Citat:
Ursprungligen postat av wufc
Hej,
Jag är 19 år gammal och tog studenten i år. Mina planer framöver är att flytta till Umeå där min flickvän bor och börja arbeta. Var vet jag inte. Men grejen är den, att jag har inget jobb i min nuvarande stad, har heller inga pengar liggandes. Jag har bokat in en tid hos SOC nu där jag ska prata om underhållsstöd, jag ska ta med mig kontoutdrag för 3 månader bakåt, legitimation och intyg om att jag är inskriven hos arbetsförmedlingen.
Jag vill alltså bara ha lite hjälp på traven så jag klarar mig i Umeå tills jag hittat jobb, inte längre. Vad tror ni om mina chanser? Är det något särskilt jag bör säga för att förbättra mina chanser?
Tack för svar, verkligen.
mvh
Du kommer att få försörjningstöd, ingen tvekan om det. De som skriver annorlunda i den här tråden har noll koll. För att öka ditt bidrag ska du givetvis säga att dina föräldrar kommer att kasta ut dig om du inte börjar köpa din egen mat och betala hyra hemma.
Sen skriver du ett andrahandskontrakt med föräldrarna (tror att det maximala soc kan gå med på är 1500-2000 för hyran i ditt läge).
edit: Detta gäller alltså om du bor kvar i din hemkommun. Chilla hemma hos föräldrarna ett par månader och sök jobb.