Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Är det någon här som är insatt i hur det fungerar för en person som har sjukersättning och säljer immateriella rättigheter som ett bokmanus eller filmmanus till exempel?
För att jämföra så känns det som om någon blir av med sjukersättningen för att den säljer sin sommarstuga till ex. Fast skillnaden är ju att man själv under tiden man haft sjukersättning har jobbat på ett manus.
Räknas det som en hobby eller ett arbete? Man har ju inte innehaft någon tjänst av nåt slag.
Tycker det verkar krångligt att förstå vad fk menar med sina länkar, det står inte så tydligt vad de menar med arbete.
Man kan ju inte få sjukpenninggrundande inkomst på ett royalty vad jag förstår, men jag kanske har fattat fel.
Någon som vet något om detta?
Royalty är sjukpenninggrundande eftersom du måste betala sociala avgifter på summan. Fakturerar du genom ett eget företag, så betalar du egenavgifter (eller sociala avgifter om du har ett AB). Skulle du få en royaltycheck som varken betalas ut som lön eller fakturerats av dig, så tas det upp i deklarationen som övrigt och då betalar du ungefär hälften i skatt. Motsvarande sociala avgifter och inkomstskatt.
Men tillbaka till din huvudfråga. Du ska veta att folk inom kulturbranschen ofta är klåpare. Och då pratar jag inte om de kommersiella producenterna på företag som Filmlance, Nordisk Film, Yellowbird och Svensk Filmindustri. Jag menar småaktörerna som lever på bidrag och gör skitfilm som de enbart tjänar pengar på genom lokala filmstöd. Många av dessa människor sätter i system att gå på A-kassa mellan sina jobb, och när de väl får ett jobb så tar de ut en stor klumpsumma. Man kan tycka att de ska leva på denna klumpsumma mellan jobb, men så är det som sagt sällan. Jag skulle gissa på att sjukskrivning är likadan. De skriver medan de inte kan jobba, och försöker sedan tjäna pengar på det arbetet när de är friska. Men du kan ju trösta dig med att den typen av manusförfattare för bok och film sällan är långvariga.