Citat:
Ursprungligen postat av
Minidoozer
Hans satt en gång på restaurang och åt när två poliser som fått en rapport om att han befann sig där dök upp. Då hade han rest sig upp och hoppat ut genom rutan och försvunnit.
Han hade under en viss tid borrat upp myntfacken på gamla bensintankar och tagit pengarna. När han åkt fast hade han sagt: jag är oskyldig, jag har ju min pension att leva på. Varför skulle jag göra något sådant?
De personer som växte upp under 1950- och 60-talen kommer än idag väl ihåg denne man eller "Mästerrymmaren" som han kom att kallas. Inte minst p. g. a. hans ovanliga förnamn.
Man växte upp med ständiga löpsedlar och braskande rubriker när Sölving var på fri fot.
Sölving verkar ha hållit till hela tiden i västra Sverige och kanske kom han därifrån någonstans? Någon som vet var han egentligen kom ifrån? Han var född ca 1918 så han lär ha varit avliden många år.
Minns en gång hur det hade kommit in tips till polisen att han befann sig i en skog som inte låg långt ifrån där jag bodde. Mycket riktigt visade det sig att det var Sölving så poliserna jagade honom ordentligt men han sprang ifrån dem. Så han klarade sig den gången men åkte snart fast igen.