2009-08-12, 13:22
Medlem
sceptics avatar
Ett Google maps-baserat program som anger när och i vilken riktning solen går ner var som helst på jorden, vilket datum som helst. Genom att placera en markör på valfri plats kan man se när solen går ner och vilket håll man ska titta åt för att se solnedgången/uppgången. Praktiskt om man tänkt sig att exempelvis fota Eiffeltornet baklyst med solnedgången den 15e mars 2013 och vill veta var man ska stå. Programmet finns att tanka ner på http://stephentrainor.com/tools och kräver Adobe Air, som finns länkat på samma sida. Programmet är gratis, på riktigt. Inget trams med 30 dagar trial eller krav på registrering, bara att tanka och installera.
Citera
2009-08-12, 14:01
Medlem
kqrs avatar
Intressant, men jag trodde att solen gick upp i öster och ned i väster?
Citera
2009-08-12, 15:10
Medlem
sceptics avatar
Jo, visst är det så. Fördelen med det här programmet är ju att man kan få en detaljerad "riktning" på solnedgången, så att man kan planera i detalj var man ska stå (på ett par meter när) för att få med solnedgången i en bild. Sen talar ju programmet också om när solen går upp och ner, det kan ju vara smidigt att veta på förhand.
Citera
2009-08-12, 16:48
Medlem
kqrs avatar
Ja, okej, då kanske jag förstår tanken lite bättre. Vore det inte något att kombinera detta med preliminärt väder, som uppdateras efter hand?
Citera
2009-08-12, 16:50
Medlem
sceptics avatar
Jo visst, den tanken har slagit mig med. Men nu är det ju inte jag som knåpat ihop programmet, så...
Citera
2009-08-13, 17:12
Medlem
Man kan väl kolla detta i google earth också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in