Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-13, 20:00
Medlem
Hej,

jag undrar om det går att rensa hårddisken utan att behöva installera om operativsystem och allt sånt där?

Tack på förhand!

MVH / CarraAgger
Citera
2009-08-13, 20:09
Medlem
carbsons avatar
ja

X:format

eller Programmet Killdisk
Citera
2009-08-13, 20:17
Medlem
X:format, vad är det?

Angående Killdisk, när man har använt det är det bara använda den precis som vanligt då eller? Det jag vill är att ta bort alla spel o program som är installerade och alla filer som ligger o skräpar. Men jag vill ha kvar allt nödvändigt som behövs för att använda datorn. Fungerar det så?
Citera
2009-08-13, 20:21
Medlem
carbsons avatar
oj jag läste nog fel du. läste att du vill formatera UTAN att installera om OS. d.v.s ha en helt tom, clean HDD. men du vill alltså ta bort alla program o filer utan att ta bort OS..

deet tror jag inte går ..om du inte sätter dig o avinstallerar varenda program ett efter ett...men det lämnar ändå massa skräp efter sig.

det bästa är att blåsa rent, installera om Win.
Citera
2009-08-13, 20:23
Medlem
Hehe okej, joo jag vart lite fundersam när jag läste lite om googlade killdisk o läste lite om det och vad det gjorde.

Saken är ju den att jag inte kan installera om mitt vista när jag har tagit bort det.

Men tack för dina snabba svar.
Citera
2009-08-13, 20:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Active KillDisk - Hard Drive Eraser is powerful and compact software that allows you to destroy all data on hard and floppy drives completely, excluding any possibility of future recovery of deleted files and folders. It's a hard drive and partition eraser utility.

Summering: Den tar bort + MBR partitionen.
Det var väl snarare tvärtom som du är ute efter?
Citera
2009-08-13, 20:28
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarraAgger
Hehe okej, joo jag vart lite fundersam när jag läste lite om googlade killdisk o läste lite om det och vad det gjorde.

Saken är ju den att jag inte kan installera om mitt vista när jag har tagit bort det.

Men tack för dina snabba svar.

varför kan du inte det? vad är det för dator du har? hur gammal är den. många nya datorer har en återställings-partition som gör att du kan återställa datorn så att den blir precis som när du köpte den.
Citera
2009-08-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
varför kan du inte det? vad är det för dator du har? hur gammal är den. många nya datorer har en återställings-partition som gör att du kan återställa datorn så att den blir precis som när du köpte den.

Piratkopierat operativsystem, och har ej tillgång till det nu.

Datorn är ganska ny, köpte alla delarna för sig o byggde ihop den själv. Så ingen operativsystem fanns med på köpet eller liknande.
Citera
2009-08-13, 20:50
Medlem
gobbegroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarraAgger
Piratkopierat operativsystem, och har ej tillgång till det nu.

Datorn är ganska ny, köpte alla delarna för sig o byggde ihop den själv. Så ingen operativsystem fanns med på köpet eller liknande.

det går ju alltid att ladda ner operativsystem om du så behagar.
Citera
2009-08-14, 16:45
Bannlyst
Jag har ett probram som heter DiscWizard som jag laddat ner via hårddisktillverkaren Seagates hemsida. Det är ett program som man bränner på en cd och sen startar datorn med så formateras hårddisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in