Citat:
Ursprungligen postat av nkvd
Dynamik r vl inget sjlvndaml s som du verkar se det. Dremot r musik det. Folk gr den musiken de gillar och sen innehller den den dynamiken som den gr. Det finns inget som heter bitdjup, det r bitlngden, och bitlngden definierar matematiskt precisionen av talet. Ju mer bitar desto noggrannare avbildning av ljudet vid varje diskret tidpunkt.
Folk gr den musik de gillar, men den innehller sllan orginal-dynamik. Musiken komprimeras och limiteras ofta vldigt hrt fr att passa medelsvenssons plastanlggning. Sen r givetvis musik olika dynamiska frn brjan. Klassisk musik r bland det mest dynamiska som existerar och komprimeras sllan.
Att "bitdjup" inte skulle existera stmmer inte. Att den inte finns i matematiken kan jag acceptera, men ordet r en vedertagen benmning inom bde ljudteknik och digital bild. Och det r mer ljud n matematik vi diskuterar just nu, s jag fortstter allt med "bitdjup"!
Citat:
Sannolikt r vl att "24 bitar" i winamp handlar om att kunna spela 24 bitars ljud och inte att gra DA-omvandlingen till 24 bitars. Men vem vet?
Egentligen r din frga redan besvarad i sig sjlv. Musik kan inte gras mer dynamisk n orginalet, s ven om du spelar en 16-bitars ljudfil med instllning p 24-bit, kommer du nd inte att f ut mer n maximalt 16-bitars upplsning. Och det betyder allts att om du spelar en 24-bitars ljudfil, kan du maximalt f ut 24-bitars upplsning. DA-omvandlingen sitter i ljudkortet, det har inget med Winamp att gra. Och eftersom alla moderna ljudkort har std fr 24-bit kan du allts lyssna p musik med 24-bitars upplsning utan frluster, med 24-bit i Winamp aktiverat. Teoretiskt. Det krvs en hel del av utrustningen som ska spela upp ljudet med...
Funderar p om denna trd kanske passar bttre i Hemelektronik, ljud och bild. Jag lter den stanna en stund till dock.