2009-08-07, 19:54
Medlem
Fick min mobil stulen idag som är väldigt gammal och inte speciellt dyr egentligen. Men ändå inte så kul om personen har mina kontakter etc. SÅ jag vill spärra sim kortet men comviq vill ha mitt imei nummer vilket jag aldrig kollat eller skrivit upp. (visste inte det fanns innan idag)
Finns de något sätt jag kan kolla mitt imei nummer nu i efterhand fast jag inte har tillgång till telefonen?

Jag köpte den för flera år sen och eftersom garantin gått ut har jag slängt förpackningen för läänge sen.
Senast redigerad av wanna1234 2009-08-07 kl. 20:14.
Citera
2009-08-07, 20:15
Medlem
pagerunes avatar
Ett långskott, men kolla med butiken du köpte den på. På t ex Katshing står IMEI-numret i orderhistoriken.
Citera
2009-08-07, 22:28
Medlem
trycklufts avatar
Eller kolla på kartongen, om du har den kvar.

EDIT: Läste inte hela första inlägget. Flåt
Citera
2009-08-08, 00:13
Medlem
hxhs avatar
Hmm va ska kundtjänst göra med IMIE nummret egentligen ?
De är inte direkt så man kan spärra telefonen från distans vad jag vet iaf.
De gör bara sim kortet obrukbart för samtal/sms osv.
Citera
2009-08-08, 00:56
Medlem
Tonkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh

Om han vill spärra själva telefonen så måste de ha IMEI. Självklart är det via distans man gör det, hur hade du annars tänkt att man skulle spärra en STULEN telefon?

TS:
Om du bara ska spärra abonnemanget/kontantkortet behöver du inte IMEI, endast om du ska spärra telefonen.
Citera
2009-08-08, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hxh

IMEI är en mobiltelefons ID-bricka.

Låt oss säga att du inte har åldern inne för att komma in på på ett dansställe. Vakterna i dörren kollar ditt leg och anser att du är för ung så du får vända i dörren. Detta kan faktiskt hända en mobiltelefon oxo. Mobilnätet kolla upp ALLA telefoner och kollar ifall något IMEI är svartlistat i systemet. Är så fallet så kommer telefonen inte ens kunna prata med resten av mobilnätet.
Citera
2009-08-12, 20:23
Medlem
Fick precis mail från comviq.
Jag skickade numret på min anmälan från polisen till dem för ett par dagar sen för att spärra mitt sim kort och dett var vad jag fick till svar:

Vi har försökt nå dig för att ge svar på din fråga/lösa ditt ärende.
Då vi saknar information vi behöver för att kunna ge dig de svar du söker, ber vi dig vänligen kontakta vår kundservice på telefonnummer 0772-21 21 21.

Det är ingen som har ringt hit så jag vet inte hur dom har försökt nå mig, inget annat mail heller..

Jag gav dem vad jag kunde (det dom behövde) för att spärra kortet:
Namn, mobilnummer, polisanmälan nummer.
Eftersom jag inte försökte spärra telefonen borde dem inte behöva imei nummret.

Det finns ingen annan information jag kan ge dem så vet inte vad ringa dem ska kunna hjälpa.
Citera
2009-08-12, 21:34
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanna1234
Finns de något sätt jag kan kolla mitt imei nummer nu i efterhand fast jag inte har tillgång till telefonen?

Jag vet inte men inbillar mig att Tele2 kan se i sina samtalslistor från vilket IMEI-nummer som du har använt ditt kort när du har ringt.

Hur skulle man annars kunna spärra IMEI-numret om inte operatören ser vilket IMEI-nummer som kunden ringer från?

Min operatör skickade störiga sms till mig varje gång jag växlade mobil på samma SIM-kort tills jag sa till dem att sluta med detta,
vilket de gjorde också, så helt klart kan de se vilken mobil som används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in