Ursprungligen postat av Vädur
Grah!
Här kommer textmaterialet från Expressenlänkarna ovan:
"Jag visste inget om grishuvudet"
Han sålde en fordran till estniska Baltic Inkasso.
Nu är företagaren chockad över deras arbetsmetoder.
- Jag kunde ju inte veta att de skulle dumpa grishuvuden hemma hos företagsledningen, säger han.
I onsdags levererades de blodiga grishuvudena hemma hos fyra personer i ledningen för ett stort svenskt byggföretag.
En av dem som tog emot hotet var vd:n, som bor söder om Stockholm.
- Han har tagit det väldigt hårt, alla tycker naturligtvis att det är väldigt olustigt, säger en representant för företaget.
Skyddas av polisen
Alla fyra familjer som tagit emot hoten har lämnat sina hem, och skyddas av polisen.
En av byggföretagets underleverantörer ansåg sin inte ha fått betalt, och sålde fordran till Baltic Inkasso. Byggföretaget menar tvärtom att det inte finns någon skuld. Totalt handlar striden om nästan tre miljoner kronor.
"Anställda att tänka på"
Nu är underleverantören rädd för att kopplas samman med Baltic Inkasso.
- Därför vill jag inte ha mitt namn i tidningen, jag har kunder och anställda att tänka på. Självklart var det en chock att höra om grishuvudena, jag har ingenting med deras arbetsmetoder att göra.
För en dryg månad sen kontaktade han Baltic Inkasso.
- Jag hittade dem på Internet, de påstod att de kunde driva in skulder som ingen annan kunde driva in. Och så betalade de bäst, helt enkelt.
Sen dess har de fyra personerna i byggföretagets ledning kartlagts av Baltic Inkasso.
- Först fick de ta emot en rad telefonsamtal, sen följdes det upp med de här paketen, säger en företagsrepresentant.
Av NICLAS RISLUND
Inkassoföretaget: Vi har ryska vänner överallt
Det estniska bolaget Baltic Inkasso har kartlagt de fyra hotade familjerna.
- Tro mig, de kommer att betala, säger Leif Torstenberg, som arbetar för Baltic Inkasso i Tallin, Estland.
Under flera veckor har byggföretagets högsta ledning bevakats.
- Vi har tagit reda på ledningens hemliga telefonnummer och deras bostadsadresser, vi har kontakter, säger Leif Torstenberg.
Har ni skickat grishuvudena?
- Jag ser det som en present. Det är väl inte förbjudet att ge presenter?
- Vi skäms inte, det var mer än befogat. De är skyldiga pengar.
Baltic Inkasso har sin bas i Tallin, och har varit verksamt i Sverige i några månader.
De vill inte uppge hur många som arbetar för dem i Sverige.
- Nej, men vi har ryska vänner överallt, som kan komma och knacka på dörren. Det är så vi jobbar.
"Vi rör oss i en gråzon"
- Vi står mittemellan den tunga organiserade brottsligheten, och traditionella inkassoföretag. Vi rör oss i en gråzon, men går inte utanför lagen. Av någon anledning verkar det som om folk har mer respekt för ryska metoder än för svenska.
Det finns en polisanmälan om olaga hot?
- Folk ringer polisen flera gånger i veckan, det är inget konstigt.
För omkring 2 miljoner kronor har Baltic Inkasso köpt den ursprungliga skulden på 2 850 000 kronor från den svenska underleverantören.
- Allt har gåtts igenom av våra jurister, det finns inga tveksamheter kring det kontraktet, vi ska ha våra pengar.
Av NICLAS RISLUND
Familj fick grishuvud på trappan
Utanför dörren hittade de avhuggna blodiga grishuvuden - en varning från företaget Baltic inkasso. Fyra personer i ledningen för byggföretaget och deras familjer hotades.
- De är väldigt skärrade, och har fått skydd av oss, säger Fabian Forsgren som leder polisens utredning.
När vd:n för byggföretaget kom hem till sin villa söder om Stockholm i onsdags stod ett stort paket på trappan.
- Jag såg när polisen kom, de öppnade lådan försiktigt, säger en granne.
Den visade sig innehålla ett blodigt grishuvud.
Samtidigt har likadana lådor levererats till vice vd:n, huvudägaren och ytterligare en person i företagets ledning.
Påminnelse med huvud
Huvudägarens granne Kerim berättar:
- Jag såg att paketet stod där, men kunde ju inte ana vad det innehöll...
- Flera poliser kom och tog hand om det.
Tillsammans med grishuvudena fanns en "påminnelse" om att betala en skuld till Baltic Inkasso.
- Vi tar hoten på yttersta allvar, och det gör de som tagit emot dem också. Dels har de själva förstärkt skyddet kring sina familjer, dels har de fått hjälp av oss, säger Fabian Forsgren vid Söderortspolisen.
Enligt uppgift till Expressen rör det sig om en svensk underleverantör som inte anser sig ha fått betalt, och som överlåtit skulden till det estniska inkassoföretaget Baltic Inkasso.
"De är riktigt skärrade"
- Vi har rubricerat brottet som olaga hot, möjligen kommer rikskriminalen att ta över ärendet, säger Fabian Forsberg.
Samtliga fyra familjer bor nu på andra adresser.
- De är riktigt skärrade, har tagit det väldigt hårt, säger Forsberg.
Byggföretaget, som har sitt huvudkontor söder om Stockholm, omsätter runt 300 miljoner kronor och har cirka 150 anställda.
Expressen har sökt de fyra personer i ledningen som utsatts för hot, men de har avböjt att kommentera.
Av NICLAS RISLUND
och TERESE CRISTIANSSON