2009-08-09, 11:20
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Hej!

Jag har tänkt dra igång med mina drömmer om pianolirande seriöst. Min lägenhet i Stockholm är väldigt begränsad så därför har jag tänkt mig något digitalt som man kan flytta hyfsat lätt i något case.

Har kollat runt lite och vet inte ens om jag fattar hela skillnaden mellan "elpiano", "digitalt piano", "midiklaviatur", "stagepiano".

Jag har tänkt mig något som har tyngda tangenter som ett riktigt piano som man kan spela med hörlurar, kanske in till datorn, är väl inte prio #1 men. Har förtsått att stagepiano inte har egna högtalare utan att man behöver anslutning in till datorn eller högtalare? Det verkar ju bra men vill samtidigt kunna spela högt utan att behöva köpa till en massa. Har väl egentligen bara tänkt ha ett bra, enkelt piano så jag kan börja med mina lektioner osv.

Jag uppskattar all hjälp och alla tips och förklaringar jag kan få kring ämnet!

Hittade en liknande gitarr-tråd men inte för piano. Ursäktar mig i förväg om det finns.
Citera
2009-08-09, 12:59
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Hej!

Jag har tänkt dra igång med mina drömmer om pianolirande seriöst. Min lägenhet i Stockholm är väldigt begränsad så därför har jag tänkt mig något digitalt som man kan flytta hyfsat lätt i något case.

Har kollat runt lite och vet inte ens om jag fattar hela skillnaden mellan "elpiano", "digitalt piano", "midiklaviatur", "stagepiano".

Jag har tänkt mig något som har tyngda tangenter som ett riktigt piano som man kan spela med hörlurar, kanske in till datorn, är väl inte prio #1 men. Har förtsått att stagepiano inte har egna högtalare utan att man behöver anslutning in till datorn eller högtalare? Det verkar ju bra men vill samtidigt kunna spela högt utan att behöva köpa till en massa. Har väl egentligen bara tänkt ha ett bra, enkelt piano så jag kan börja med mina lektioner osv.

Jag uppskattar all hjälp och alla tips och förklaringar jag kan få kring ämnet!

Hittade en liknande gitarr-tråd men inte för piano. Ursäktar mig i förväg om det finns.

Elpiano är de gamla 60- och 70-talsinstrumenten, typ Rhodes och Wurlitzer. Inte vad du är ute efter om det ska låta "riktigt" piano.

MIDI-klaviatur finns med bra pianotangenter (88 stycken) men innehåller inga ljud, så du behöver antingen en annan synt/syntmodul med pianoljud eller ett mjukvaruinstrument i datorn.

Digitalpiano är det du ska köpa om det ska låta som ett riktigt piano. De är ofta i "möbelmodell" (inte så portabla), men är de mer flyttbara så kallas de ofta stagepiano. Observera att många av dem inte har inbyggda högtalare, så du behöver koppla det till något, typ din stereo.
Citera
2009-08-09, 13:17
Medlem
yeps avatar
Casio har flera olika modeller, hur mycket kan du spendera?

Du kan få en extremt prisvärd Casio Px-110 för ca 5000 spänn.
Den har 88 vägda tangenter och egna högtalare, har två hörlursuttag och är smidig att transportera.

Nu låter jag som en försäljare men det är ett bra köp, dock så framgår det inte riktigt om du vill ha en piano eller synt, för den där har inga synt ljud.
Citera
2009-08-09, 15:59
Medlem
Säger som jag sagt i dom andra trådarna...

Yamaha P-120 om du hittar billig begagnad nypris var ca 10k

Yamaha P-140 som var uppföljaren ligger runt 10k men är på utgång med. Du kan dock få dom till bra pris här http://www.halmenmusik.se/?pid=175200

Sen har då nya P-155 kommit men jag tycker det är lite onödigt med dom 6000:- extra då redan 120 låter väldigt bra om du hittar den begagnad eller 140. Men det är ditt val, har du ca 16k att lägga så får du ett väldigt fint digital piano i P-155 modellen. Men döm inte efter bilder och specifikationer. In på youtube med dig och sök på modellerna så finns där en del som har P-120 och då får du ett hum om hur det kan låta. Lita inte helt på Yamahas egna demo heller. Utan hitta lite privatpersoner som lirar på dom.

Jag hade undvikit Casio, väldigt skrikiga i ljudet och ganska plastiga tangenter i varje fall i deras billiga modeller.
Citera
2009-08-09, 19:23
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Bra förklaringar och bra tips =) väldigt tacksamt!

En som säger att casio har en del bra och en annan som ratar casio helt. Ska in till stan om någon dag till 4sound och testa. Jag hade bara tänkt mig något som låter som pianoljud. Inga syntljud eller 100 olika funktioner. Stagepiano lät ju bra. Som ett digitalpiano fast portabelt. Casiomodellen som yep rekommenderade lät ju prisvärd och bra mer kommentarer om det eller andra modeller uppskattas. <3
Citera
2009-08-09, 19:30
Medlem
Citat:
Bra förklaringar och bra tips =) väldigt tacksamt!

En som säger att casio har en del bra och en annan som ratar casio helt. Ska in till stan om någon dag till 4sound och testa. Jag hade bara tänkt mig något som låter som pianoljud. Inga syntljud eller 100 olika funktioner. Stagepiano lät ju bra. Som ett digitalpiano fast portabelt. Casiomodellen som yep rekommenderade lät ju prisvärd och bra mer kommentarer om det eller andra modeller uppskattas. <3

P-140 är precis som ett stagepiano utan dom benen som hör till, det finns även väska till det om du vill ha. Sen har du då högtalare så man slipper koppla till högtalare vilket kan vara skönt.

