• 1
  • 2
2009-08-09, 22:30
Medlem
Hej, jag har ett stort problem - jag kan inte engelska! Jag är nyfyllda 20 år och klarar inte av att förstå engelsk skrift vilket medför oerhörda komplikationer när jag blir intresserad av diverse litteratur osv.

Jag jobbar för tillfället som en vikarie på en psykiatriklinik och har gjort det sen jag gick ut gymnasiet, så jag har inte bestämt nåt jag vill utbilda mig ännu. Så jag kommer behöva lära mig engelska på egen hand, och här kommer ni in i bilden. Ge mig alla tips på hur jag kan lära mig så effektivt och bra som möjligt. Jag förstår ju såklart de mest grundläggande sakerna inom grammatik och har ett grundläggande ordförråd att utgå ifrån, men långt ifrån optimalt. Skulle sätta mig ner och läsa en bok på engelska av Carl-Gustav Ljung här om dagen för att komma igång med språket lite, men fattade inte ett piss

Så kom med tips! Hur lärde ni er språket bra till exempel?
Citera
2009-08-09, 22:34
Medlem
Kolla på engelska filmer först med svensk undertext, sedan utan undertext. Lyssna bara på engelsk musik o.s.v. Om du omger dig av engelska går det fort att lära sig
Citera
2009-08-09, 22:37
Medlem
Heatmasters avatar
Suttit rätt mycket på engelska forum.
Själv tycker jag filmer är rätt bra exempel - snabbt, kort & gott översatt
Citera
2009-08-09, 22:37
Medlem
Afrokamels avatar
Det är väldigt bra att läsa böcker, då kan du lära dig allt på en gång, grammatik, ord, uttal.

Börja med lättare böcker, typ för barn om det nu behövs, så fixar du ett riktigt bra lexikon så slår du upp alla ord du inte förstår. Läs typ 2-3 timmar om dagen så skall du se att du kommer bli bättre, vill du även lära dig prata engelska bra och tydligt kan du läsa högt för dig själv.
Citera
2009-08-09, 22:38
Medlem
slarvers avatar
Köp engelska magasin om sånt du är intresserad utav - korta kompakta artiklar är lättare att förstå, tycker jag!
Citera
2009-08-09, 22:43
Medlem
Berkowitzs avatar
finns sjukt mycket onlinekurser/program som du kan tanka, googla learn english+torrent.
Citera
2009-08-09, 22:47
Medlem
Tack för förslagen allihopa. Tror problemet är att jag brukar lyckas stänga ute engelskan när jag ser på en film och bara fokusera på den svenska översättning. Låtar brukar jag förstå på en grundläggande nivå, kanske ska börja läsa lite lyrics och sånt får se. Och sen ska jag nog välja lite lättare litteratur, kanske serietidningar också Magasin är också en bra idé

Heatmaster: Angående forum, har du något tips på något mindre serilst forum på engelska kanske för de lite yngre målgrupperna som inte lärt sig behärska språket så bra? Lite som dagens 15 åringar skriver på svenska?
Citera
2009-08-09, 22:53
Medlem
raoul.dukes avatar
ladda ner "Rosetta Stone" från ngn torrent-sida. Satt o lekte med den där några timmar när jag hade tråkigt och det var grymt givande
Citera
2009-08-09, 22:58
Medlem
www.omegle.com , där kan du sitta och chatta med främlingar på engelska, gör inte något om du är jätte dålig. du lär dig. om det är något du verkligen inte förstår, translata det www.translate.google.se
Citera
2009-08-09, 23:41
Medlem
Filmer!
Vill man lära sig engelska snabbt då kollar man mycket på filmer och amerikanska serier.
Citera
2009-08-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Filmer!
Vill man lära sig engelska snabbt då kollar man mycket på filmer och amerikanska serier.

Precis. Men kör med engelsk undertext så får du med läsförståelse och stavning också.
Citera
2009-08-10, 09:27
Medlem
Disneyfilmer/andra barnfilmer/filmer/serier du har sett tidigare är ett bra tips. Kolla på dem med engelsk undertext. Du kan förhoppningsvis historien sedan innan, men måste ändå lyssna och läsa för att hänga med.

Någon hade barnböcker som tips, det är jättebra. Börja med någon nivå under din nuvarande och jobba dig uppåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in