• 1
  • 2
2009-08-11, 17:15
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dn.se/opinion/debatt/stoc...rutor-1.928241

Vad anser ni om tankegångarna i artikeln? Håller ni med dem?
Citera
2009-08-11, 17:19
Medlem
walkaboutss avatar
Låter bra.
Citera
2009-08-11, 17:50
Medlem
hejdamans avatar
Jag tycker det är helt SJUKT att missbrukare inte kan gå och byta ut sina smutsiga verktyg nånstans!! Vad är egentligen argumenten mot sprututbyten?
Jag kan inte komma på ett enda ett förutom att dom kanske tycker att sprututbyten främjar missbruk.
Citera
2009-08-11, 17:54
Medlem
Sprutbyte, en självklarhet!

Absolut bör sprututbytesprogram startas i alla stora och medelstora svenska städer!!

Jag tror det kan verka preventivt i många syften, då med HIV och andra blodsmittande sjukdomar i första tanke.
Citera
2009-08-11, 17:56
Medlem
Bob Luntas avatar
Jag trodde sprututbyte handlade om bukakke-film.

OnT: Klart att pundare måste kunna få byta sina sprutor nånstans. Att inte kunna skydda även pundare mot sjukdomar som HIV kommer kosta oss som samhälle mycket.
Citera
2009-08-11, 18:03
Medlem
De som är emot detta är såna som tänker att dom ska fan inte betala pengar för några jävla knarkare.

Ont: jag håller med, mycket utav skiten med att skita (EDIT: lol, skulle ju såklart stå skjuta.) är ju just sjukdomar och skit man får av sprutorna.

Det viktigaste är ju också att minska sjukdomar, och det är ju inte bara missbrukare som det här hjälper.
Senast redigerad av Mr.Dee 2009-08-11 kl. 18:09.
Citera
2009-08-14, 19:01
Medlem
hejdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
De som är emot detta är såna som tänker att dom ska fan inte betala pengar för några jävla knarkare..

Det jag tänker då är att dom får ju betala ännu mer i slutändan av att inte ha nåt sprututbyte. Jag kan inte komma på nåt bra argument för att inte ha sprututbyten i Sverige. Jag får kolla närmare på detta.
Citera
2009-08-14, 21:15
Medlem
wealthofinfos avatar
Fria sprutor och fritt heroin på skattebetalarnas bekostnad vore en ännu bättre idé. De som vill åtnjuta denna lyx får skriva på ett avtal. De skall förbinda sig att genomgå en grundlig hälsoundersökning, deklarera hur länge de missbrukat samt deras aktuella dagsdoser. De förbinder sig att genomgå en behandling där dagsdosen gradvis sänks och mot slutet kan man kanske sätta in metadon vid behov. Målet är att bli de skall bli rena genom en gradvis sänkning av dagsdosen tills man når noll. Under slutfasen blir det vita dagar mellan de dagar man får en minimidos. I slutändan är man förhoppningsvis ren. En kompetent läkare följer minutiöst upp varje fall med viktkontroll och blodprov etc. Läkaren bestämmer den mängd som skrivs ut. Man kvitterar alltså ut sin dagsdos varje dag för att förhindra okontrollerat bruk eller langning. Injicering sker på kliniken i steril miljö. En sovsal med sängar tillhandahålls. (Miss)bruket av substansen sker under ordnade former och i och kontrollerad miljö.

De som inte klarar av denna process är sannolikt för evigt förlorade i heroindimman. Men man har i alla fall fångat upp dem och ger dem rena verktyg och rent heroin i lagom mängd baserat på deras behov och hälsotillstånd. På så sätt räddar man liv. Man kan också upprepa behandlingen efter ett tag för att se om objektet är mer mottagligt denna gång.

Det låter kostsamt. Men jag är övertygad om att det i slutändan blir en vinst för stat, samhälle och till syvende och sist den enskilde medborgaren. Att köpa in rent heroin wholesale från tex Afghanistan skulle bli hyfsat billigt i jämförelse med gatupriserna. Man sparar in en massa på vårdresurser vid överdoser och inte minst polisiära insatser samt alla de försäkringsärenden som genereras vid stöld och andra brott som begås för att finansiera missbruket. Staten sparar pengar, polisen kan fokusera på våldsbrott och väpnade rån, akutvården kan ta hand om trafikolycksfall istället för heroinister som överdoserat, folk får ha sina saker ifred, försäkringspremier blir lägre, man slipper kanyler i sandlådor och på offentliga toaletter och till sist...liv räddas och förhoppningsvis kan ett antal förtappade själar ledas tillbaka till ett värdigt liv.

Ett program likt detta borde utarbetas i detalj och exekveras utav FN. Alla medlemsländer skulle vara tvingade att följa direktiven. Fredsbevarande trupper kan vara dem som säkrar vallmofälten och se till att produkten köps direkt utav bondekollektiv utan smutsiga mellanhänder. Låt gå att FN är förhållandevis korrumperat på många nivåer. Men det är i alla fall bättre än att pengarna hamnar i tex Talibanernas fickor.

Naivt? Måhända. Men tanken är god.
Citera
2009-08-14, 21:57
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wealthofinfo
text.

Någon som vet hur det går för det där Danska projektet där heroinister skulle få gå till sjukmottagningar och injicera lagligt heroin 2ggr/dag så de kunde sköta arbete, ha boende och ett drägligt liv? Skulle spara mkt cash trodde dom som initierade projektet, men sen har jag inte hört så mkt mer...
Citera
2009-08-14, 23:49
Medlem
dharmabumps avatar
I Sverige lyder parollen: "Det ska vara jobbigt att knarka!" Vad vi ser (och genomlider) är en folkhälsokatastrof. Lagstiftare och opinionsbildare har blod upp till armbågarna.
Citera
2009-08-14, 23:58
Medlem
Gunjas avatar
Självklart ska kanyler inte vara gratis, herregud.
Jag tänker inte betala för någon sprutnarkoman, dom får gärna hålla på med det så länge jag slipper betala.
Citera
2009-08-15, 00:31
Medlem
SMD FBs avatar
Jag tycker att staten visar upp lite dubbelmoral.

Till exempel: en av de största farorna med ett heroin-missbruk är att åka på taskiga blodsjukdomar, HIV, HCV etc. Men ändå så gör dom det mycket svårare för missbrukare att hitta rena verktyg, och det gör dom medvetet!

Tror att dom har väldigt svårt att förstå hur det egentligen ligget till hos en avarage missbrukare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in