2009-04-13, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Lustigt hur fort alla moppar går på olika forum. Jag bor i ett område där det fullkomligt kryllar av moppar som allihop varvar som bålgetingar och förmodligen är toktrimmade.
Jag brukar roa mig med att smyga upp bakom moppar med hojen när tillfälle ges, utan att dom ser mig då förstås. Den absolut snabbaste jag sett gjorde några km över 80km/h enligt hojens hastighetsmätare, och då var det en svag nedförsbacke. Då har jag kollat säkert ett hundratal dom senaste åren (nej jag har inget liv). Dom flesta orkar inte över 70 på plan mark. Det här gör jag för mitt eget intresse därför att jag råkade läsa på lite moppeforum när grabben fick moppe för ett par år sen. Antog att det skarvades vilt, och ville kolla själv.
Så dom flesta siffror man läser om hur fort moppen går, anser jag vara rent bullshit.

Och jo, jag hade trimmad moppe själv när jag var i moppeåldern, och den gjorde knappt 60..

Jag mätte upp min moppe och den gick runt 90 / 100 (faktiskt) saken är nog den att det tar en sånn satans tid för det flesta, men häng efter crossmopparna av modell derbi senda elr liknande och ge oss en uppdate
Citera
2009-04-13, 21:51
Medlem
Ägde en Rieju Drac på den tiden. Drog på midrace trim på den för x antal tusenlappar. Lyckades få diplom (jättestolt vid tillfället) för snabbaste moppen på LKPG-meet -07 med det trimmet.

När jag sen drevade om den för toppfart och riktigt tokvarvade ur henne på 6:an snuddade jag 110 km/h enligt gps.
Citera
2009-04-15, 01:43
Medlem
En Honda MT50 (var ju ett tag sen..) som gjorde ca 110km/h på raksträcka! Det mesta var gjort på den.. och lite till
Citera
2009-08-16, 12:15
Medlem
håller på med min MT5 nu, toppade ca 85 med den setupen jag kört på ett tag:

65cc Parmakit
45mm högkomp topp
4 läppars membran
24mm Mikuni
24mm insug
Stage6 Double layer filter
Giannelli rör

men har skaffat mig lite roligare grejer och håller på med renovering nu för att öka säkerheten

110cc Malossi (portad)
squish topp
6 läppars Malossi membran
34mm homemade insug
34mm flatslide Mikuni fög.
avstämd pipa @11500 rpm

Citera
2009-08-16, 21:38
Medlem
johans2s avatar
Hade en Aerox med mid-race setup Gick lite över hundra blås!
Citera
2009-08-16, 23:59
Medlem
Amazon-mannens avatar
Puch dakota Pluggen raus och planad topp = 50 km/h
Zündapp KS50 Sjuhalva och högkompstopp & en av ålder bortglömde drevning = 75 på den fullt korrekta tyska kvalitétsmätaren
Citera
2009-12-13, 20:12
Medlem
Maydies avatar
Nice tråd, här e folk ärliga iaf ?

Ptja, haft massa moppar, men värst var väl en allmänt skabbig fs1a.

Gjorde mätaren ut, och knallrosa, dock vibrerande den som fan om man gasade på för mycket...Tror mätaren gick till 80-85, kommer inte ihåg, men det var den värsta "moppen" jag haft iaf
Citera
2010-05-30, 00:46
Medlem
Rexxys avatar
Då den andra tråden låstes? Så citerar jag här.

Citat:
Ursprungligen postat av roel
"Vikten påverkar inte toppfarten, men accelerationen får lida mycket!"
Självklart påverkar vikten toppfarten!Placera en elefant på en moppe(nåja hehe) hur snabb blir den tror du?

Toppfarten blir förjäklig.Dock har en elefant aerodynamik som en ja, elefant..

Men om vi tar en människa, som väger lika mycket som en elefant (Jovisst), och en människa som väger som en människa ska göra. Och båda får köra samma moped. Det går lika fort, dock tar elefantmannen längre tid på sig att nå toppfarten.

Men i regel är en tyngre person större. Alltså större luftmotstånd. Men själva vikten påverkar inget nämnvärt, vikten påverkar inte rullmotståndet nämnvärt. Och i höga hastigheter är luftmotståndet den största boven, vikten är ditt minsta problem.
Citera
2010-05-30, 13:09
Medlem
roels avatar
Alltså påverkar vikten toppfarten.Om det är nämnvärt eller inte beror på vem du frågar.
Att luftmotståndet påverkar mycket mer har jag aldrig bestridit.
Citera
2010-05-30, 20:16
Medlem
Avva66s avatar
Inom rimliga gränser så påverkar inte vikten så mycket
på topfarten, bara man ser till att man har rätt tryck i däcken.

Men luftmotståndet gör det väldigt mycket, att öka farten från
100km/h till 110km/h kräver 40% mer i effekt.
Motståndet ökar med kvadraten.
Citera
2010-05-30, 20:51
Medlem
Globazs avatar
Min Yamaha Yankee sitter det 60cc cylinder, 16,5mm förgasare och insug och en större krök 32mm tror jag. Man gjorde 60-70km/h med den på ett ungefär helt lagom för en moppe.
Citera
2010-05-30, 21:04
Medlem
IceFruits avatar
min rieju black sport editon 04 med metrakit efektrör nyt hebo membran och insug och en motorforce 17,5 förgasare och 14/56 drevning gick i 84 km/h på rack sträcka med Gps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in