2009-08-08, 15:41
Medlem
Tjena!

Nu är det så att jag kör Linux i vanliga fall men nu ska min flickvänn ha laptopen ett tag och jag tänkte installera windows på den för hon använder sig utan iTunes och Photoshop rätt mycket. Jag har en Windows CD-Key då det är en HP-dator och windows var förinstallerat, men jag har såklart inga återställnigns-skivor kvar. Så jag brännde ut en windows XP skiva och testade boota upp med den, men icke sa nicke det fungerade inte, jag fick bara fram "Datorns maskinvara konfigureras" sen blir det en svart skärm och CD-ROMen slutar spinna och sen händer inget mer.
Finns det någon typ av "spärr" i HP-laptops eller liknande som gör att man inte kan boota upp med brännda windows skivor? Det fungerar att boota upp med linux-installationer och exakt samma windows skiva fungerar i min vanliga dator.. Eller är det hårdvaran som spökar?

Har ni varit med om något liknande?

Datorn är en: HP/Compaq nx6310
Citera
2009-08-08, 15:48
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1piee
Tjena!

Nu är det så att jag kör Linux i vanliga fall men nu ska min flickvänn ha laptopen ett tag och jag tänkte installera windows på den för hon använder sig utan iTunes och Photoshop rätt mycket. Jag har en Windows CD-Key då det är en HP-dator och windows var förinstallerat, men jag har såklart inga återställnigns-skivor kvar. Så jag brännde ut en windows XP skiva och testade boota upp med den, men icke sa nicke det fungerade inte, jag fick bara fram "Datorns maskinvara konfigureras" sen blir det en svart skärm och CD-ROMen slutar spinna och sen händer inget mer.
Finns det någon typ av "spärr" i HP-laptops eller liknande som gör att man inte kan boota upp med brännda windows skivor? Det fungerar att boota upp med linux-installationer och exakt samma windows skiva fungerar i min vanliga dator.. Eller är det hårdvaran som spökar?

Har ni varit med om något liknande?

Datorn är en: HP/Compaq nx6310

Det skulle ju kunna vara XP:s problem med att hitta SATA-hårddiskar om det nu är en SATA-disk i HP-laptopen
Citera
2009-08-08, 15:52
Medlem
Ja det är en SATA-disk i den, men borde den inte kunna hitta det om det är en WindowsXP SP3 skiva? Man tycker ju att den borde vara rättså uppdaterad och kunna hitta SATA-diskar, eller har jag fel?
Eller kan det vara så att man måste installera med en HP-windows skiva för extra drivrutiner osv?
Citera
2009-08-08, 18:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1piee
Ja det är en SATA-disk i den, men borde den inte kunna hitta det om det är en WindowsXP SP3 skiva? Man tycker ju att den borde vara rättså uppdaterad och kunna hitta SATA-diskar, eller har jag fel?
Eller kan det vara så att man måste installera med en HP-windows skiva för extra drivrutiner osv?

Ja, exakt så kan det vara. Det finns inga "generella" SATA-drivar i XP utan det krävs att det finns för just den kontroller som sitter i just din laptop. Och det slipstreamar ofta tillverkarna in (och inte alltid, ens!) men det krävs just "rätt" skiva.

Antingen får du använda F6 för att läsa in en drivrutin under installationen, eller så får du sätta datorns SATA-kontroller i IDE-kompatibelt läge (det går att ändra till SATA/AHCI i efterhand även om det är bökigt -- fördelarna är dock få), eller så får du slipstreama en egen skiva med rätt drivar.
Citera
2009-08-09, 18:35
Medlem
okej. Jag har tänkt lite mer på det att det kan vara SATA-drivrutiner som spökar och tror inte riktigt det är orsaken. För det enda jag får fram när jag bootar upp med skivan är en svart bakgrund med vit text som säger "Datorns maskinvara konfigureras" sen blir det helt svart och CD-ROMen slutar snurra. Jag får inte ens fram den blåa installationen.. Så jag börjar undra om det är fel på CD-ROMen, men den klarar av att läsa skrivor utan problem, det verkar bara vara just om man ska boota upp från den som det inte fungerar somd et ska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in