Hej,
Fick reda på min dagspenning, som grundbelopp, kommer vara på 208 kr. Har rätt till att stämpla i 300 dagar, om inte jag får tag i något jobb.
Just nu pluggar jag och planerar att sluta plugga till vintern, men nu till min bakrund:
sommaren/hösten 07, var jag sjukskriven, fick jag sjuklön från försäkringskassan.
hösten/vintern 07 fram tills årskiftet jobbade jag på ett ställe i 2-3 månader, heltid, med en timlön på ynka 90 sek.
Började på ett annat jobb i aprill 08 och blev varslad därifrån precis innan julafton 08. Tjänade 116 kr i timmen på det jobbet, jobbade heltid. Jag jobbade alltså där i 8 månader på heltid och har inte varit sjuk något nämnvärt.
Jag gick med i Akassan och facket direkt när jag började på det nya jobbet i april 08 och är fortfarande medlem.
Tanken var att jag ville ha en säkerhet nu efter vintern så jag inte står där utan någon inkomst, om jag inte får tag på något jobb efter min planerade pluggtid (fram till vintern nu). Jag började förövrigt plugga i våras, eftersom jag blev varslad och att det inte fanns några jobb.
Jag vet att dom går efter hur mycket man tjänast de sista 12 jobb månaderna, att man får ersättning därefter.
Borde jag inte få lite mer än 208 kronor per dag om jag börjar stämpla?! Har ju ändå jobbat 8 månader förra året och varit medlem i över ett år, för att jag fortfarande är med i akassan och facket i dagsläget.
Ska flytta till lägenhet snart och ska ta csn lån för att klara mig nu udner hösten. Men med den där ynka ersättningen på 208 kr om dagen så kommr jag inte ha råd (om jag inte får något jobb alltså) att bo där.
Det finns en såndär ungdomsgaranti, för folk som inte jobbat överhuvudtaget och måste ha pengar, de får ju 250 kr i dagspenning och jag får mindre om jag börjar stämlpa?!
Borde jag inte få lite mer än 208kr om dagen?
Ser att min text är ganska luddig, men jag hoppas ni förstår vad jag skrivit och vad min fråga är.
Mvh Lustgasad
Edit: Det är IF metalls A-kassa det handlar om.