Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Nu vill jag inte ge ett negativt intryck men du som forskare borde väl ha begripit hur stark evolutionen är som teori med enorma stöd från observation (bakterier och virus som blir resistenta mot vaccin och antibiotika är klara exempel på evolution in action). Naturligtvis bör man inte dogmatiskt acceptera att Darwins teori förklarar allt och att låt säga, Lamarck hade helt fel (epigenetik har ju en del likheter med den senare nämndes teori). Dessutom talar du om evolution och Gud som om de exkluderar varandra (vilket de endast gör om man accepterar en kreationistisk världsbild eller en världsbild där Gud aktivt engagerar sig i organismers intressen).
Som sagt, jag är samhällsvetare, inte naturvetare. Den vetenskapsteoretiska utgångspunkt jag har ser naturvetenskapen (och samhällsvetenskapen också iofs) som en massa sociala konstruktioner. Det betyder kanske ingenting i och för sig, eftersom det "fungerar" för oss utifrån dessa perspektiv sett. Men jag tror inget om verkligheten bara för att folk talar om bakterier eller profeter, det säger mer om människorna än om verkligheten.
Den fenomenologiska utgångspunkt jag har går hand i hand med min zen-buddhistiska världssyn. Det är fascinerande egentligen, att jag kan använda modern vetenskaplig terminologi för att beskriva och legitimera "min" religion. Därför tycker jag det känns viktigt att påpeka att det finns religioner som inte har något med utomkroppsliga själar att göra. Religioner har ingen bestämd kosmologi eller mytologi, och dom får inte sitt syfte eller auktoritet utifrån dessa heller.