2003-12-23, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av \gro
Det var optimistiska ord måste jag säga...

Har läst nånstans en artikel där en mensamedlem intervjuades. Om jag inte minns fel så svarade han på frågan om vad som utmärkte mensa genom att säga hur kul det är att kunna prata med människor på samma nivå. Det kunde han alltså inte göra i vanliga fall; prata med vanliga människor.

Då undrar man vad är det för puckon som sitter där och inbildar sig att de är något.

Det är väl inte så konstigt? Om du gillar att meka med bilar, och att prata om bilar, hur kul är det att göra det med någon som aldrig sett en skiftnyckel?

På samma sätt, om du tycker om att dryfta filosofiska spörsmål så har du antagligen större chans att hitta folk att göra det med hos Mensa. Inget konstigt med det.
Citera
2003-12-23, 04:55
Awaiting Email Confirmation
\gros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Det är väl inte så konstigt? Om du gillar att meka med bilar, och att prata om bilar, hur kul är det att göra det med någon som aldrig sett en skiftnyckel?

På samma sätt, om du tycker om att dryfta filosofiska spörsmål så har du antagligen större chans att hitta folk att göra det med hos Mensa. Inget konstigt med det.
Absurd! Hur sammankopplar du filosofisk tänkande med hög IQ? Alla som har hög IQ är inte nödvändigtvis filosofer.
Citera
2003-12-23, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av \gro
Absurd! Hur sammankopplar du filosofisk tänkande med hög IQ? Alla som har hög IQ är inte nödvändigtvis filosofer.

Citat:

Läs vad jag skriver.
Citera
2003-12-23, 07:08
\gros avatar
Caine_Gothenburg : Ett IQ test mäter endast ens logiska tankeförmågor och av någon konstig anledning är det just IQnivån som betraktas som mest "ädel".
Sen har jag lite svårt att förstå vad man ska diskutera när man har hög IQ som gemenskap... Jag skulle inte kunna klassa intelligenkvoten som ett intresse utan snarare som en egenskap. Förstår att om man är bilintresserad så kan man snacka bilar med någon på t.ex.verkstaden eller garaget. Men vad snackar man om när man är medlem i mensa? Säger man till varandra typ; -Så smart är jag! -Nää... Jag är smartare...
Citera
2003-12-23, 07:13
Bannlyst
Jämför två grupper:

1) Ett inavlat white-trash-samhälle där hälften går på bidrag och andra hälften är hemma i husvagnen med ungarna (som de började föda vid 16 års ålder)

2) Universitets-/högskoleutbildade män och kvinnor mellan 25 och 45

I vilken grupp (1 eller 2) tror du att du hittar flest personer du kan föra en givande diskussion med om till exempel filosofi eller litteratur? Om du tror på en jämn fördelning mellan grupperna så är det bara att beklaga.

Ett extremt exempel, men det är ju lättare att illustrera tankegångarna på så sätt.
Citera
2003-12-23, 07:50
\gros avatar
Caine_Gothenburg
Om jag nu vill snacka filosofi så finns det några cognitoklubbar där jag kan göra det. Där hänger det självklart(?) folk från exempel 2.

Men vad har det att göra med diskussionerna som man för i mensa? Vad snackar man om där? När man har IQ som gemensam nämnare lär man föra sina egna diskussioner (om man tänker på din paralleldragning med bilintresse) om det nu är några diskussioner över huvudtaget.

Om man nu ska tro testutformare och det nu är så att IQ är oberoende av samhällsskillnader utan endast ren tankeförmåga som mäts spelar det ingen roll vem som gör testet och vem som helst kan bli en potentiell mensamedlem oavsett samhällsklass.

Sen kan det vara så att jag har för låg IQ för att komma in i mensa men samtidigt tillräckligt bildad för att kunna föra en filosofisk diskussion och tvärtom.
Citera
2003-12-23, 14:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ett IQ test ger ens IQ enligt det testet.
Har ingenting med hur smart/intelligent/klyftig etc man är.

IMHO
Citera
2003-12-23, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ett IQ test ger ens IQ enligt det testet.
Har ingenting med hur smart/intelligent/klyftig etc man är.

IMHO
borde inte "intelligens-kvot" vara något i stil med intelligens? eller så är det kvoten som betyder "på ett ungefär"..
Citera
2003-12-30, 05:05
Medlem
MooGyMaNs avatar
Ja har fått runt 120 - 135 på lite olika sådana härna internetprov... fast jag skulle vilja se ett prov som testade lite sunt jävla bonnförnuft istället.

plus att inga sådana här test direkt provar konstnärlig och kreativ förmåga som jag anser är minst lika viktigt som logisk tänkande hos en individ som nu skall anses som "smart", plus lite rationellt förnuft och en väl avvägd klokhet...

Ang. mensa, just någon rikitigt klok person sade en gång "den ensamma individen är intelligent, i grupp blir människor ofta riktigt korkade", vilket det nog ligger något i... (se bara på AFA och NSF's gemensamma handlingar... när de samlas och gör saker tillsammans verkar de ju för en utomstående betraktare ha en IQnivå i klass med vilken fiskmås som helst hela bunten, men som individer kan de vara ganska ljusa i skallen) som generell grupp sett så är mensamedlemmarna ganska dumma de oxå, de går ju runt och tyckar att de själva är så jävla mycket bättre än alla andra, bara eftersom de är bra på att snurra geometriska figurer i huvudet...
Citera
2003-12-30, 05:09
Medlem
_niclass avatar
Jag är inte me MNSA men jag är smart nog att överleva denna skitiga värld.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in