2009-08-14, 20:24
Bannlyst
Hej,

Fick reda på min dagspenning, som grundbelopp, kommer vara på 208 kr. Har rätt till att stämpla i 300 dagar, om inte jag får tag i något jobb.

Just nu pluggar jag och planerar att sluta plugga till vintern, men nu till min bakrund:

sommaren/hösten 07, var jag sjukskriven, fick jag sjuklön från försäkringskassan.

hösten/vintern 07 fram tills årskiftet jobbade jag på ett ställe i 2-3 månader, heltid, med en timlön på ynka 90 sek.

Började på ett annat jobb i aprill 08 och blev varslad därifrån precis innan julafton 08. Tjänade 116 kr i timmen på det jobbet, jobbade heltid. Jag jobbade alltså där i 8 månader på heltid och har inte varit sjuk något nämnvärt.

Jag gick med i Akassan och facket direkt när jag började på det nya jobbet i april 08 och är fortfarande medlem.

Tanken var att jag ville ha en säkerhet nu efter vintern så jag inte står där utan någon inkomst, om jag inte får tag på något jobb efter min planerade pluggtid (fram till vintern nu). Jag började förövrigt plugga i våras, eftersom jag blev varslad och att det inte fanns några jobb.

Jag vet att dom går efter hur mycket man tjänast de sista 12 jobb månaderna, att man får ersättning därefter.

Borde jag inte få lite mer än 208 kronor per dag om jag börjar stämpla?! Har ju ändå jobbat 8 månader förra året och varit medlem i över ett år, för att jag fortfarande är med i akassan och facket i dagsläget.

Ska flytta till lägenhet snart och ska ta csn lån för att klara mig nu udner hösten. Men med den där ynka ersättningen på 208 kr om dagen så kommr jag inte ha råd (om jag inte får något jobb alltså) att bo där.

Det finns en såndär ungdomsgaranti, för folk som inte jobbat överhuvudtaget och måste ha pengar, de får ju 250 kr i dagspenning och jag får mindre om jag börjar stämlpa?!

Borde jag inte få lite mer än 208kr om dagen?

Ser att min text är ganska luddig, men jag hoppas ni förstår vad jag skrivit och vad min fråga är.

Mvh Lustgasad

Edit: Det är IF metalls A-kassa det handlar om.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-08-14 kl. 20:28.
Citera
2009-08-14, 20:29
Medlem
Masingas avatar
Hur kan man få a-kassa medan man pluggar?
Citera
2009-08-14, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hur kan man få a-kassa medan man pluggar?

Nej, det var inte frågan, jag ska inte ha någon a-kassa just nu. Tanken är att jag ville kunna stämlpa efter att jag slutar plugga nu efter vintern, om jag inte får tag i något jobb. Det är därför jag fortfarande är med och betalar a-kassan. Har gjort det sedan april 08. Började plugga i våras.

Edit: Man kan faktiskt få a-kassa samtidigt som man pluggar, om man pluggar på högst halvtid. Men det gör jag inte, jag pluggar heltid.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-08-14 kl. 20:35.
Citera
2009-08-14, 20:49
Medlem
Masingas avatar
Så du tänker betala in a-kassaavgift medan du studerar på heltid för att kunna få ut a-kassa när studierna avslutats? Har jag förstått dig rätt?
Citera
2009-08-14, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Så du tänker betala in a-kassaavgift medan du studerar på heltid för att kunna få ut a-kassa när studierna avslutats? Har jag förstått dig rätt?

Ja, det är bara fyra månader dit så. Om jag inte får tag i något jobb, så är det inte roligt att att inte kunna betala sin lägenhteshyra. Därför är jag fortfarande med i akassan. Nu ska hyran betalas med csn lån är det tänkt, men csn lån får jag ju inte fortsätta ta efter hösten liksom (ska ju inte fortsätta plugga efter hösten, så inte så konstigt).

Mellan tiden jag blev varslad och började skola, så gick det 1 månad och 2 veckor. Jag sökte jobb under den perioden via arbetsförmedlingen, men fick inget jobb och jag kom in på skolan som jag då började på.

Så jag sökte, nu i efter hand, att jag ville ha ersättning mellan den perioden och det ska jag få (Jag kunde ju fått ersättning för den perioden, men inte tog ut den så tar jag ut den nu istället. Blev berättigad). Men jag fick även besked om att jag kudne stämpla i 300 dagar, med en dags penning på 208 sek (stod att det var grundbelopp).

Då rynkade jag på pannan, kommer jag bara få 208 sek om dagen nu efter hösten om jag nu skulle börja stämpla till vintern? Därför startade jag den här tråden eftersom jag tycker den siffran verkar väldigt låg, jag har ju liksom jobbat och borde få högre än så?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-08-14 kl. 21:11.
Citera
2009-08-15, 07:15
Bannlyst
Hurvida det var korkat att fortfarande vara med i akassan kan man ju självklart spekulera i, men det var inte frågan.

Jag hade inte planerat att plugga hösten nu också, men nu blev det så. Tänkte att jag likagärna kan betala fyra månader till, då jag redan betalat akassa hela våren, eftersom jag kommer vara arbetslös och söka jobb nu efter hösten.

Edit: Tråden kanske hade passat bättre i ekonomi, avd. övrigt?
Senast redigerad av Lustgasad 2009-08-15 kl. 07:19.
Citera
2009-08-16, 03:00
Medlem
JackBlacks avatar
Studerandevillkoret är väl avskaffat?
Citera
2009-08-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Studerandevillkoret är väl avskaffat?

Ja.
Efter examen, om du inte får jobb, så är det försörjningsstöd som gäller. Jobb- och utvecklingsgarantin träder nämligen inte in förrän du gått arbetslös i 300 dagar.
Citera
2009-08-16, 17:20
Bannlyst
Jag funderar på att strunta i akassan, känns ju lite ovärt såhär i efterhand att jag har betalat in i ett halvår nu isf dock, eftersom jag kanske ska läsa våren ut också (leva på csn lån fram till sommaren, med andra ord). Känns ju ganska ovärt att betala in skiten i ett helt år till, kostar mig ju 500 kronor per månad liksom.
Senast redigerad av Lustgasad 2009-08-16 kl. 17:25.
Citera
2009-08-22, 17:39
Medlem
Flambingos avatar
Hur länge har folk här väntat på a-kassa nu på sista tiden? Själv har man väntat i snart 4 månader och inte fått ett öre...

Sen så har dom sin jäkla medlemsavgift. Man kan vänta 3 månader med att betala medlemsavgiften, om man inte betalar då finns risken att man blir nekad a-kassa. Detta är ju totalt jävla sjukt då man nu varit pank i 3 månader. Hur i helvete tänker dom att jag ska kunna betala deras jävla medlemsavgift då jag inte har någon inkomst och inte får pengar från dom jävlarna än?

Ursäkta alla svordomar men nu är man så jävla trött på hur dom behandlar sina kunder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in