Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-10, 19:23
Medlem
radiolukes avatar
själva datorn hittar hårddisken har jag nu upptäckt när jag är inne i ''menyn''

det finns fyra olika raid lägen,

1 raid autodetected/AHCI

2 raid autodetected/ATA

3 raid on

4 combination (=sata/pata combination mode)

just nu är den inställd på nummer 1, känns som att det borde vara 4 för att sata det ska funka, men ändå - sata disken hittas ju av datorn, då ska det inte behövas. Kan det vara en gammal version av XP som inte känner av sata?
Citera
2009-08-10, 21:19
Medlem
927s avatar
är raid aktiverat så frågas det efter raid drivare eftersom det inte finns i xp.
jag väljer alltid bort det i bios = inga problem. skulle jag vilja installera det så kan man göra det senare

vad fanns det för val innan du kom in denna meny?
Citera
2009-08-10, 21:59
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
är raid aktiverat så frågas det efter raid drivare eftersom det inte finns i xp.
jag väljer alltid bort det i bios = inga problem. skulle jag vilja installera det så kan man göra det senare

vad fanns det för val innan du kom in denna meny?
jag kunde välja mellan att gå vidare och gå in i bios, allra första gången jag skulle formatera till xp så kunde jag gå vidare, men den hittade då inte disken och nu kan jag endast komma in i bios.
Citera
2009-08-10, 23:02
Medlem
927s avatar
jag menar i bios, är under advanced settings eller?

du har alltså testat med olika val för raid?
Citera
2009-08-11, 14:54
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
jag menar i bios, är under advanced settings eller?

du har alltså testat med olika val för raid?
jag har testat med olika val för raid, men det funkar ändå inte.

Disken hittas i BIOS men inte i den lilla menyn innan där man bara kan välja mellan BIOS och gå vidare..
Citera
2009-08-11, 15:49
Medlem
927s avatar
kollar du under INTEGRATED PERIPHERALS i bios?
jag funderar på om det det inte finns nån mer inställning för raid bios, vilket bios används?
Citera
2009-08-11, 21:45
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
kollar du under INTEGRATED PERIPHERALS i bios?
jag funderar på om det det inte finns nån mer inställning för raid bios, vilket bios används?
det spelar ingen roll längre, jag fixade det..

har dock ett nytt problem nu när jag formaterat datorn.

När jag scrollar i firefox(även explorer) så rullar det inte mjukt, en ny ruta visas efter varje scroll om man säger så

och om jag ska aktivera active x kontroll så går det segt för den lilla rutan att komma ner, den ska ju bara ploppa ner men den hackar liksom ner, precis som när man skrollar.. varför händer detta? ska jag skapa ny tråd eller kan det lösas i denna?
Citera
2009-08-11, 22:51
Medlem
bergsturks avatar
Berätta gärna hur du fixade det, det kan andra ha hjälp av.

Har du installerat grafikdrivrutinerna?
Citera
2009-08-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radioluke
det spelar ingen roll längre, jag fixade det..

har dock ett nytt problem nu när jag formaterat datorn.

När jag scrollar i firefox(även explorer) så rullar det inte mjukt, en ny ruta visas efter varje scroll om man säger så

och om jag ska aktivera active x kontroll så går det segt för den lilla rutan att komma ner, den ska ju bara ploppa ner men den hackar liksom ner, precis som när man skrollar.. varför händer detta? ska jag skapa ny tråd eller kan det lösas i denna?

Låter som du måste hämta drivrutiner till grafikkortet.
Citera
2009-08-11, 23:04
Medlem
radiolukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Berätta gärna hur du fixade det, det kan andra ha hjälp av.

Har du installerat grafikdrivrutinerna?
jag köpte ny hårddisk och formaterade den(det kanske jag redan sagt, och det spelar ingen roll, hade funkat lika bra med den gamla. men jag behövde ny hårddisk, mer utrymme.)

I BIOS så var hårddisken inkopplad som disk 2, och disk 0(som ingenting var inkopplat i) var aktiverad, så jag avaktiverade den. (i början när man kunde välja mellan BIOS och gå vidare så stod det att disk 0 inte kunde hittas)

då så hittades disk 2 istället och sedan kunde jag bara formatera alltihop.

Nu har jag bara ett enda litet problem, jag kan inte installera ljud- eller grafikdrivrutinerna. jag kommer bara till rutan där man kan välja vad man ska göra antingen, ''välj webbtjänsten för att hitta rätt program''

eller

''välj program i en lista''

vad ska jag öppna drivrutinen med?

denna dator har jag: (hoppas länken funkar, annars är det en dell dimension 8400)
http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?c=se&l=sv&s=gen&catid=-1&hidlang=se&hidos=WW1&impid=-1&os=WW1&osl=SE&servicetag=948RB1J&SystemID=DIM_PN T_P4_8400&TabIndex=
Senast redigerad av radioluke 2009-08-11 kl. 23:08.
Citera
2009-08-11, 23:19
Medlem
bergsturks avatar
Det beror på vilket grafikkort som sitter i burken. Om du inte kan öppna filen har du laddat hem fel grej, Dell-drivar kommer alltid i själv-extraherande EXE-filer som lägger drivarna i c:\dell\drivers

Du måste först och främst ta reda på vilket grafikkort du har i burken, ATI eller nVidia. Det kanske du redan vet?
Citera
2009-08-11, 23:23
Medlem
bergsturks avatar
Har du ATI ska du ladda hem
http://ftp.us.dell.com/video/R119716.EXE

Har du nVidia
http://ftp.us.dell.com/video/R91820.EXE

Fast du kan ju ladda hem mycket färskare drivar från www.ati.com eller www.nvidia.com

Vet du inte vad du har för grafikkort? Kolla med http://download.cnet.com/Everest-Ultimate-Edition/3000-2086_4-10499291.html?tag=mncol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in