåfingrighet - curiosity killed the cat som det så fint heter.

När jag gjorde trippleboot med leopard, backtrack 3 och sedan lade till xp så sabbades refit efter en uppdatering i xp. Konsekvensen blev att jag inte längre kunde boota upp min macbook alls utan jag blev tvungen att blåsa hela skiten.

Meningen med att installera xp var att jag var tvungen att göra ansi-c och windows binärer för skolarbete. Det enda jag gör med xp är att köra devcpp så jag har stängt av allt vad nätverk heter den vägen.

Jag gjorde något som tillverkaren inte hade avsett med produkten i fråga och det sket sig den gången. Jag har sedan dess lyckats ordna upp allt så att det fungerar efter mina förväntningar.

Jag är klåfingrig med alla mina prylar, har chippat min gamecube och min wii själv, min macbook kör jag både osx, linux och windows på. har bytt kylpasta på den också. Har skrivit en hel del program till symbian som jag kör på min nokia n95. Bla en shoppingkalkylator och ett program som komprimerar amr till mp3 och normaliserar ljudet.

Skulle jag mot förmodan skaffa mig en iphone så skulle jag definitivt jailbreaka den och använda icke godkända program till den. Är väldigt intresserad av iphone som pda - som telefon är den dock rätt så hjärndöd. Jag vet att ipod touch kan köra samma mjukvara och kostar 1/6 så mycket men vem orkar gå runt med en till tegelsten i fickan bara för att kunna köra homebrew program på den? Att den kostar multum avskräcker mig än så länge.
Det mesta i det här inlägget kändes rätt så OT men låt gå. Det finns fortfarande ingen som förklarat vad man tjänar/förlorar genom att göra det. Alla inlägg handlar istället om att man ska kunna få paja sin mobil om man själv vill det typ.

Förlåt om j ag låter grinig, men jag vill ha konkreta svar på vad jag skulle tjäna/förlora på att jailbreaka min kommande telefon.
Citera
2009-08-15, 17:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Det mesta i det här inlägget kändes rätt så OT men låt gå. Det finns fortfarande ingen som förklarat vad man tjänar/förlorar genom att göra det. Alla inlägg handlar istället om att man ska kunna få paja sin mobil om man själv vill det typ.

Förlåt om j ag låter grinig, men jag vill ha konkreta svar på vad jag skulle tjäna/förlora på att jailbreaka min kommande telefon.

Är du läskunnig människa? Jag beskrev aldelles nyss ett konkret exempel på vad du menar med "paja".

När användaren går utanför gränserna för vad leverantören har tänkt sig att du skall använda produkten till för att få ökad funktionalitet så kan man ibland stöta på trubbel.

Med tanke på att iphone ändå är så pass mycket av en iKeaphone så står det sig nästan löjligt när apple lägger sig i vilka program du stoppar in på din telefon.

Den har väldigt begränsad funktionalitet från början och de riktigt användbara programmen vill de inte att användarna får sina händer på.

Ett par exempel är netatalk och ftp. Överför filer trådlöst till och från vilken mac eller pc som helst UTAN att vara beroende av iTunes.

Ett par andra är:

PdaNet - Använd 3G funktionen som en trådlös acesspunkt. Altså att du kan dela 3G uppkoppling med flera datorer över wifi, går även att använda den som en router. Finns till alla andra plattformar legalt - men AT&T har sagt ifrån. Iphone i staterna är så pass hårt knutet till AT&T och de vill hålla nere datatrafiken.

iBlacklist - Grundläggande funktion på alla highend mobiler. Neka åtkomst från vissa telefonnummer eller spärra alla andra nummer än de godkända.

Yourtube - Spara ned och redigera klipp från youtube.

Inspell - Rättstavning på riktigt. Inga hästkistor eller negerjular.
Citera
2009-08-15, 19:08
Medlem
systems avatar
Citat:
… Överför filer trådlöst till och från vilken mac eller pc som helst UTAN att vara beroende av iTunes.
Funkar utmärkt: http://iphone.iusethis.com/app/discover

Finns i Appstore. Gratis.
Citera
2009-08-15, 19:43
Medlem
Citat:

Men snälla du folk har ju redan sagt allt detta en gång. Du tjänar på att kunna använda program som Apple av en eller annan anledning inte tillåter på App store, t.ex program som inkräktar på Mobil operatörers potentiella intäkter. Program som anses vara olämpliga av en eller annan anledning. Du kan också riskera att paja mobil, ja det är en risk, men i övrigt förlorar man ingen funktionalitet.
Citera
2009-08-15, 22:17
Medlem
Deliras avatar
Nu har jag inte fått min 3Gs ännu, men jag har väldigt svårt att se att jag skulle orka pilla med jailbreak. Personligen så gör Apple ett gott jobb utefter mina "krav" på datorer, iPods och mjukvara, svårt att tro att de inte lyckats med denna för min del.
Citera
2009-08-15, 22:22
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Nu har jag inte fått min 3Gs ännu, men jag har väldigt svårt att se att jag skulle orka pilla med jailbreak. Personligen så gör Apple ett gott jobb utefter mina "krav" på datorer, iPods och mjukvara, svårt att tro att de inte lyckats med denna för min del.

du kommer att missa en hel del om du inte jailbreakar den.
personligen skulle jag aldrig köpt en iphone om det inte gick att jailbreaka den.
Citera
2009-08-15, 22:25
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
du kommer att missa en hel del om du inte jailbreakar den.
personligen skulle jag aldrig köpt en iphone om det inte gick att jailbreaka den.

Som vadå, och hur vet du att jag missar något? Bara för att du gör det finns det ingen som helst anledning till att jag gör det.
Citera
2009-08-15, 22:39
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Som vadå, och hur vet du att jag missar något? Bara för att du gör det finns det ingen som helst anledning till att jag gör det.

mailto, five-column, five icon dock, flashlight, mxtube, notifier, ssh, terminal, sbsettings, ultrasn0w (eventuellt), appsync, sedan en till som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter men den gör iaf så att du kan ladda ner bilder/filer ifrån safari direkt till telefonen.

det är några som du kommer att missa, enkelhet och funktionalitet.
om du inte har testat det så vet du inte heller vad du har missat.
Citera
2009-08-15, 23:37
Medlem
Von0bens avatar
Stämmer det att Iphone inte kan hantera filer utan att jailbreakas? t ex om man fått en bifogad fil i sin webmail och vill spara den på telefonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in