Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-15, 01:31
Medlem
Bob Luntas avatar
...Som topic antyder är jag intresserad av skäl för och emot jailbreaking av iPhone som mac-användare. Att jag inte lägger den här i iPhone-tråden är för att den inte har generellt med just iPhone att göra utan att den snarare behandlar telefonen ur en mac-användares perspektiv med frågeställningen fokuserad på själva jailbreakningen och telefonens förmåga att interagera med macen efter att jailbreakingen är utförd.

Som alla vi som lämnat den mörka sidan (mikromjuk) vet är det en enorm skillnad mellan en mac och en pc. Att jailbreaka iPhone om du har pc är nog inte bara vettigt utan kanske nästan nödvändigt vad jag har förstått. Men varför ska man göra det som mac-användare?

Vi med mac har så många funktioner mellan mobil/dator som inte windowsfolket har (jag vet inte vad exakt, det här är min kompis ord) så att det enda som egentligen skulle göra det värt att jailbreaka om man har mac är att man då kan spela SNES-spel. (Han har varvat Zelda 2 8 gånger. ) Jailbreakningen görs på bekostnad av funktionalitet mellan telefon och dator och gör att det inte går att synka via iTunes och iCal enligt min kompis (han har iPhone3g innan någon frågar). Det han fick göra var att unbreaka telefonen för att senare breaka den igen när han fört över musiken han ville ha från sin dator. Han kunde alltså inte ens föra över musik från datorn till telefonen med sin jailbreakade lur.

Det jag söker är alltså olika skäl till varför man skulle välja att jailbreaka (eller att inte jailbreaka) sin iPhone om man kör OSX och senaste uppdateringen av iTunes.
Citera
2009-08-15, 01:36
Medlem
tokiigs avatar
Har låst upp iphone med både mac och windows och jag märker då ingen skillnad.
Citera
2009-08-15, 03:27
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokiig
Har låst upp iphone med både mac och windows och jag märker då ingen skillnad.

samma som tokiig säger är att jag själv inte märkt någon skillnad alls.
det ända som jag ser är positivt är att programmen som jailbreakar telefonen kommer först ut till mac och sen till pc.
Citera
2009-08-15, 11:31
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
samma som tokiig säger är att jag själv inte märkt någon skillnad alls.
det ända som jag ser är positivt är att programmen som jailbreakar telefonen kommer först ut till mac och sen till pc.
Men när den väl är jailbreakad, går det att synca med iTunes, iCal etc? Enligt min kompis var han tvungen att unbreaka för att ens kunna lägga över ny musik för att sen jailbreaka tillbaka den. Om det ska vara så tycker jag knappast att det är värt det.

Ett bra spel i appStore kostar inte mer än typ 45 spänn vilket knappast kan anses vara mycket pengar, ens för en fattig student som jag. Jag vill ha konkreta svar på vad man egentligen har för nytta av att jailbreaka när man har mac och vad man förlorar på att göra det?
Citera
2009-08-15, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Men när den väl är jailbreakad, går det att synca med iTunes, iCal etc? Enligt min kompis var han tvungen att unbreaka för att ens kunna lägga över ny musik för att sen jailbreaka tillbaka den. Om det ska vara så tycker jag knappast att det är värt det.
Det var förmodligen för att han hade den på PC först (?) och för att du kunna lägga över musik var han tvungen att återställa den på sin Mac (?).

Jag har min jailbreakad och hackad med Ultrasn0w. Har aldrig varit problem.
Det största skälet för mig just nu är ju så jag kan använda telefonen. Men när min förbeställda 3GS kommer, när dom nu tänkt leverera , så lär jag jailbreaka den också så jag kan Scrobbla min musik till Last.fm..
Citera
2009-08-15, 12:03
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Ett bra spel i appStore kostar inte mer än typ 45 spänn vilket knappast kan anses vara mycket pengar, ens för en fattig student som jag. Jag vill ha konkreta svar på vad man egentligen har för nytta av att jailbreaka när man har mac och vad man förlorar på att göra det?

Fördelen är väl att man dels kan installera program på den gratis och dels att man kan använda sig av cydia. Gå in och ta en titt själv.
http://cydia.saurik.com/

Juristerna bakom apple nekar i en del fall väldigt nyttiga program tillträde till appstore av de mest märkliga anledningarna.

Program som kör fristående kod, program som kan copypasta in i andra, program som använder pekskärmen till annat etc.

