Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-09, 00:23
Medlem
radiolukes avatar
Hej, nu har jag lyckats infektera min dator med svininfluensan, eller något dylikt

har provat det mesta, felsäkert läge mm..

har försökt ladda ner nya antivirus program och även provat online grejer, men precis innan jag laddat klart programmet så får jag upp en ruta där det står ''åtgärden har avbrutits på grund av begränsningar i datorn. kontakta systemadministratören.''

när jag ska omformatera datorn så står det att hårddisken inte kan hittas, har jag tur och behöver bara nya drivrutiner eller har viruset orsakat detta?

jag ber om ursäkt för usel formulering och dylikt, lite lullig just nu.
Citera
2009-08-09, 00:27
Medlem
bergsturks avatar
Hårddiskfrågan, ja det är drivrutiner. Du behöver inte formatera om datorn om det inte är något annat fel på den. Döda viruset istället. Det finns en nästan identisk tråd alldeles bredvid den här, där finns tips.
Citera
2009-08-09, 00:30
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hårddiskfrågan, ja det är drivrutiner. Du behöver inte formatera om datorn om det inte är något annat fel på den. Döda viruset istället. Det finns en nästan identisk tråd alldeles bredvid den här, där finns tips.
ja, okej

men jag kan ju inte få tag på något alls från internet, och vad menar du med att jag ska döda viruset? plocka av hårddisken och koppla in den i en annan dator och ta bort?
Citera
2009-08-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioluke
ja, okej

men jag kan ju inte få tag på något alls från internet, och vad menar du med att jag ska döda viruset? plocka av hårddisken och koppla in den i en annan dator och ta bort?

ja
Citera
2009-08-09, 13:36
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejntan
ja
okej, men hur vet jag vad jag ska ta bort? ska jag scanna hårddisken för att hitta viruset?
Citera
2009-08-09, 16:22
Medlem
927s avatar
anledningen till att inte disken hittas kan va att raid är aktiverat i bios, är det en SATA disk (det är en röd smal kabel isf)
Citera
2009-08-10, 13:47
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
anledningen till att inte disken hittas kan va att raid är aktiverat i bios, är det en SATA disk (det är en röd smal kabel isf)
ja det är sata, vad ska man göra med den röda kabeln? klippa av?
Citera
2009-08-10, 14:20
Medlem
927s avatar
det är nog dumt. leta i bios!
vet du vad du har du för moderkort?
har du en manual till moderkortet så står ju all info där
Citera
2009-08-10, 16:51
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
det är nog dumt. leta i bios!
vet du vad du har du för moderkort?
har du en manual till moderkortet så står ju all info där
jag vet inte ens vart moderkortet sitter

och vad menas med ''raid är aktiverat i bios''? kan man stänga av det på något sätt eller?
Senast redigerad av radioluke 2009-08-10 kl. 17:16.
Citera
2009-08-10, 17:58
Medlem
radiolukes avatar
jag har hittat raid inställnings ''grejen'' och man kan välja mellan ''raid on'' ''raid autodetected¨ det andra alternativ finns två av, finns även något mer tror jag.
Citera
2009-08-10, 18:22
Medlem
927s avatar
allt utom raid on är ju bättre. i min dator står det sata mode, där kan jag välja raid eller non raid
Citera
2009-08-10, 18:34
Medlem
radiolukes avatar
jag har inhandlat en ny hårddisk eftersom jag behöver större plats då min nuvarande är för liten. men felet kvarstår, disken hittas ej

Citat:
allt utom raid on är ju bättre. i min dator står det sata mode, där kan jag välja raid eller non raid
så om jag kopplar bort raid så mycket som möjligt borde hårddisken hittas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in