...Som topic antyder är jag intresserad av skäl för och emot jailbreaking av iPhone som mac-användare. Att jag inte lägger den här i iPhone-tråden är för att den inte har generellt med just iPhone att göra utan att den snarare behandlar telefonen ur en mac-användares perspektiv med frågeställningen fokuserad på själva jailbreakningen och telefonens förmåga att interagera med macen efter att jailbreakingen är utförd.
Som alla vi som lämnat den mörka sidan (mikromjuk) vet är det en enorm skillnad mellan en mac och en pc. Att jailbreaka iPhone om du har pc är nog inte bara vettigt utan kanske nästan nödvändigt vad jag har förstått. Men varför ska man göra det som mac-användare?
Vi med mac har så många funktioner mellan mobil/dator som inte windowsfolket har (jag vet inte vad exakt, det här är min kompis ord) så att det enda som egentligen skulle göra det värt att jailbreaka om man har mac är att man då kan spela SNES-spel. (Han har varvat Zelda 2 8 gånger.
) Jailbreakningen görs på bekostnad av funktionalitet mellan telefon och dator och gör att det inte går att synka via iTunes och iCal enligt min kompis (han har iPhone3g innan någon frågar). Det han fick göra var att unbreaka telefonen för att senare breaka den igen när han fört över musiken han ville ha från sin dator. Han kunde alltså inte ens föra över musik från datorn till telefonen med sin jailbreakade lur.
Det jag söker är alltså olika skäl till varför man skulle välja att jailbreaka (eller att inte jailbreaka) sin iPhone om man kör OSX och senaste uppdateringen av iTunes.
Som alla vi som lämnat den mörka sidan (mikromjuk) vet är det en enorm skillnad mellan en mac och en pc. Att jailbreaka iPhone om du har pc är nog inte bara vettigt utan kanske nästan nödvändigt vad jag har förstått. Men varför ska man göra det som mac-användare?
Vi med mac har så många funktioner mellan mobil/dator som inte windowsfolket har (jag vet inte vad exakt, det här är min kompis ord) så att det enda som egentligen skulle göra det värt att jailbreaka om man har mac är att man då kan spela SNES-spel. (Han har varvat Zelda 2 8 gånger.
) Jailbreakningen görs på bekostnad av funktionalitet mellan telefon och dator och gör att det inte går att synka via iTunes och iCal enligt min kompis (han har iPhone3g innan någon frågar). Det han fick göra var att unbreaka telefonen för att senare breaka den igen när han fört över musiken han ville ha från sin dator. Han kunde alltså inte ens föra över musik från datorn till telefonen med sin jailbreakade lur.Det jag söker är alltså olika skäl till varför man skulle välja att jailbreaka (eller att inte jailbreaka) sin iPhone om man kör OSX och senaste uppdateringen av iTunes.
, så lär jag jailbreaka den också så jag kan Scrobbla min musik till Last.fm..
Man lär sig något nytt varje dag.........