• 1
  • 2
2009-08-07, 14:28
Medlem
myrdals avatar
Hej Flashback!

Jag vaknade upp idag och upptäckte att en 26-årig malmöit som jag aldrig hört talas om har begärt ut en kreditupplsyning på mig via företaget Buisness Check AB. Han verkar inte vara listad på eniro så det är svårt att komma i kontakt med honom.

Buisness Check AB verkar enbart rikta sig till företag. Så det är nog mer än bara någon som är nyfiken och har gått in på ratsit.

Är det här något som jag bör varar orolig för? Kan det vara så att det är någon som försöker teckna något (en bil eller kanske ett lån) i mitt namn? Hur bör jag agera?
Citera
2009-08-07, 14:34
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Hej Flashback!

Jag vaknade upp idag och upptäckte att en 26-årig malmöit som jag aldrig hört talas om har begärt ut en kreditupplsyning på mig via företaget Buisness Check AB. Han verkar inte vara listad på eniro så det är svårt att komma i kontakt med honom.

Buisness Check AB verkar enbart rikta sig till företag. Så det är nog mer än bara någon som är nyfiken och har gått in på ratsit.

Är det här något som jag bör varar orolig för? Kan det vara så att det är någon som försöker teckna något (en bil eller kanske ett lån) i mitt namn? Hur bör jag agera?

Det går att kolla betalningsanmärkningar och taxerad inkomst genom att ringa Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Det får du aldrig reda på. Att använda sig av ett företag förenklar bara det hela, och man får det på papper. Du har säkert kollats upp innan utan att veta om det. Inget att vara orolig för.
Citera
2009-08-07, 14:53
Medlem
U137s avatar
Vänta lite nu, jag har för mig att det är lag på att man ska får reda på om någon kollat upp en.

De gånger jag har kreditprövats (vad jag vet) har jag alltid fått ett brev där det står vem som kreditprövat mig.
Citera
2009-08-07, 15:00
Medlem
AcidMs avatar
Behöver inte vara något allvarligt. Vi hade en aningen excentrisk lärare i gymnasiet som bad oss gå ut på gatan och kolla bilars regskyltar, och utefter det få ut ägarens personnummer från bilregistreringen, när vi fått det skulle vi ta reda på allt om personen och sen ha föredrag om personen i fråga, man fick fram bilder, alla tillgångar, företag, domslut, polisrapporter, passfoto.. Hur mycket som helst. Så vem vet, det kanske står en 18 årig skåning och har föredrag om dig i höst?
Citera
2009-08-07, 16:02
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM
Behöver inte vara något allvarligt. Vi hade en aningen excentrisk lärare i gymnasiet som bad oss gå ut på gatan och kolla bilars regskyltar, och utefter det få ut ägarens personnummer från bilregistreringen, när vi fått det skulle vi ta reda på allt om personen och sen ha föredrag om personen i fråga, man fick fram bilder, alla tillgångar, företag, domslut, polisrapporter, passfoto.. Hur mycket som helst. Så vem vet, det kanske står en 18 årig skåning och har föredrag om dig i höst?

Eller en 26-åring som TS skrev i första inlägget Men vad skulle personen kunna göra med sina upplysingar? Om man inte bråkar med fel personer så är det inget att oroa sig för. Det kan vara ett misstag, någon som har stavat namnet fel, kanske har samma namn och det har förväxlats, eller vem vet? Misstag händer alltid.
Citera
2009-08-07, 16:02
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Vänta lite nu, jag har för mig att det är lag på att man ska får reda på om någon kollat upp en.

De gånger jag har kreditprövats (vad jag vet) har jag alltid fått ett brev där det står vem som kreditprövat mig.
Jag har fått reda på vem det var. Det var någon 26 årig malmöit som jag aldrig hört talas om. Det var därför det kändes lite skumt.
Citera
2009-08-07, 17:18
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcidM

OffTopic, men:

Det var fan det sjukaste jag har hört. Total förnedring för den stackaren som blir utsatt!
Citera
2009-08-07, 18:29
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Eller en 26-åring som TS skrev i första inlägget

Ja, jag såg det... Det var menat som ett skämt.
Citera
2009-08-07, 18:32
Medlem
AcidMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
OffTopic, men:

Det var fan det sjukaste jag har hört. Total förnedring för den stackaren som blir utsatt!

Haha, ja verkligen. Man kan få tag på så himla mycket skit om någon om man bara vet hur man ska göra. Känns ganska sjukt att det kan hända vem som helst också.
Citera
2009-08-08, 01:13
Medlem
sventumbas avatar
Business Check i Sverige AB = Ratsit.
Citera
2009-08-08, 01:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U137

Kreditupplystningsöretag måste meddela det. Men uppgifterna är offentliga, så du kan privat kolla upp det utan att den du kollar upp får reda på det.
Citera
2009-08-08, 11:27
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det går att kolla betalningsanmärkningar och taxerad inkomst genom att ringa Skatteverket och Kronofogdemyndigheten.

Det går inte alls att kolla betalningsanmärkningar med Kronofogden. Det är kreditupplysningsföretagen man ska vända sig till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in