2007-04-14, 15:05
Medlem
Apelsinens avatar
Hade en urpluggad drac med lite större framdrev, inget monster men gick lika fort som bilarna åkte på 90km/h vägen här så jag var nöjd.
Citera
2007-04-14, 15:32
Medlem
straycats avatar
Min trimm karriär gick ått helvete då min far hittade min låda med nyinköpt
70 cc cylinder,solfjädertopp och kolv i garaget.
Skiten ligger fortfarande kvar på en hylla i farsans garage trots att det var
över 20 år sen.
Hur kul var det att köra Zundapp cs 50 -84 ORIGINAL
Citera
2007-05-18, 03:17
Medlem
Aussons avatar
Dt och Rieju

Jaaa, alltså min moppetid började inte så bra. Den första moppen jag köpte mig var en dt50 mx som jag inte äns kan fatta att den ens gick fram, för det satt två elsystem på den, eller ena hade inte förra ägaren orkat byta och de andra var hemma draget och när de skulle lacka ramen så lacka de skiten med alla kablar på,så att sitta och dra de elsystemet var inget skoj. Sedan så var det flertal sprickor i ramen och en stor bit hade hoppat ur motorblocket, splinesen på växelstocken var hel kass så växelpedalen glappa så de var inte alltid lätt att få i växlarna. tanken såg ut att var blästrad av makadam sten, detta var bara utsidan, när jag lyfte av min 5½ cylinder så såg jag att ena kolvbultsclipset hade hoppat ur på nått knepigt sätt.och ja den la sig väll förmodligen i vehuset eller så flög den väll ut ur kröken, detta ledde iaf till att kolvbulten kunde flyta lite som den ville på vevstaken och resulterade i en ca 6mm djup skåra i cylindern.
trimmet har jag ingen större koll på men det var iallafall en 5½ en grov körk och kanske något större förgasare, fick inte så mycket tid till att kolla upp detta eftersom att samma dag som jag köpte den,ja då skulle jag och polarn ut och köra på fredag natten, precis då alla i gämnålder hade gått ifrån ett disco som hölls i stan och alla samlades utanför fyllematkiosken,och alla var ca 200 pers, eftersom att de kom folk från olika komuner,jaja iallafall så skulle jag och polaren se till att åka förbi där, eller jag trodde vi skulle åka förbi, han hade tagit täten och ovan som man var så körde man bara på förglatta livet och de där med att hålla koll på vägen nonchalerade man när det fans massa snygga damer att titta på vid sidan av vägen, polaren stannade....de gjorde inte jag, eller jo,de blev en ordentlig stopp från ungefär 70 och jag for antalmeter fram och fick även med några volter i uppvisningen. även moppen gjorde en volt, det var vad folket bredvid sa sedan iallafall, kröken spelade sitt eget liv och for iväg åt ett annat håll och höll på att knocka en förfriskad person vid kiosken. Detta resulterade på nått jävla vis i ett ordentligt gapande köttsår på ca 25 * 15 cm.
Det var de med den moppen, vi försökte få i ordning på den,men de gick bara halvbra. i slutet sket jag bara i den och då hade även kolvenkärvat sig fast,då fick man ropa på polarens brorsa på dryga 130 kg att assistera att få lite snurr på veven, ja då släppte det iallafall, av nån konstig jävla anledning så fick vi puttat igång den, då skall det observeras att de fanns ingen koppling, men växlarna finns u alltid där även om man inte har nån koppling, kopplingen funkade inte för att det fanns inget stopp i motorblocket så tryckstången kunde röra sig fritt, men den gick iaf en liten stund,sedan tog vi av cylindern och kvar av kolven var bara i princip de övre delarna.resten låg nere och gotta sig i vevhuset.Moppen åkte ut på blocket och blev såld för 2200 svenska riksdaler och fick åka färdtjänst i fin lastbil dryga 100mil upp i landet.
JA de var den moppen det,men inte skulle det avskräcka mig till att skaffa mig en ny, den nya fick bli av märket Rieju drac colorline 00. den gick ju iallafall att få upp i rätt bra fart utan större kirurgiska ingrepp,det började med att slänga ut alla tröttande pluggar, jo de var ju skoj ett litet tag, sedan fick jag köpt mig en effektkrök av en polare för vrakpriset 500 spänn, sedan hitta man en annan polare som hade en 75cc och en 19mm förgasare liggandes hemma som jag tyckte mig behöva.cylindern var av nått märke som jag inte kommer ihåg,de var iallafall en vanlig gjutgärn 75a och förgasaren och avgassytsemet var av märket metrakit. Detta körde jag då med i några månader, sedan var den så slutkörd att på en dag så gick den från att göra några km över 110 till hela 50km/h. Då tänkte jag mig att moppen var förtjänt av en motorrenovering, så jag fick bytt lager packningar men veven var intakt, och med en fullpotentiellt motor så är det synd att inte utnyttja det till fullo, så då sålde jag avgassystemet och cylindern vette fan vart den tog vägen. Ja iallafall så köpte jag mig ett sprillans nytt glänsande hebo system (fin skit men överpris) ett nytt insug storlek 19-24, en cylinder av namnet topperformance 80cc, metrakit lameller med hårdare fjädrar, malossi reeds, ja det var nog det enda, ja sedan fick man ju slö köra flertal mil för att köra in allt nytt. men sedan, ja då jävlar gick den som skållad jude i tysklands tidigare dagar, vet inte riktigt hur snabbt den gick men vi kan väll säga att den gjorde ca 115, och det är bra för en moppe, har sett att det är många som skriver att sina urpluggade mopeder gör 110, men det är bara ren buffelbajs,det behövs lite trim för att få upp mopederna i de hastigheterna.
Ja sedan så gick moppen friskt i några månader ända tills jag och polaren skulle åka och träna, då iallafall när vi kräma på för fullt på en raka, ja jag måste först erkänna att slutburken satt uppe med stipes som en nödlösning, men det var meningen att jag skulle få ordning på det, ja iallafall när vi körde där så plöttsligt löt det POFF!! och moppen började bröla så in i helvete,och bak tittar jag och ser att min fina eloxerade ljuddämpare har flygit i luften, taskigt tänkte jag att den skulle bli skrapad i marken, jaja tnkte jag och vi vände tillbaks för att hämta den, problemet var bara att en buss var framme före oss och tyckte förmodligen att den passade bättre som platt. Så det blev till att köra hem moppen senare och ljuddämparen fick man med sig, dock fixade jag aldrig någon ny dämpare, så det fick bli att ta bort trimmet och få moppen original, det blev till att sälja moppen och trimmet, var ändå 17 då och använde bara moppen att pendla till träningen med. Men ljuddämparen har fått en hedersfyld plats på väggen i garaget och den är nu mer värd på grund av minnena än de extra kronorna jag hade fått för trimmet.
hehehe de var tider detta man blir aldrig förgammal för att snacka gamla moppe minnen, när jag märkte att de fanns en del entusiaster här så tänkte jag att det var skoj att berätta några historier runt trimmandet
De blev en del skrivande men när man sitter här och tänker tillbaks såhär sent på natten så blir det lätt att massa minnen ploppar upp, och varför inte dela med sig av dem.
Har även en bild på min gamla Rieju i länken nedan.
.
Det var tider de

