• 1
  • 2
2009-08-09, 20:23
Medlem
sventumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Det går inte alls att kolla betalningsanmärkningar med Kronofogden. Det är kreditupplysningsföretagen man ska vända sig till.

Du har fel.

1) 0771-73 73 00
2) Tryck 1
3) "Hej, jag har en fråga på ett personnummer..."
Citera
2009-08-10, 00:42
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sventumba

Du har fel.

1) 0771-73 73 00
2) Tryck 1

Öh. Du fattar väl att du inte kan fråga Kronofogden om betalningsanmärkningar? Du kommer bli hänvisad till kreditupplysningsföretagen.
Citera
2009-08-10, 00:45
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Öh. Du fattar väl att du inte kan fråga Kronofogden om betalningsanmärkningar? Du kommer bli hänvisad till kreditupplysningsföretagen.

Man får inte information om betalningsanmärkningar, det är ju ett begrepp skapat av kreditupplysningsföretagen. Men man kan få ut information om personen har några prickar i Kronofogdens register. För närvarande obetalda skulder eller tidigare obetalda skulder.
Citera
2009-08-10, 00:56
Medlem
Människan bodde i Sveriges gangsterhåla nummer 1: Malmö.
Det skulle räcka för att jag skulle bli orolig.
Citera
2009-08-10, 01:03
Medlem
Wheeler88s avatar
OT:malmö är inget ställe man reser till frivilligt jag menar förutom att de tär en gangsterhåla är det som att åka till ett främmandeland med ett svenskt modifieratspråk som man inte förstår
Citera
2009-08-10, 02:22
Medlem
sventumbas avatar
Citat:
Öh på dig själv du. Jag fattar att man kan fråga Kronofogden om det...

Följetång på det jag skrev tidigare:

1) 0771-73 73 00
2) Tryck 1

4) "Jaa, han har skatteskulder på ca 803 tusen kr och ... [avbruten]"
5) "Vad finns det för utslag i enskilda mål?"
6) "Det finns fyra utslag, alla från 2008-2009."
7) "Tack för det!"

... personen jag frågade på hade alltså fyra betalningsanmärkningar. Frågor på det, Krokofil? Eller fattar du själv?

Citera
2009-08-10, 12:14
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Öh på dig själv du. Jag fattar att man kan fråga Kronofogden om det...

Följetång på det jag skrev tidigare:

1) 0771-73 73 00
2) Tryck 1

4) "Jaa, han har skatteskulder på ca 803 tusen kr och ... [avbruten]"
5) "Vad finns det för utslag i enskilda mål?"
6) "Det finns fyra utslag, alla från 2008-2009."
7) "Tack för det!"

... personen jag frågade på hade alltså fyra betalningsanmärkningar. Frågor på det, Krokofil? Eller fattar du själv?

Poängen är just att Kronofogden inte har något med betalningsanmärkningar att göra. Kronofogden sätter inte anmärkningar, tar inte bort dom, och har inte hand om "prickar i registret". Det du frågat om är om en person har skuldsaldo samt av Kronofogden fastställda skulder. Talsvaret i det nummer du ringer säger ju tydligt att man ska vända sig till kreditupplysningsföretag om man har frågor om betalningsanmärkningar.
Citera
2009-08-10, 23:02
Medlem
sventumbas avatar
Citat:
Poängen är just att Kronofogden inte har något med betalningsanmärkningar att göra. Kronofogden sätter inte anmärkningar, tar inte bort dom, och har inte hand om "prickar i registret". Det du frågat om är om en person har skuldsaldo samt av Kronofogden fastställda skulder. Talsvaret i det nummer du ringer säger ju tydligt att man ska vända sig till kreditupplysningsföretag om man har frågor om betalningsanmärkningar.

Hävdar du att jag har fel?

Begreppet betalningsanmärkning är en etikett som UC valt att sätta på utslag, det är samma sak. Sen har du helt rätt i att KFM inte har något med prickar/anmärkningar/annat att göra rent definitionsmässigt, men underlaget till dessa saker finns hos Kronofogden. Eller hur? Du verkar ju annars ha koll på vad du talar om iom ordvalet "skuldsaldo" (som iofs bara har med just saldon att göra, inte utslag som jag tog reda på i det fiktiva samtalet).
Citera
2009-08-13, 12:26
Medlem
Jag blev också utsatt för samma sak som TS. Samma företag och en malmöbo även i mitt fall...
Citera
2009-08-18, 21:48
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Hävdar du att jag har fel?

Begreppet betalningsanmärkning är en etikett som UC valt att sätta på utslag, det är samma sak. Sen har du helt rätt i att KFM inte har något med prickar/anmärkningar/annat att göra rent definitionsmässigt, men underlaget till dessa saker finns hos Kronofogden. Eller hur? Du verkar ju annars ha koll på vad du talar om iom ordvalet "skuldsaldo" (som iofs bara har med just saldon att göra, inte utslag som jag tog reda på i det fiktiva samtalet).

Kreditupplysningsföretagen kan ge betalningsanmärkningar för utslag hos KFM (och avslutade tillgångsutredningar), tredskodomar i tingsrätter, vissa typer av skeenden inom bankväsendet, osv. En av anledningarna till varför det ofta tar lång tid att komma fram på telefon till KFM är för att många människor tar upp köplats för att fråga när deras anmärkningar försvinner, vilket alltså myndigheten inte har nån insyn i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in