Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Yidaki, det gör inte bara religiösa fanatiker utan i stort sett alla religiösa som accepterar någon form av "mening" med varat utanför människans subjektiva betraktelse. Det gör alla möjliga sorters människor, från hindus och buddhister till kristna och möjligtvis även vissa ateistiska kommunister.
Det är knappast vetenskaplig fanatism att tro att människan saknar fri vilja baserat på dels evolutionen (lär vara få som enbart grundar det på evolutionära resonemang - jag är determinist jag men att beskriva oss som fanatiker är bara löjligt och taget ur sitt sammanhang). Men nu har du även övergett din radikala relativism och skepticism om varats beskaffning då du erkänner viss kunskap om hur saker ter sig.
Jag menar inte att alla som är religiösa eller vetenskapsmän är fanatiska. Men vissa människor är mer säkra än andra, och då har dom förlorat sin trovärdighet. En viss måtta av osäkerhet och skepticism är bara nyttigt.
Jag märkte också att mina senaste kommentarer är väldigt motsägelsefulla. "Så här är det" verkar jag ge intrycket av att tycka. Det kanske jag gör också iofs, svårt att säga. Alla behöver något att luta sig mot, även om det blir ett obevisbart axiom (eller helig ko, som Durkheim skulle ha sagt).
Förhoppningsvis skiljer jag dock på min personliga ståndpunkt och min ståndpunkt som forskare. Det var vad jag sa innan Vetrarmegin undrade vad jag menade med mitt uttalande, att det här är vad
jag tror (vilket vill säga, inte på Gud eller evolution. Samtidigt dock, har jag egentligen bara argument emot evolutionens existens, inte emot Guds existens. Och det måste även det bero på att jag utgår ifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv, eftersom såsom jag ser det så kan varken evolutionens eller Guds existens motbevisas).
Extra förvirrande blir det när jag utgår ifrån antagandet att Gud eller evolution existerar. Men det är för att man måste sätta sig in i positionen av den andre för att kunna se några logiska "fel".