http://img170.imageshack.us/img170/7774/bild060kr0.jpg
Citera
2007-05-18, 03:20
Medlem
Aussons avatar
,
Citera
2007-05-18, 04:44
Medlem
st0ckiss avatar
Hade en MH Furia årsmodell -00 tyvär. Jävla skitmoppe var det rent ut sagt.
Men den gick bra iaf, drog plomben i avgasröret och drevade upp till 15 drev så gjorde den lätt 110 knyck.
Citera
2007-05-18, 09:59
Medlem
X1/9s avatar
Mh furia skitmoppe? jaja om du säger det så...måste påstå att jag var rätt nöjd med min sån, inget brutaltrim egentligen. Urtagna pluggar, upptaget luftburk större munstycke och annan drevning så låg man runt 90 utan att mörda motorn...men den typen av hoj är ju egentligen tänkt för det, så jag måste säga att det är betydligt mer respekt på gamla riktiga moppar som trimmats till 100 snåret
Citera
2007-05-18, 14:36
Medlem
softishs avatar
Hade en gång för länge sedan en Yamaha FS1 DX -82. Skruvade efterhand på 60cc, 16,5mm förgasare och insug, grövre avgassystem och en nästan helt plan Puch Monza/Montana? (stor sak för ordentlig kylning). Med ändrad drevning så gick den rätt fort, uppmätt med bil bakom omkring 90-95km/h. GPS var inte riktigt utbrett så nogrannare än så blev det aldrig. Spelade heller inte så stor roll, gick fort nog åt en 14-åring.
Citera
2007-05-18, 15:04
Bannlyst
Har alltid varit motorintresserad, så det var ju ganska självklart att man skulle trimma. Dock så fastnade jag med en sunken scooter, model Kymco Super 9. Gick ganska bra orginal, men det var inte så kul att bli ifrånåkt. Bytade variator, koppling, rem, 19mm fugge, 70cc sport, effektblås och annan tändbox. Gick hyffsat efter det, typ 80km/h. Det roligaste var ju att man åkte ifrån folk som hade mopeder som gjorde 115km/h på mätaren....
Citera
2007-05-19, 00:08
Medlem
Hade en Honda MT-5 -91

