2009-08-10, 13:30
Medlem
Gillar att baka så jag lånade hem ett jäskärls och blandade i 18 liter vatten, tre paket jäst och tre paket socker och ställde det på jäsning. En stor jädra glasdunk med ett lock med ett hål i där jag satte en spiral som jag fyllde till hälften med vatten. Fick sedan höra att det skulle börja bubbla i glasspiralen efter ett par dagar. Nu har det stått i två veckor (skulle stå i tre va?) men inte fan bubblar det något. Då öppnade jag locket för att röra om lite och jädrar vad det tog fart. Det började pysa och skumma rejält så helt dött var det def inte. Har jag gjort bort mig? MÅSTE det bubbla i röret eller kan det jäsa ändå? Har jag dödat processen när jag öppnade locket? Går det att kolla om det är ok innan man börjar bränna?
Citera
2009-08-10, 14:46
Medlem
klybans avatar
Skaffa en ochelemätare och mät upp din mäsk, så får du svar på dina frågor om hur det går med vinet.
Citera
2009-08-13, 11:16
Medlem
Kan man alltså kolla mäsken innan man börjar bränna med hjälp av en alkoholmätare? En sådan finnes någonstans tror jag. Vad ska/brukar den hålla för halt? Känns ju drygt om man pajat allting men ändå sitter och bränner hela skiten för att det bara ska bli pannkaka av allting.
Citera
2009-08-13, 12:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfm27
Kan man alltså kolla mäsken innan man börjar bränna med hjälp av en alkoholmätare? En sådan finnes någonstans tror jag. Vad ska/brukar den hålla för halt? Känns ju drygt om man pajat allting men ändå sitter och bränner hela skiten för att det bara ska bli pannkaka av allting.
Nej, skaffa en ochelemätare och mät före och efter, mellanskillnaden delar du med 7,5 = alkohol procenten(vissa delar med 7 andra 8, jag kör 7,5, finns inget tal som anses 100% tillförlitligt att dela med).

Men har du gjort 25 med 6kg socker så är det ca 14% och har du kört 8kg så ca19-20%, men utan ochelemätare så vet du aldrig hur långt din mäsk jäst ändå.
Citera
2009-08-13, 13:16
Medlem
charkovs avatar
OBS. Brödjäst kan jäsa max 14% alkohol.
Citera
2009-08-14, 12:45
Medlem
Men det kan väl inte vara något fel på skiten bara för att det inte bubblar i röret? Vad mer kan man göra än att blanda ihop allt och ställa det varmt i tre veckor?
Citera
2009-08-14, 14:17
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Men det kan väl inte vara något fel på skiten bara för att det inte bubblar i röret? Vad mer kan man göra än att blanda ihop allt och ställa det varmt i tre veckor?
Jästen orkar inte dra igång med hur mycket socker som helst. Så hur mycket till vattnet?.
Citera
2009-08-16, 15:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Köp en ochelemätare och mät upp vilket värde det har nu, så kan vi svara på dina frågor bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in