2009-08-13, 00:48
Medlem
Kylvaras avatar
Hej! I går så köpte jag mig en ny dator, eller ja, ny och ny är väl att ta i. Jag köpte en begagnad billig dator, med plattskärm för 1.900 kronor. Datorn i fråga är väl inte den skarpaste, 1 GB minne, 128 MB grafikkort, 120 GB hdd och någon halvkass AMD-processor. Men, jag ska bara ha den som en backup-dator för arbeten så det är ingen fara på den biten. Jag tänkte dra in debian, en stabil och fin distrubution enligt mitt eget tycke. Men nu när jag installerar med nätverkskabeln i så hittar inte debian nätverket, vilket är jättekonstigt eftersom enligt killen jag köpte datorn av så fungerade allting perfekt. Han var jäkligt trevlig och jag tror inte att han skulle sälja någon dator med trasigt nätverkskort till mig.

Men kan det vara så att debian helt enkelt inte hittar nätverkskortet? Det är trots allt en burk som säkert är cirkus 5-6 år gammal. Ifall det visar sig vara så kan jag lika gärna slänga in en annan dist och ha som server. Fedora eller något trevligt. Men jag är lite fundersam varför i helskotta den inte kan hitta något nätverk trots att sladden är i?
Citera
2009-08-13, 00:52
Medlem
Att Debian inte hittar nätverkskortet, så kan det nog vara, ja.. Inget konstigt, Debian kan nog inte ha stöd för _alla_ kort. Har hänt mig också.

Jag hade turen att kunna slå igång Ethernet ROM i bios, då hittades kortet i Debian. Alternativt sätter du bara in ett annat kort på nån PCI-plats.
Citera
2009-08-13, 01:00
Medlem
Kylvaras avatar
Word up. Får rensa mina andra datorer och lådor på jakt efter något annat nätverkskort i morgon, ifall det fortfarande inte fungerar så ryker Xubuntu eller någon annan lättviktare in på datorn.
Citera
2009-08-13, 06:53
Medlem
blueCommands avatar
Kör lspci samt uname -a på din installerade Debian. lspci visar vad som finns på dina PCI-bussar och uname -a ger oss en hint om kärnan du har har stöd för det som lspci visar.
Citera
2009-08-13, 10:04
Medlem
Kylvaras avatar
Löste det genom att byta ut nätverkskortet som jag tog från en annan dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in