Citat:
Det hela bygger lite på att ovanstående påstående stämmer..
hur kom du fram till det?
Har nog inte något riktigt bra argument men vi kan säga så här: Saker och ting kan existera efter 2 saker, slump eller lagar. Om våran tillvaro existerade efter slumpen så jaa ... tänk dig själv, allt skulle slumpas. Förmodligen skulle "världen" bara vara en enda oändlig (kanske begränsad) pendlande volym (i brist på bättre ord) mellan enorma energier, ingenting alls, allting, värme, kyla och allt du kan tänka och inte tänka dig. Förstår du?
Sen så kan man ju "testa" om saker styrs av lagar. Lägg handen mot en vägg och dra. Då kommer du att känna ett vist motstånd, det är lagen om resistans (eller vad den nu heter) som påverkar din hand/väggen. För tänk dig om det inte tog emot? Om lagen om resistans inte fanns. Då skulle handen bara glida av väggen, bilar skulle inte kunna köra, du skulle kunna kasta dig på asfalt och glida en enorm sträcka (tror jag i alla fall för jag ar inte räknat på det ^^). Hoppas jag förklarar bra, men hela våra liv och vardagar påverkas vi av allt, vare sig vi är medvetna om det eller inte.
Otroligt på vilket sätt? Bra, dåligt, logiskt, ologiskt?
Citat:
Gravitationslagen är inte riktigt en lag på det sättet. Det är bara ett ord som beskriver processen att-stenen-faller-till-marken. Det säger inget om varför stenen faller till marken, bara att den gör det. Och att något hände, är inget argument för att det nödvändigtvis inte hade kunnat hända på något annat sätt.
Nu behöver man iofs inte tala om motivationer när handlar om stenar som faller till marken, men människor gör ofta så ändå. Det kanske är en fråga om att förmänskliga stenar. Typ "eftersom jag rör mig av en anledning, så gör säkert stenen det också"
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Det är bara ett ord som beskriver processen att-stenen-faller-till-marken". Har inte superkoll exakt på hur man definierar gravitationslagen eller matten heller för den biten. Men det finns ett starkt samband mellan massa och dragnings kraft. Desutom är det inte bara jorden som har dragnings kraft, du med! Även fast den är så liten att den knappt går att tala om.