2009-08-12, 15:25
Medlem
Hejsan!

Jag har blivit lite nostalgisk utav mig, och skulle vilja prova på att köra olika äldre operativsystem i Virtual PC 2007, däribland Windows 1.0.

Jag måste fråga vart man kan ladda ner disketterna, vilken MS-DOS version som krävs och var jag hittar den, samt hur jag installerar detta i Virtual PC 2007. Vet att jag har försökt innan, men då har det blivit något strul, så därför så kollar jag med alla här.

Vore tacksam för all hjälp!

Citera
2009-08-12, 15:30
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladnicke3
Hejsan!

Jag har blivit lite nostalgisk utav mig, och skulle vilja prova på att köra olika äldre operativsystem i Virtual PC 2007, däribland Windows 1.0.

Jag måste fråga vart man kan ladda ner disketterna, vilken MS-DOS version som krävs och var jag hittar den, samt hur jag installerar detta i Virtual PC 2007. Vet att jag har försökt innan, men då har det blivit något strul, så därför så kollar jag med alla här.

Vore tacksam för all hjälp!

Du vet om att Windows var dosbaserat fram tills version 3.1 släpptes va?
Citera
2009-08-12, 15:34
Medlem
orkarNs avatar
Flyttar till Windows.

/mod
Citera
2009-08-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulse202
Du vet om att Windows var dosbaserat fram tills version 3.1 släpptes va?

Japp, det vet jag om. Det är därför som jag måste installera en vis MS-DOS version först, innan jag kan ge mig in i att installera Windows 1.0.
Citera
2009-08-12, 16:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Lite OT kanske, men är det inte lite märkligt att det inte dykt upp färdiga installationer av allt sånt här? VirtualPC har ju funnits ett tag, och innan dess VMWare men ändå är det väldigt sällan man ser en torrent där någon installerat och konfiguerat en virtuell maskin för ett enskilt ändamål. Server-trials har jag sett från exempelvis Microsoft, men det är allt.
Citera
2009-08-12, 16:31
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns färdiga Players att ladda ner till WMware, leta upp några sådana, alla olika gamla Windows...

Tror du kommer får stora problem med att få Windows 1.0 att starta faktiskt.
Citera
2009-08-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns färdiga Players att ladda ner till WMware, leta upp några sådana, alla olika gamla Windows...

Tror du kommer får stora problem med att få Windows 1.0 att starta faktiskt.

Har du en länk till WMware?
Citera
2009-08-13, 15:29
Medlem
Threedots-deads avatar
Tidiga Windowsversioner funkar att köra via DosBox annars. Installerade 3.1 härom dagen.
Citera
2009-08-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladnicke3
Jag måste fråga vart man kan ladda ner disketterna

Disketter"na" är väl lite att ta i. Win 1 går la på sisådär 1 mb

Hursomhelst finns en hemsida på nätet (http://www.google.se). Har du provat den nångång? Efter en halv minuts googlande hittade jag två st windows 1.0 torrents.

http://thepiratebay.org/torrent/3280...ows_1.0_(1986_)

http://thepiratebay.org/torrent/3220...ft_Windows_1.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in