50cc Zeta NiCaSil cylinder med orginal kolvdiameter på 39mm.

32mm förgasare, MOTOPLAT tändsystem från en gokart, lättad & ekrade 17" hjul med slicks, ca 65kg.

Effekt 15,4hk vid 17 400varv
drevningen var 12/42
Citera
2007-05-19, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Hade en MH Furia årsmodell -00 tyvär. Jävla skitmoppe var det rent ut sagt.
Men den gick bra iaf, drog plomben i avgasröret och drevade upp till 15 drev så gjorde den lätt 110 knyck.

min broder har en MH Furia 04... den går sådär drog plugen i kröken sen sitter det en i juddämpan... lite klen går bara på höga varv ,, men rätt skyst endå gör vell en 90 nedför en liten back ...

jag har haft en K50 för ni som vet var det är

70cc
20mm förgasare tror jag de är...
efektsysteam sont vanlig ett gult fins på alla k50 typ
+ drevning ..

kan inte säga exakt men vi mätte non gong med bilen då gorde den 80 med mig och min kussin ..

nu sitter jag här utan körkort så ja brukar glider jag runt på ching chong crossar så kallade "Dirt Bikes" när det är fint väder...
Citera
2007-05-19, 01:23
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X1/9
Mh furia skitmoppe? jaja om du säger det så...måste påstå att jag var rätt nöjd med min sån, inget brutaltrim egentligen. Urtagna pluggar, upptaget luftburk större munstycke och annan drevning så låg man runt 90 utan att mörda motorn...men den typen av hoj är ju egentligen tänkt för det, så jag måste säga att det är betydligt mer respekt på gamla riktiga moppar som trimmats till 100 snåret

Ja det var en jävla skitmoppe. Åtminstone den jag hade.

Kärvade allt för ofta, Dagen efter jag tog hem den kärvade den, och då var den fortfarande helt original.
Bakstötdämparen brast på mitten efter jag kört över ett litet gupp, elsystemet la av hela tiden, bromsarna kärvade osv.
Citera
2007-05-19, 01:38
Medlem
Truxas avatar
Igår så monterade jag äntligen på min 70cc-cylinder på Zündappen, och visst gick den bra. Det är inget sånt där Hobbex-trim utan orginalgrejor från en fläktkyld en, och jag tror inte att den är på mer än max fem hästar. Men det är ju å andra sidan "riktiga" hästar... Toppfarten förblev oförändrad jämfört med den tidigare 50cc men vridet ökade någonting enormt. Jag skall försöka få tag på ett mindre bakdrev eftersom jag inte tror att det gå att få tag på större än femton där fram och så skall jag löda ihop ett nytt insug så jag får på Mikunin på ett bättre sätt än tidigare (nu så kör jag med en 19mm Bing istället).

Jag har inte kollat hur fort den går, men jag kör om många av bilarna på 70-vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in