Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-08, 13:36
Medlem
wufcs avatar
Hej,

Jag är 19 år gammal och tog studenten i år. Mina planer framöver är att flytta till Umeå där min flickvän bor och börja arbeta. Var vet jag inte. Men grejen är den, att jag har inget jobb i min nuvarande stad, har heller inga pengar liggandes. Jag har bokat in en tid hos SOC nu där jag ska prata om underhållsstöd, jag ska ta med mig kontoutdrag för 3 månader bakåt, legitimation och intyg om att jag är inskriven hos arbetsförmedlingen.

Jag vill alltså bara ha lite hjälp på traven så jag klarar mig i Umeå tills jag hittat jobb, inte längre. Vad tror ni om mina chanser? Är det något särskilt jag bör säga för att förbättra mina chanser?

Tack för svar, verkligen.

mvh
Citera
2009-08-08, 13:41
Medlem
Morfars vredes avatar
Tror inte att du kommer långt på den historien. Du kommer nog att få lite pengar, men absolut ingen större summa till att flytta eller sådant.

Det får du endast ifall du redan bor i lägenhet, har jobbat, förlorat jobbet, inte kan flytta till föräldrar och absolut inte kan betala hyran. Ifall du bor hos dina föräldrar och bara "vill iväg" så kommer det inte gå; mig veterligt i alla fall. Speciellt eftersom att du faktiskt inte ens vet säkert ifall du har något jobb; utan bara chansar. Dom har ju ingen intygan på om du kommer att behöva gå på bidrag i en månad eller i ett år.

Tänk hur många det är som söker socialbidrag nu för tiden, då det knappt finns några jobb och en massa har fått sparken från sina. Socialen har inte råd helt enkelt; tror hur som helst inte att det där skulle gå. Om du nu inte kommer med någon snyfthistoria om att du inte klarar av att bo hemma hos dina föräldrar. Men då måste dina föräldrar dit och prata också och det tar en massa tid.

Edit: Att du inte bor hos tjejen tills vidare istället? Så kan du ju flytta till eget sen om du får jobb, alternativt att ni flyttar ihop. Då kan du ju även flytta hem igen ifall du inte får något jobb.
Citera
2009-08-08, 17:06
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wufc
Hej,

Jag är 19 år gammal och tog studenten i år. Mina planer framöver är att flytta till Umeå där min flickvän bor och börja arbeta. Var vet jag inte. Men grejen är den, att jag har inget jobb i min nuvarande stad, har heller inga pengar liggandes. Jag har bokat in en tid hos SOC nu där jag ska prata om underhållsstöd, jag ska ta med mig kontoutdrag för 3 månader bakåt, legitimation och intyg om att jag är inskriven hos arbetsförmedlingen.

Jag vill alltså bara ha lite hjälp på traven så jag klarar mig i Umeå tills jag hittat jobb, inte längre. Vad tror ni om mina chanser? Är det något särskilt jag bör säga för att förbättra mina chanser?

mvh

Umeå är verkligen inte någon bra plats för tillfället om man vill ha ett okvalificerat jobb. Flera stora arbetsgivare har sagt upp massor med människor som t.ex. Volvo. Umeå är en "artificiell" stad som lever på universitetet och universitetssjukhuset, och tidigare Volvo. Största chansen till jobb är nog som t.ex. taxichaufför.
Citera
2009-08-08, 20:41
Medlem
wufcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Jag hoppas du skojar, du är 19 år och vad jag förstår fullt frisk. Inte fan ska du börja ditt vuxna liv med att tigga pengar av soc som en annan lodis.

Jag måste fråga, går dina föräldrar på soc?

Jag förstår hur det ser ut, men det är VERKLIGEN inte så att jag vill leva på SOC eller något liknande. Jag behöver pengar till en månadshyra på en lägenhet och lite mat så jag inte svälter ihjäl. Då bör jag ha hittat någon form av arbete, och behöver inte längre några pengar från SOC...
Senast redigerad av wufc 2009-08-08 kl. 20:47.
Citera
2009-08-09, 15:09
Medlem
Morfars vredes avatar
Citat:
Jag förstår hur det ser ut, men det är VERKLIGEN inte så att jag vill leva på SOC eller något liknande. Jag behöver pengar till en månadshyra på en lägenhet och lite mat så jag inte svälter ihjäl. Då bör jag ha hittat någon form av arbete, och behöver inte längre några pengar från SOC...
Jo, men du förstår man kan inte göra så som sagt. Du kan inte bara komma in till soc och säga "Hej! Jag skulle vilja flytta, ha pengar till hyran och lite mat. Så Bör jag ha hittat ett arbete nästa månad!"

Dom har ju som sagt ingen garanti på att du kommer att hitta något jobb. Bo hos flickvännen tills vidare är som sagt mitt förslag! Då kan du betala tillbaka senare när du skaffat dig ett jobb.
Citera
2009-08-09, 19:15
Medlem
hcuos avatar
Du kan ju alltid ansöka om det men troligtvis får du ett nej, har för mig att enda chansen att dom ska bekosta flytt till en annan stad är om du kan typ visa papper från en arbetsgivare på att du kommer få ett jobb där men du har inte råd att betala flytten själv.
Citera
2009-08-09, 19:17
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Hej,

mvh

Du kommer att få försörjningstöd, ingen tvekan om det. De som skriver annorlunda i den här tråden har noll koll. För att öka ditt bidrag ska du givetvis säga att dina föräldrar kommer att kasta ut dig om du inte börjar köpa din egen mat och betala hyra hemma.
Sen skriver du ett andrahandskontrakt med föräldrarna (tror att det maximala soc kan gå med på är 1500-2000 för hyran i ditt läge).

edit: Detta gäller alltså om du bor kvar i din hemkommun. Chilla hemma hos föräldrarna ett par månader och sök jobb.
Senast redigerad av langaocb 2009-08-09 kl. 19:19.
Citera
2009-08-09, 20:55
Medlem
El Zorros avatar
OT raderat.

/Mod
Citera
2009-08-10, 19:48
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Hej,

mvh
Det ska räcka med kontoutdrag 1 månad bakåt i tiden. Säger de något annat så bullshittar dem. Kolla här och ta kontakt med killen som heter Erling om du har några frågor inför mötet. Han har typ tagit på sig att krossa systemet genom civil olydnad eller något sånt. Har själv inte bidrag men kontaktade honom för att ställa några frågor i våras och han var mer än glad att få hjälpa till. Ring honom, det är mitt tips.
Citera
2009-08-10, 20:07
Medlem
BeachHunterNs avatar
Får du inget av försäkringakassan genom arbetsförmedlingen?
Citera
2009-08-10, 20:24
Medlem
Det är bara att flytta, bo där ett tag sen så om du inte får ngt jobb går du till soc med hyreskontrakt och en tung snyfthistoria.
Citera
2009-08-10, 20:26
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Det ska räcka med kontoutdrag 1 månad bakåt i tiden. Säger de något annat så bullshittar dem. Kolla här och ta kontakt med killen som heter Erling om du har några frågor inför mötet. Han har typ tagit på sig att krossa systemet genom civil olydnad eller något sånt. Har själv inte bidrag men kontaktade honom för att ställa några frågor i våras och han var mer än glad att få hjälpa till. Ring honom, det är mitt tips.

3 månader ska det vara första vid mötet. Aldrig hört nåt annat varken här eller på något annat ställe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in