Hej! I går så köpte jag mig en ny dator, eller ja, ny och ny är väl att ta i. Jag köpte en begagnad billig dator, med plattskärm för 1.900 kronor. Datorn i fråga är väl inte den skarpaste, 1 GB minne, 128 MB grafikkort, 120 GB hdd och någon halvkass AMD-processor. Men, jag ska bara ha den som en backup-dator för arbeten så det är ingen fara på den biten. Jag tänkte dra in debian, en stabil och fin distrubution enligt mitt eget tycke. Men nu när jag installerar med nätverkskabeln i så hittar inte debian nätverket, vilket är jättekonstigt eftersom enligt killen jag köpte datorn av så fungerade allting perfekt. Han var jäkligt trevlig och jag tror inte att han skulle sälja någon dator med trasigt nätverkskort till mig.
Men kan det vara så att debian helt enkelt inte hittar nätverkskortet? Det är trots allt en burk som säkert är cirkus 5-6 år gammal. Ifall det visar sig vara så kan jag lika gärna slänga in en annan dist och ha som server. Fedora eller något trevligt. Men jag är lite fundersam varför i helskotta den inte kan hitta något nätverk trots att sladden är i?