2009-08-10, 17:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Denne man var mycket omskriven och verkligen ökänd under 1960-talet. 47-årige Söving Holmström ansågs som Sveriges farligaste egendomsförbrytare.

Internen Holmström och hans kumpaner åtalades vid ett extrating i Mellerud fredagen den 13 augusti 1965. Hans kumpaner var en 28-årig speditör från Borås, en 30-årig billakerare från Eskilstuna samt en 32-årig svetsare från Skara. Den sistnämnde var också bror till Holmströms fästmö. Av denna fyrklöver var tre (3) av dem interner på den öppna anstalten Västergården i Dalsland.

Internerna åtalades för sex (6) kassaskåpskupper, elva (11) inbrott och tio (10) bilstölder under månaderna maj, juni och juli 1965. Det stod helt klart att Holmström var den som hade planerat samt givit orderna.

Under de senaste tolv (12) åren hade "mästertjuven" Holmström varit fri i endast sex (6) veckor.

De hade bl.a stulit ihop 3300 kr i kontanter samt varor och verktyg för 2000 kr. I en av de sista kupperna, så var ligan tvungna att överge ett kassaskåp i Färgelanda som innehöll inte mindre än 35 000 kr.

Åklagaren yrkade på förlängd internering för de tre (3) häktade. Den 32-årige mannen från Skara, som hade varit chaufför, hade fått vara på fri fot. I hans fall yrkade åklagern på ovillkorlig dom.

Vet ej vad domen blev, men dom meddelades den 26 augusti.

Är det någon annan, som har hört talats om Sölving Holmström förut? Kanske med mera info om honom?
Citera
2009-08-15, 13:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ligans domar.

Dynamitarden Sölving Holmström och hans tre (3) kumpaner dömdes av häradsrätten i Vänersborg, torsdagen den 26 augusti 1965.

Det var under vistelsen på Västergården i Erikstad som trion hade begått en mängd brott.

Holmström dömdes till en minsta tid av tre (3) års internering. Eskilsson från Borås till en minsta tid av två (2) års internering. Mårtensson från Eskilstuna fick 10 månader.

Mannen från Skara, som hade varit chaufför under inbrottsturnéerna fick fängelse i sex (6) månader.

Vid rättegången i Mellerud så sade Holmström "Jag har varit en idiot".
Citera
2012-05-23, 23:22
Medlem
Min pappa som är uppvuxen i Tibro har berättat om när Holmström en gång jagades där. Han blev fasttagen men slank ur sin kavaj, varpå han simmade över en å men fångades in igen. Om det var i samma veva eller någon annan gång vet jag inte, men han hade tydligen också lyckats få tag i nycklarna till sin fängelsecell med hjälp av ett avbrutet stolsben, och på så sätt kunnat rymma. En spännande karaktär!
Citera
2012-05-25, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sölving Holmström - västra Sveriges rubrikskapare.

Citat:
Ursprungligen postat av jg24gbg
Min pappa som är uppvuxen i Tibro har berättat om när Holmström en gång jagades där. Han blev fasttagen men slank ur sin kavaj, varpå han simmade över en å men fångades in igen. Om det var i samma veva eller någon annan gång vet jag inte, men han hade tydligen också lyckats få tag i nycklarna till sin fängelsecell med hjälp av ett avbrutet stolsben, och på så sätt kunnat rymma. En spännande karaktär!

Holmström var ofta på tapeten under 1960-talet i västra Sverige. Alla som själva har upplevt detta årtionde, minns säkert alla dessa "Sölving-rubriker" i pressen. Inte enbart p.g.a. av de brott han begick utan minst lika mycket p.g.a. alla hans spektakulära rymningar.

Ja, Sölving Holmström måste ha varit en spännande och intressant person.
Citera
2017-03-14, 19:22
Medlem
Hans satt en gång på restaurang och åt när två poliser som fått en rapport om att han befann sig där dök upp. Då hade han rest sig upp och hoppat ut genom rutan och försvunnit.

Han hade under en viss tid borrat upp myntfacken på gamla bensintankar och tagit pengarna. När han åkt fast hade han sagt: jag är oskyldig, jag har ju min pension att leva på. Varför skulle jag göra något sådant?
Citera
2017-03-14, 22:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mästerrymmaren Sölving Holmström.

Citat:
Ursprungligen postat av Minidoozer
Hans satt en gång på restaurang och åt när två poliser som fått en rapport om att han befann sig där dök upp. Då hade han rest sig upp och hoppat ut genom rutan och försvunnit.

Han hade under en viss tid borrat upp myntfacken på gamla bensintankar och tagit pengarna. När han åkt fast hade han sagt: jag är oskyldig, jag har ju min pension att leva på. Varför skulle jag göra något sådant?

De personer som växte upp under 1950- och 60-talen kommer än idag väl ihåg denne man eller "Mästerrymmaren" som han kom att kallas. Inte minst p. g. a. hans ovanliga förnamn.