Ett tag var ju till och med tethering förbjudet. Så ville man använda sin iphone som ett 3G modem så var man tvungen att jailbreaka - för att kunna installera ett program som gjorde detta möjligt, till skilnad från alla andra mobiler på marknaden inte minst.
Citera
2009-08-15, 13:08
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Det var förmodligen för att han hade den på PC först (?) och för att du kunna lägga över musik var han tvungen att återställa den på sin Mac (?).

Jag har min jailbreakad och hackad med Ultrasn0w. Har aldrig varit problem.
Det största skälet för mig just nu är ju så jag kan använda telefonen. Men när min förbeställda 3GS kommer, när dom nu tänkt leverera , så lär jag jailbreaka den också så jag kan Scrobbla min musik till Last.fm..
Han har aldrig haft en PC i hela sitt liv.
Citera
2009-08-15, 13:10
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Fördelen är väl att man dels kan installera program på den gratis och dels att man kan använda sig av cydia. Gå in och ta en titt själv.
http://cydia.saurik.com/

Juristerna bakom apple nekar i en del fall väldigt nyttiga program tillträde till appstore av de mest märkliga anledningarna.

Program som kör fristående kod, program som kan copypasta in i andra, program som använder pekskärmen till annat etc.

Ett tag var ju till och med tethering förbjudet. Så ville man använda sin iphone som ett 3G modem så var man tvungen att jailbreaka - för att kunna installera ett program som gjorde detta möjligt, till skilnad från alla andra mobiler på marknaden inte minst.
Juristerna på apple nekar också en hel del skit som samlas hos cydia istället och en del av det materialet har även skadlig kod i sig som kan butt-fucka telefonen med något som får FB-kuken att likna en prinskorv.

Tethering är ju tillåtet nu, så varför skulle det vara ett argument för att jailbreaka din iPhone idag?
Citera
2009-08-15, 13:15
Bannlyst
Citat:
Han har aldrig haft en PC i hela sitt liv.
OKej men då har han förmodligen gjort fel någonstans. Fast har man lagt in massa musik i den, och sen vill jailbreaka så försvinner allt och man måste synka in det igen eftersom jailbrek = total återställning.
Men det är ju bara en gång man behöver göra det..
Citera
2009-08-15, 13:17
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
OKej men då har han förmodligen gjort fel någonstans. Fast har man lagt in massa musik i den, och sen vill jailbreaka så försvinner allt och man måste synka in det igen eftersom jailbrek = total återställning.
Men det är ju bara en gång man behöver göra det..
Han arbetar som grafiker och har varit mac-användare sen de svart-vita datorernas tid. Jag tvivlar på att han far med osanning och jag tvivlar garanterat på att han inte gjort rätt under installation. iTunes tog helt enkelt inte emot hans mobil efter att han jailbreakat den.
Citera
2009-08-15, 13:21
Bannlyst
Citat:
Han arbetar som grafiker och har varit mac-användare sen de svart-vita datorernas tid. Jag tvivlar på att han far med osanning och jag tvivlar garanterat på att han inte gjort rätt under installation. iTunes tog helt enkelt inte emot hans mobil efter att han jailbreakat den.
Så bara för man är en erfaren användare så kan man inte göra fel? Man lär sig något nytt varje dag.........
Men det saknas massa information:
Vad använde han för jailbreak? Vilken modell har han? Vilken version av iPhone OS var det han jailbreakade? Vilken version av iTunes? Vilken version av OS X hade han installerad?
Citera
2009-08-15, 13:38
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Så bara för man är en erfaren användare så kan man inte göra fel? Man lär sig något nytt varje dag.........
Men det saknas massa information:
Vad använde han för jailbreak? Vilken modell har han? Vilken version av iPhone OS var det han jailbreakade? Vilken version av iTunes? Vilken version av OS X hade han installerad?
Dessa frågor kan jag tyvärr inte svara på för det vet jag inte. Men det har inte så mycket med topic att göra egentligen eftersom frågan är vad det finns för fördelar/nackdelar med att jailbreaka om man har mac. Att jag tog upp honom var mest för att ge exempel på att det kan gå fel och eftersom det var han som beskrev problemen för mig.

Och självklart kan även erfarna användare göra fel, jag tvivlar dock på att han gjort samma fel gång på gång efter en annan utan att konsultera någon av de andra vänner han känner som har mac och iPhone. Men den diskussionen kan vi ta via PM istället för att skita ner tråden med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in