Du får oftast en 16 ljud med typ, 4 olika Piano, Rhodes, electric piano, harpsichord, strings, marimba, gitarr och nåt annat smått och gott.
Citera
2009-08-09, 20:45
Medlem
Framförallt...

Sätt dig ner och fundera:
- Vad ska du spela för musik?
- Vilka mål har du med att lira piano?

Ska du lära dig klassiskt piano tycker jag att det är prio ett att anslaget är bra, dvs, lite tryckpunkt (läget där "hammaren" slår an "strängen") och hyfsat med massa i mekaniken. Detta för att pianospel till ganska stor del handlar om motorik och muskler, ochdet värsta du kan pyssla med då är att försöka få upp det på ett klaver med "plastigt" anslag.

Det där med inbyggda högtalare; de är sällan något att hänga i julgranen om du inte köper någon större variant typ möbel, så fokusera inte så mycket på det. Hörlursuttag finns ju alltid, och ett par tudiemonitorer för ändamålet kan inte vara så dyrt.

Tipset är: fundera vad du har för mål och går runt och pröva, känn på klaviaturerna; spela fingerspel (skalrörelser) och feta ackord och känn efter - vad trivs DU med?
Du bör kunna hitta ett sjysst för runt 10k - men skippa alltför mycket bling-bling (dislayer, en massa synthljud och skit) det kostar dig utan att föra ditt pianospel framåt.
Citera
2009-08-09, 23:50
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kloakdykare
Sätt dig ner och fundera:
- Vad ska du spela för musik?
- Vilka mål har du med att lira piano?

Ska du lära dig klassiskt piano tycker jag att det är prio ett att anslaget är bra, dvs, lite tryckpunkt (läget där "hammaren" slår an "strängen") och hyfsat med massa i mekaniken. Detta för att pianospel till ganska stor del handlar om motorik och muskler, ochdet värsta du kan pyssla med då är att försöka få upp det på ett klaver med "plastigt" anslag.

Det där med inbyggda högtalare; de är sällan något att hänga i julgranen om du inte köper någon större variant typ möbel, så fokusera inte så mycket på det. Hörlursuttag finns ju alltid, och ett par tudiemonitorer för ändamålet kan inte vara så dyrt.

Tipset är: fundera vad du har för mål och går runt och pröva, känn på klaviaturerna; spela fingerspel (skalrörelser) och feta ackord och känn efter - vad trivs DU med?
Du bör kunna hitta ett sjysst för runt 10k - men skippa alltför mycket bling-bling (dislayer, en massa synthljud och skit) det kostar dig utan att föra ditt pianospel framåt.

Tack för tipsen!

Jag har väl tänkt lira klassiskt, det är väl det. Som om det skulle vara ett vanligt piano =).

Ja. Synthljud med displayer och sådant krims skippar jag mer än gärna. Att man kan köpa till några högtalare låter ändå inte så dumt, så får man mer piano för pengarna. Men om jag vill spela klassiskt så är tyngden det viktigaste? Heter det något speciellt a la digital? Typ semi vägd, heltyngd, lättvikt, I have no idea!

STORT tack för alla tips. Ska nog iväg imorgon och try my luck!
Citera
2009-08-10, 00:21
Medlem
Citat:
Tack för tipsen!

Jag har väl tänkt lira klassiskt, det är väl det. Som om det skulle vara ett vanligt piano =).

Ja. Synthljud med displayer och sådant krims skippar jag mer än gärna. Att man kan köpa till några högtalare låter ändå inte så dumt, så får man mer piano för pengarna. Men om jag vill spela klassiskt så är tyngden det viktigaste? Heter det något speciellt a la digital? Typ semi vägd, heltyngd, lättvikt, I have no idea!

STORT tack för alla tips. Ska nog iväg imorgon och try my luck!

Graded hammer keys typ, sen finns det alltså GH3 osv, där sitter ett GH3 i mitt. I dom där billigare varianterna sitter där oftast GH men även någon ännu värre variant. Se till att det är riktigt vägt, det känner du oftast om du jämför dom med dom dyrare modellerna.
Citera
2010-02-23, 19:55
Medlem
Kreatos avatar
Ja, precis som topic lyder: Dags att köpa ett digitalt piano, hjälp!, så har det även blivit dags för mig att köpa ett.

Jag har spanat runt dagligen under en (enligt mig) längre period, närmare bestämt en månad. Vad jag har kommit fram till hittills är att jag vill ha ett av Yamaha's i P-serien (120, 140 eller 155). Jag har kikat runt lite på blocket efter begagnade då jag tror att detta skulle vara det absolut bästa, att köpa ett som någon har spelat lite på och tröttnat. Men på blocket så finns det bannemig inga av min smak kring mina angränsande län i lager så att säga (jag åker inte mer än 40 mil för att spara 2 000 kr). Således har jag kommit fram till att jag behöver lägga en beställning på ett nytt, vilket i och för sig känns ganska bra eftersom att jag då får ett splitternytt, full garanti:igt, oskuld:igt digitalt piano.

Då är den stora frågan, låter detta som ett bra eller åtminstone vettigt resonemang? Jag tänkte jag hör med er innan jag kastar iväg mina kära pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in