Jaaa, alltså min moppetid började inte så bra. Den första moppen jag köpte mig var en dt50 mx som jag inte äns kan fatta att den ens gick fram, för det satt två elsystem på den, eller ena hade inte förra ägaren orkat byta och de andra var hemma draget och när de skulle lacka ramen så lacka de skiten med alla kablar på,så att sitta och dra de elsystemet var inget skoj. Sedan så var det flertal sprickor i ramen och en stor bit hade hoppat ur motorblocket, splinesen på växelstocken var hel kass så växelpedalen glappa så de var inte alltid lätt att få i växlarna. tanken såg ut att var blästrad av makadam sten, detta var bara utsidan, när jag lyfte av min 5½ cylinder så såg jag att ena kolvbultsclipset hade hoppat ur på nått knepigt sätt.och ja den la sig väll förmodligen i vehuset eller så flög den väll ut ur kröken, detta ledde iaf till att kolvbulten kunde flyta lite som den ville på vevstaken och resulterade i en ca 6mm djup skåra i cylindern.
trimmet har jag ingen större koll på men det var iallafall en 5½ en grov körk och kanske något större förgasare, fick inte så mycket tid till att kolla upp detta eftersom att samma dag som jag köpte den,ja då skulle jag och polarn ut och köra på fredag natten, precis då alla i gämnålder hade gått ifrån ett disco som hölls i stan och alla samlades utanför fyllematkiosken,och alla var ca 200 pers, eftersom att de kom folk från olika komuner,jaja iallafall så skulle jag och polaren se till att åka förbi där, eller jag trodde vi skulle åka förbi, han hade tagit täten och ovan som man var så körde man bara på förglatta livet och de där med att hålla koll på vägen nonchalerade man när det fans massa snygga damer att titta på vid sidan av vägen, polaren stannade....de gjorde inte jag, eller jo,de blev en ordentlig stopp från ungefär 70 och jag for antalmeter fram och fick även med några volter i uppvisningen. även moppen gjorde en volt, det var vad folket bredvid sa sedan iallafall, kröken spelade sitt eget liv och for iväg åt ett annat håll och höll på att knocka en förfriskad person vid kiosken. Detta resulterade på nått jävla vis i ett ordentligt gapande köttsår på ca 25 * 15 cm.
Det var de med den moppen, vi försökte få i ordning på den,men de gick bara halvbra. i slutet sket jag bara i den och då hade även kolvenkärvat sig fast,då fick man ropa på polarens brorsa på dryga 130 kg att assistera att få lite snurr på veven, ja då släppte det iallafall, av nån konstig jävla anledning så fick vi puttat igång den, då skall det observeras att de fanns ingen koppling, men växlarna finns u alltid där även om man inte har nån koppling, kopplingen funkade inte för att det fanns inget stopp i motorblocket så tryckstången kunde röra sig fritt, men den gick iaf en liten stund,sedan tog vi av cylindern och kvar av kolven var bara i princip de övre delarna.resten låg nere och gotta sig i vevhuset.Moppen åkte ut på blocket och blev såld för 2200 svenska riksdaler och fick åka färdtjänst i fin lastbil dryga 100mil upp i landet.
JA de var den moppen det,men inte skulle det avskräcka mig till att skaffa mig en ny, den nya fick bli av märket Rieju drac colorline 00. den gick ju iallafall att få upp i rätt bra fart utan större kirurgiska ingrepp,det började med att slänga ut alla tröttande pluggar, jo de var ju skoj ett litet tag, sedan fick jag köpt mig en effektkrök av en polare för vrakpriset 500 spänn, sedan hitta man en annan polare som hade en 75cc och en 19mm förgasare liggandes hemma som jag tyckte mig behöva.cylindern var av nått märke som jag inte kommer ihåg,de var iallafall en vanlig gjutgärn 75a och förgasaren och avgassytsemet var av märket metrakit. Detta körde jag då med i några månader, sedan var den så slutkörd att på en dag så gick den från att göra några km över 110 till hela 50km/h. Då tänkte jag mig att moppen var förtjänt av en motorrenovering, så jag fick bytt lager packningar men veven var intakt, och med en fullpotentiellt motor så är det synd att inte utnyttja det till fullo, så då sålde jag avgassystemet och cylindern vette fan vart den tog vägen. Ja iallafall så köpte jag mig ett sprillans nytt glänsande hebo system (fin skit men överpris) ett nytt insug storlek 19-24, en cylinder av namnet topperformance 80cc, metrakit lameller med hårdare fjädrar, malossi reeds, ja det var nog det enda, ja sedan fick man ju slö köra flertal mil för att köra in allt nytt. men sedan, ja då jävlar gick den som skållad jude i tysklands tidigare dagar, vet inte riktigt hur snabbt den gick men vi kan väll säga att den gjorde ca 115, och det är bra för en moppe, har sett att det är många som skriver att sina urpluggade mopeder gör 110, men det är bara ren buffelbajs,det behövs lite trim för att få upp mopederna i de hastigheterna.
Ja sedan så gick moppen friskt i några månader ända tills jag och polaren skulle åka och träna, då iallafall när vi kräma på för fullt på en raka, ja jag måste först erkänna att slutburken satt uppe med stipes som en nödlösning, men det var meningen att jag skulle få ordning på det, ja iallafall när vi körde där så plöttsligt löt det POFF!! och moppen började bröla så in i helvete,och bak tittar jag och ser att min fina eloxerade ljuddämpare har flygit i luften, taskigt tänkte jag att den skulle bli skrapad i marken, jaja tnkte jag och vi vände tillbaks för att hämta den, problemet var bara att en buss var framme före oss och tyckte förmodligen att den passade bättre som platt. Så det blev till att köra hem moppen senare och ljuddämparen fick man med sig, dock fixade jag aldrig någon ny dämpare, så det fick bli att ta bort trimmet och få moppen original, det blev till att sälja moppen och trimmet, var ändå 17 då och använde bara moppen att pendla till träningen med. Men ljuddämparen har fått en hedersfyld plats på väggen i garaget och den är nu mer värd på grund av minnena än de extra kronorna jag hade fått för trimmet.
hehehe de var tider detta

man blir aldrig förgammal för att snacka gamla moppe minnen, när jag märkte att de fanns en del entusiaster här så tänkte jag att det var skoj att berätta några historier runt trimmandet
De blev en del skrivande men när man sitter här och tänker tillbaks såhär sent på natten så blir det lätt att massa minnen ploppar upp, och varför inte dela med sig av dem.
Har även en bild på min gamla Rieju i länken nedan.
.
Det var tider de
http://img170.imageshack.us/img170/7774/bild060kr0.jpg