2009-08-10, 20:25
Bannlyst
Enligt vetenskapen så expanderar bara inte universum, de har bevis för att expansionen även accelererar! Och visst, jag kan bara hålla med om att det ser ut som att så är fallet - men man kan även se det som att universum krymper och blir mindre i en allt mer accelererande fart!

Som vetenskapen ser det så växer universum eftersom avståndet mellan oss och galaxhopar, som är så långt ifrån oss så att gravitationen ej kan verka, växer med en accelererande fart! Vetenskapen säger att galaxhop efter galaxhop tillslut kommer att försvinna bakom ljushorisonten - alltså att de färdas så snabbt bort ifrån oss så att ljuset inte kan nå oss!

Vad innebär då detta? Jo, när alla galaxhopar, som inte binds till oss via gravitation, har försvunnit bakom ljushorisonten så har i realiteten vårat universum krympt! Vårat universum kommer bara bestå av de galaxer som binds samman av gravitationen!

Alltså krymper vårat universum! Eller ja, universum både krymper och växer - samtidigt!
Eller tänker jag fel?
Citera
2009-08-10, 20:33
Medlem
egon02362s avatar
Det där lät avancerat, men alltså vetenskapsmännen hävdar väl att universum kommer nå eller har nått en punkt där universum ej expanderar längre, alltså fortsättninen av TBB? Universum kommer då att börja krympa och tillslut implodera totalt, något de kallar för The Big Crunch (jag vet, scientists are funny). Sedan har jag läst någonstans att svarta hål är en del av beviset för att universum kommer implodera, men det är jag inte 100 % säker på.
Citera
2009-08-10, 20:35
Medlem
_RHCP_s avatar
Eftersom allt expanderar gör även avstånden det, inte säker på hela din gravitations-teori där, men jag tror inte du kan säga att vi kymper och expanderar samtidigt.
Citera
2009-08-10, 20:35
Medlem
carbsons avatar
universum består ju inte bara av galaxer utan av massa annat som t.ex anti-materia, mörk materia och mörk energi så jag tror inte att universum krymper.
Citera
2009-08-10, 20:37
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon02362
... något de kallar för The Big Crunch

jag har tillmoed hört uttryck som "The Big Gnab" bang baklänges....
Citera
2009-08-10, 20:39
Bannlyst
Citat:
Det där lät avancerat, men alltså vetenskapsmännen hävdar väl att universum kommer nå eller har nått en punkt där universum ej expanderar längre, alltså fortsättninen av TBB? Universum kommer då att börja krympa och tillslut implodera totalt, något de kallar för The Big Crunch (jag vet, scientists are funny). Sedan har jag läst någonstans att svarta hål är en del av beviset för att universum kommer implodera, men det är jag inte 100 % säker på.

Ja visst! Det jag försöker säga att både "The Big Crunch" och "The Big Rip" är giltiga öden för universum samtidigt! Relationen mellan den materia som inte binds av gravitationen kommer att sluta i "The Big Rip" samtidigt som gravitationsbunden materia kommer sluta i "The Big Crunch"!
Citera
2009-08-10, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Eftersom allt expanderar gör även avstånden det, inte säker på hela din gravitations-teori där, men jag tror inte du kan säga att vi kymper och expanderar samtidigt.

Ett annat sätt att säga det på är att vårat observerbara universum växer till en viss gräns för att därefter börja minska! Medan det total universumet hela tiden växer!

Alltså att vårat observerbara universum kommer att gå "the big crunch" till mötes.
Samtidigt som det totala universumet kommer att gå "the big rip" till mötes!
Citera
2009-08-10, 20:44
Medlem
egon02362s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Ja visst! Det jag försöker säga att både "The Big Crunch" och "The Big Rip" är giltiga öden för universum samtidigt! Relationen mellan den materia som inte binds av gravitationen kommer att sluta i "The Big Rip" samtidigt som gravitationsbunden materia kommer sluta i "The Big Crunch"!

Universum är ett större mysterium än meningen med livet men kan även ha svaret till detta, jag måste dock säga att jag har svårt att se att det kommer sluta olika för olika typer av materia, men eftersom det är omöjligt att säga i dagens läge så avstår jag med att ge sanningen Men en gissning är ju att ödena isf. sammanfaller och bilder ett slags materiskt vakuum eller nangijala
Citera
2009-08-10, 20:46
Bannlyst
Citat:
Universum är ett större mysterium än meningen med livet men kan även ha svaret till detta, jag måste dock säga att jag har svårt att se att det kommer sluta olika för olika typer av materia, men eftersom det är omöjligt att säga i dagens läge så avstår jag med att ge sanningen Men en gissning är ju att ödena isf. sammanfaller och bilder ett slags materiskt vakum eller nangijala

Se det inte som olika typer av materia, se det som olika typer av relationer mellan materia!
Citera
2009-08-10, 20:46
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonnyBonds
Ett annat sätt att säga det på är att vårat observerbara universum växer till en viss gräns för att därefter börja minska! Medan det total universumet hela tiden växer!

Alltså att vårat observerbara universum kommer att gå "the big crunch" till mötes.
Samtidigt som det totala universumet kommer att gå "the big rip" till mötes!

Som jag förstod ditt första inlägg trodde jag du menade att vi krympte och expanderade samtidigt, vilket jag fann osannolikt

Observerbara? Så långt vi ser eller vad menar du? Finns bara ett universum för mig, och det expanderar. Sen att det vänder är en annan sak, men det är inte vad din tråd handlar om.
Citera
2009-08-10, 20:50
Medlem
jolindbes avatar
Citat:

Enligt de senaste beräkningarna tyder ingenting på att det skulle bli en Big Crunch, Gnab Gib, eller vad man nu vill kalla det. Universums expansion accelererar.
Citera
2009-09-04, 01:41
Medlem
Borde inte accelerationen kunna minska och efterhand bli negativ då? Fick en idé nu om att universum, eller ja materiat i universum, expanderar till en viss punkt och sedan dras ihop igen. Big Bang - Big Gnab (eller vad man nu vill kalla det) - Big Bang - Big Gnab - repetera i oändlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in