2025-02-13, 11:19
Medlem
Bawsbawsbawss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Inte ens när jag var liten har jag sagt någonting, samma fortfarande.
"Funkar för mig" som någon TV-kanal sa i reklamen.

Är det så att någon försöker öppna dörren när jag sitter på dass, så säger jag att "det är upptaget!". Inte ens i skolans yngre åldrar sa jag något, de andra räckte upp handen och frågade "fröken, får jag lof att gå på toa?", men jag, jag bara gick.

"Kom in!" i glad ton är annars en klassiker när folk rycker i dörren.
Citera
2025-02-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Jag brukar tvätta händerna när jag är på toaletten. Bör väl fungera om du nu måste redogöra för din omgivning att du ska förflytta till bajslokalen.

Eller så säger du ursäkta jag kommer strax tillbaka. Tror folk fattar när du försvinner in på toaletten.

Jag funderade också på att man kan säga "Ursäkta jag måste gå och tvätta händerna". Det är ju inte osant heller då själva förfarandet ofta avslutas med handtvätt.

Fast jag minns ett ställe jag hängde på mycket, där jag använde toan mer än en gång under en kväll eller hur länge jag nu var där. Har för mig jag bara frågade om jag fick låna toan, men aldrig specificerade vad jag skulle göra där.
Citera
2025-02-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bawsbawsbaws
"Kom in!" i glad ton är annars en klassiker när folk rycker i dörren.

När någon utanför börjar bli aggressiv eller något när man är på toa på något ställe, är ytterst irriterande. Speciellt om man inte använt toan länge.

Jag tycker det är pinsamt att behöva ha en konversation inifrån toaletten. Fast är det en komplett galning utanför måste man kanske lugna denna stolle...
Citera
2025-02-13, 11:33
Avslutad
"Gå på dass."
Citera
2025-02-13, 11:35
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Martin Kellerman hade en tecknad serie i Aktuell Rapport innan han började med Rocky. Där var det mycket stomiskämt, t ex var det någon som ursäktade sig vid ett middagsbord med att "jag måste ut och tömma stomipåsen".
Citera
2025-02-13, 11:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Hade Rickard andersson varit i närheten hade jag inte sagt ett knyst!

Jag tror inte att "McIver" sa någonting, han verkar vara det tysta typen när han ska gå på toa..
https://www.youtube.com/watch?v=UKTNWI0eYJ4
Citera
2025-02-13, 11:47
Medlem
Jag brukar säga att jag ska på muggen, om jag behöver specificera så brukar jag säga att jag ska lämna Bruno på simskolan för nr 2. För nr 1 så brukar jag säga att jag behöver piri.
Citera
2025-02-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
"Gå på dass."

Är detta uttryckssätt verkligen vanligt utanför Malmö och Skåne? Hur är det med "gå och pissa" eller "gå och skita"?
Citera
2025-02-13, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Är detta uttryckssätt verkligen vanligt utanför Malmö och Skåne? Hur är det med "gå och pissa" eller "gå och skita"?

Ingen aning. Vet inte var jag plockat upp det, men det är i alla fall inte från Skåne.
Citera
2025-02-13, 11:58
Medlem
KulStyvings avatar
Kommer ihåg en jobbarkompis som brukade förkunna att nu skulle han gå och ta en god vän i handen.
Citera
2025-02-13, 12:20
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Gå på le mug.

Önskar att det fanns en direkt motsvarighet i svenskan till engelskans shitter.

Tänker du på "go to the shitter" då typ, eller hur används det på engelska?

Isåfall är väl "gå till skithuset" inte långt ifrån.

Själv säger jag nog bara "gå på toa", "gå på toaletten" eller om det är fint folk som kan bli bestörta i närheten "gå och tvätta händerna".

För övrigt - ni som anser att "dass" är Skånska, vad kallar ni "utedass"??
Citera
2025-02-13, 12:27
Medlem
Beror på situationen;
Dagligdags, "gå på muggen".
Annars mest "ursäkta mig" och så gå från bordet.
Finns ingen anledning att prata mer om det. Såvida du inte talar med din husläkare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in