• 1
  • 2
2009-08-12, 15:36
Medlem
Kurt1s avatar
Det är ju en djungel med olika elbolag sen privatiseringen och alla hävdar de naturligtvis att just de är billigast och bäst. Men vilket elbolag ska man välja egentligen? Det är inte helt lätt att jämföra och det blir lätt väldigt mycket jobb med det, och man vill ju helst ägna sin lediga tid åt nåt roligare.

Nån som vet vilket elbolag som är bäst?
Citera
2009-08-12, 15:40
Medlem
ugge_das_boots avatar
www.elpriskollen.se
Citera
2009-08-12, 15:47
Medlem
Sconemans avatar
http://elskling.se/
Citera
2009-08-12, 16:09
Medlem
Anteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
www.elpriskollen.se

Den är väl mer att rekommendera jämnfört med elskling.se
Citera
2009-08-13, 20:29
Medlem
jag skulle passa mig för de allra minsta bolagen (de har en tendens att gå i KK), sen skulle jag gå in på elpriskollen.se (det är statliga energimarknadsinspektionen som äger siten) den anser jag vara mycket mer trovärdig än tex elskling.se som är en privat site (inget fel i det iofs men risken för att de pushar mer för vissa bolag än andra är ju överhängade då det är en vinstdrivande site) och som dessutom tar betalt av elhandelsbolagen. De bolag som har haft nöjdaste kunder är Dala Kraft och Telge energi enligt nån undersökning som jag läste nyss.
Citera
2009-08-13, 20:40
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsonleon
jag skulle passa mig för de allra minsta bolagen (de har en tendens att gå i KK), sen skulle jag gå in på elpriskollen.se (det är statliga energimarknadsinspektionen som äger siten) den anser jag vara mycket mer trovärdig än tex elskling.se som är en privat site (inget fel i det iofs men risken för att de pushar mer för vissa bolag än andra är ju överhängade då det är en vinstdrivande site) och som dessutom tar betalt av elhandelsbolagen. De bolag som har haft nöjdaste kunder är Dala Kraft och Telge energi enligt nån undersökning som jag läste nyss.

telje energi är ett av de dyraste ... då de plockar ut "En fast avgift på 33 kr/månad (inkl. moms) för dig som
bor i villa eller 41 kr/månad (inkl. moms) för dig som bor
i lägenhet tillkommer"

för en stackare i lägenhet betyder det då 492 kr på ett år... vilket kan vara 2 månaders elförbrukning !
Citera
2009-08-13, 20:41
Medlem
ugge_das_boots avatar
och el är ju el... det skiljer ju inte på kvaliten man får ur väggen... så det billiagste ska man ta
Citera
2009-09-01, 17:24
Medlem
Kurt1s avatar
Tack. Elpriskollen verkar bra. Men det elbolag som jag har är inte med där.

Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
och el är ju el... det skiljer ju inte på kvaliten man får ur väggen... så det billiagste ska man ta

Är det helt säkert? Vissa elbolag kanske orsakar strömavbrott oftare än andra?
Citera
2009-10-11, 20:56
Medlem
Citat:
Är det helt säkert? Vissa elbolag kanske orsakar strömavbrott oftare än andra?

Det spelar ingen roll, blir det strömavbrott är det ditt lokala nätbolag som står för servicen.
Citera
2009-10-12, 00:04
Medlem
pojoels avatar
Kundkraft fixar biffen

http://www.kundkraft.se/

Telge energi vill jag inte ta i med välisolerad tång. Vindkraftspuckon!

Detta året var det Kraft & Kultur som vann Kundkrafts upphandling åt mig.
Jag fick NordPoolspriset + 6 öre/kWh. Jag har rörligt pris. Ingen fast avgift.
Iofs är K&K snudd på för flummigt det också, men de var ju billigast i år.
Mitt bästa pris hittills var NordPool + 3.75 öre. Då var det Skellefteå Kraft som vann.

Synd att det inte finns någon ruta att kryssa i om man bara vill ha kärn- och vattenkraft...
Citera
2009-10-12, 00:13
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsonleon
... De bolag som har haft nöjdaste kunder är Dala Kraft och Telge energi enligt nån undersökning som jag läste nyss.
Inte så konstigt. Telge nischar ju sig mot miljömuppar, som är överlyckliga om de får förmånen att låta alla andra betala subventioneringen av deras jädra fågelavrättningsmaskiners jämmerliga elproduktion.
http://www.vindstat.nu/driftsamfalla.htm
I skrivande stund producerar vindkraftverken 17% av teoretiskt möjlig effekt. Ofta ligger de på ensiffrigt...
Citera
2009-10-19, 19:49
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
http://www.kundkraft.se/

Telge energi vill jag inte ta i med välisolerad tång. Vindkraftspuckon!

Detta året var det Kraft & Kultur som vann Kundkrafts upphandling åt mig.
Jag fick NordPoolspriset + 6 öre/kWh. Jag har rörligt pris. Ingen fast avgift.
Iofs är K&K snudd på för flummigt det också, men de var ju billigast i år.
Mitt bästa pris hittills var NordPool + 3.75 öre. Då var det Skellefteå Kraft som vann.

Synd att det inte finns någon ruta att kryssa i om man bara vill ha kärn- och vattenkraft...
Kundkraft är ju rena skiten som jag inte fattar att vissa lättlurade gått på!
Kollegan fick ett pris hos Vattenfall på spot+5.90 öre/kwh för rörligt via Kundkrafts upphandling. Tecknar man direkt via Vattenfall får man spot+3.60, rena blåsningen av Kundkraft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in