Man växte upp med ständiga löpsedlar och braskande rubriker när Sölving var på fri fot.

Sölving verkar ha hållit till hela tiden i västra Sverige och kanske kom han därifrån någonstans? Någon som vet var han egentligen kom ifrån? Han var född ca 1918 så han lär ha varit avliden många år.

Minns en gång hur det hade kommit in tips till polisen att han befann sig i en skog som inte låg långt ifrån där jag bodde. Mycket riktigt visade det sig att det var Sölving så poliserna jagade honom ordentligt men han sprang ifrån dem. Så han klarade sig den gången men åkte snart fast igen.
Citera
2017-03-16, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ingen glömmer Holmström".

I följande länk omnämns Sölving litet kortfattat:

Sölving Holmström i Skövde.

Citat:

"- Den trappan kunde vara mycket lång. Uppför den slä*pade man mången fyllerist och andra, kända och mindre kända. I källaren var det garage och på baksidan en min*dre rastgård med högt plank, minns han. Den mest kände och omskrivne som vilade ut i de gamla arrestlokalerna var förstås dynamitarden, mästerrymmaren, med mera, Sölving Holmström. Denne föredrog dock att göra vistel*sen så kortvarig som möjlig. Tydligen trivdes han inte i det trånga polishuset. Hans rymning, makalös fräck, en ti*dig sommarmorgon tillhör de klassiska."
Citera
2017-03-16, 23:48
Medlem
Efter att ha läst om alla mycket grymma och våldsamma gärningsmän här på forumet så förefaller Holmström vara en förhållandevis "harmlös" brottsling. Han och kumpanerna ställde onekligen till en del då de stal från människor och sprängde kassaskåp. Dock verkar det ha funnits en frånvaro av våld i alla hans gärningar. Ett våld som tyvärr verkar vara mer regel än undantag i övriga trådar. Sedan kan jag inte låta bli att fascineras av dessa mästerrymmare, som ideligen lyckas rymma utan att ta till våld eller finns det inslag av våld i händelser kring Holmström?
Finns det någon bild på Holmström?
Citera
2017-03-17, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den notoriske rymmaren Holmström.

Citat:
Ursprungligen postat av Enannorlundatanke
Efter att ha läst om alla mycket grymma och våldsamma gärningsmän här på forumet så förefaller Holmström vara en förhållandevis "harmlös" brottsling. Han och kumpanerna ställde onekligen till en del då de stal från människor och sprängde kassaskåp. Dock verkar det ha funnits en frånvaro av våld i alla hans gärningar. Ett våld som tyvärr verkar vara mer regel än undantag i övriga trådar. Sedan kan jag inte låta bli att fascineras av dessa mästerrymmare, som ideligen lyckas rymma utan att ta till våld eller finns det inslag av våld i händelser kring Holmström?
Finns det någon bild på Holmström?

Det var just avsaknaden av våld gentemot andra människor som gjorde Sölving så "populär". Har inget minne av att han skulle ha tagit till våld och skadat någon.

Ja, han lyckades rymma ideligen. Gång på gång. Varje gång detta skedde blev det artiklar och stora rubriker i stil med "Sölving på rymmen igen". Att han ändå kunde klara så länge som han gjorde ibland när han var på rymmarstråt kan ha berott på att han fick hjälp i gårdar och stugor.

Foto på rymlingen publicerades i media ibland efter alla hans otaliga rymningar men jag kommer idag inte ihåg hans utseende.
Citera
2019-03-21, 21:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Intressant att kvällens Veckans brott tog upp den legendariske kassaskåpssprängaren och rymmaren Sölving Holmström.

https://www.tidaholm.se/kultur--fritid/tidaholms-museum/nyheter/2019-03-20-tidaholms-museum-i-veckans-brott-pa-svt.html
Citera
2019-03-22, 09:30
Medlem
NocturnalLights avatar
Någon som hittat något om honom i mer nutid. Hittar honom inte i någon av de databaser som finns. Bytt namn?
Citera
2019-03-22, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sölving - en intressant person.

Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalLight
Någon som hittat något om honom i mer nutid. Hittar honom inte i någon av de databaser som finns. Bytt namn?

Jag skulle gärna vilja veta det exakta årtalet han föddes och var någonstans.

Han kan förstås ha bytt namn. Sölving är ju inte precis ett vanligt förnamn.

Han föredrog ju att mesta dels hålla till i västra Sverige. Den sista uppgiften jag har läst om honom är att han arresterades den 7 juli 1971 i Tidaholm.

Sölving måste ha varit född 1917-18 eftersom har var 47 år 1965. Idag måste han vara avliden.

(FB) Mästertjuven och mästerrymmaren: Sölving Holmström. Mellerud, 1965.

Detta inlägg bör handla om händelsen i Kungsbacka. Vid det tillfället råkade han bli sittande intill självaste polischefen i staden och satte därför full fart ut till friheten via en stor glasruta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-22 kl. 14:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in